Afstellen aanvoerblad vlakbank HM2

Menno

Nieuw lid
15 mrt 2012
9
0
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Scheppach HM2 Kombi maar wil graag het aanvoerblad beter afstellen. Heeft iemand een idee hoe ik dat moet doen? De speling bij de beitelas is nu te groot. De minimale houtafname is nu drie millimeter!
Menno
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Beste Menno,

Aan de voorkant van de aanvoer tafel zit een draaiknop om de tafel in diepte in te stellen. Of staat deze al helemaal boven in, en neemt ie dan nog 3mm af?

Zie dit topic voor een filmpje over afstellen van de vlakbank:
viewtopic.php?f=1&t=4642
 

Menno

Nieuw lid
15 mrt 2012
9
0
Hoi Thom,

Dank voor je reactie. Als ik de fijnafstelling helemaal hoog zet, neemt ie nog 3 millimeter af; of sterker nog, ik kan dan niet vlakken omdat het hout tegen het afvoerblad loopt. Bovendien 'duikt' het aanvoerblad. Als ik een stalen rij over de bladen leg, ligt hij vlak over het afvoerblad, raakt het aanvoerblad aan het begin en heeft de 3 mm speling bij de beitelas. Ze liggen dus niet in lijn.

Een tweede probleem dat je misschien herkent is het vastzetpalletje van het vaste blad, dat alleen omhoog kan in verticale stand waardoor ik een beetje in de knel kom met de beveiliging.
Ik hoop dat je mij kunt helpen.

groet,

menno
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ha Menno,

Ik verwacht dat iemand de machine heeft proberen af te stellen zonder al te veel kennis. Je kunt het best even voor een theoretische onderbouwing het filmpje kijken in de link die ik stuurde..

-Als je een rij / lineaal over de vaste tafel legt, moet deze net de messen raken. Klopt dat?
-Als je de losse tafel helemaal omhoog draaid, staat de wijzer dan op "0"?
-Op de onderdelenlijst in mijn link, op pagina 10 zie je de boutjes waarmee je de bladen afsteld (nr. 23)
 

Menno

Nieuw lid
15 mrt 2012
9
0
Hoi Thom,

Dank voor je aanwijzingen en de link. De vorige eigenaar heeft er inderdaad een potje van gemaakt. Hij zal nooit een plank vlak hebben kunnen schaven, dat is zeker, maar verklaart misschien ook waarom de HM2 praktisch in nieuwstaat verkeert! Ik heb het aan- en afvoerblad inmiddels in lijn en ga nu proberen de beitels opnieuw afstellen.
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Ik zit ook nog met een aanvoerblad dat een beetje scheef staat. Graag zou ik het perfect afstellen maar ik slaag er niet in om er beweging in te krijgen.
Heb zoals Thom het uitlegt al de boutjes losgedraaid (langs beide kanten) zoals op pagina 10 van de onderdelenlijst uitgelegd staat. Ik zie niet wat ik nog kan losvijzen?
combi aanvoerblad.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.