tafel multiplex: verwijderen verf (waarschijnlijk glitsa)

  • Onderwerp starter pippielangkous
  • Startdatum
P

pippielangkous

Guest
Heb advies nodig over het volkomen verwijderen van glitsa (of wijzonol, ik weet het niet meer) van mijn multiplex hobbytafel. Er blijven resten verf over op de tafel, en ik wil hem helemaal egaal mooi.
Ik heb al eerst afbijt gebruikt. Daarna 3x geloogd met gootsteenontstopper. Nu vandaag ook spiritus gebruikt en daarna thinner, maar de vlekken met restjes verf blijven. Dat wordt zeker niet mooi als ik de tafel aflak!
Ook tips gevraagd over de beste lak om krassen te voorkomen. De tafel werd fanatiek gebruikt, en zat dus vol met verfvlekken, grote krassen etc. Nu mag dat niet meer van mezelf! Ha! Doordat de tafel 2 nachten buiten gestaan heeft zijn er verdikkeme nog zwarte schimmelpuntjes op gekomen.
Ben daarna ook al aan het schuren geweest met de hand, mijn schuurmachines zijn kapot tijdelijk. Nieuwe onderdelen besteld.....Besef ook dat ik moet uitkijken met schuren omdat ik dan door de laag heen een andere laag tegen kan komen, wat het resultaat er niet beter op zal maken.
Nou, ik ben helemaal nieuw hier en benieuwd of ik handige tips krijg. Heb al wat berichten gelezen hier en sta versteld van de deskundigheid! WOW! Oude kasten en zo opknappen, is mijn lust en mijn leven....ook vrouwen vinden dat leuk..... in ieder geval dit vrouwtje! ;-)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Re: tafel multiplex: verwijderen verf (waarschijnlijk glitsa

Hallo Pippie
Als ik je verhaal een beetje volg dan heb je alle denkbare chemicaliën wel geprobeerd. Multiplex is hout met een open structuur, dat betekend dat de verf in het hout is getrokken. Mijn idee is kaal schuren. Een 2e optie is er een nieuw blad opleggen, of een laagje overheen. Met 9 mm triplex lijkt de tafel weer als nieuw.Een werktafel is om op te werken, dat beteken vaak automatisch dat hij vies word en beschadigd raakt.Als je dat niet meer wil dan kan je ook met een los opleg blad gaan werken. Van afwerken weet ik te weinig voor een goed advies.

Hg Hugo
 
P

pippielangkous

Guest
Re: tafel multiplex: verwijderen verf (waarschijnlijk glitsa

Okee, dank je wel alvast. Nu nog wachten op de andere tips!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Re: tafel multiplex: verwijderen verf (waarschijnlijk glitsa

Ik dacht ook aan schuren, mocht dat niet het gewenste resultaat dan gewoon een 9mm plaatje erover heen.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Re: tafel multiplex: verwijderen verf (waarschijnlijk glitsa

Ik weet niet wat je budget is, en hoe groot je tafel is. Maar als ik de hoeveelheid werk en al gebruikte chemicalien zie is het misschien wel een idee om een massief houten blad te plaatsen. Als er een Ikea in de buurt is zou ik daar eens kijken. Die verkopen massief verlijmde beuken werkbladen die minder kosten dan twijfelachtig multiplex uit sommige bouwmarkten. Ook zijn er beuken meubelplaten te krijgen voor relatief weinig geld. Het voordeel is dat je massieve bladen heel vaak kan schuren of schaven om ze weer mooi te krijgen zonder dat je door een dunne toplaag heen gaat.

Gr Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.