Peugeot Freres schaaf

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Informatie gezocht over een:
Peugeot Freres 51 houten schaaf. 192 mm lang.
Weet iemand wat van deze schaven af of weet iemand een website met meer informatie over dit type?











Attached files
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Niemand, valt me toch tegen.
Ik dacht dat we hier juist veel schaven kennens hadden.
Maar ja op google is er dan ook niets over te vinden...

Ik heb er wel een gezien met latere merktekens en met een slagknop achterop, die is van een later type, die werd voor het eerst gemaakt in 1903.
In een catalogus van 1936 staat deze ook, maar dan met een rechthoekig blok en slagknop.

Online bij een handelaar in de VS zie ik deze vierkante met slagknop ook, voor 235 usd!?
Deze is echter wel in nieuwere staat.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het schaafmes komt me helemaal niet onbekend voor, zo heb ik er al vaker gezien.
Weet er verder ook niet veel van, daarom hou ik dit draadje ook in de gaten :) .

Zal binnenkort eens wat foto's nemen, want peugeot freres heeft verschillende stempels in de schaafmessen zitten. Denk dat je ze zo kan dateren, maar heb er geen lijsten van of zo.

Succes met de zoektocht!

Steven
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ben nog steeds aan het zoeken hoe oud hij nu ongeveer is.
Maar ben er wel al achter dat van af 1903 het blok alleen nog maar rechthoekig was, dus zonder de afgeschuide hoeken aan de zijkant.

Ben er ook nog niet achter wat N0.51 betekent in die schaaf.

Gek is er staan ontzettend veel oude schaafjes op het net, maar deze Peugeot zie ik nergens.
Molto strano.

las ook ergens een stukje dat veel oude houten gereedschappen in WWII in het fornuis zijn verdwenen, wegens gebrek aan stookhout.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
D

Dulcimer

Guest
Merk met twee leeuwen van Peugeot gevonden; een datering kunen we hier echter nog niet uit halen;
http://www.lutherie-amateur.com/Forum/v ... &start=220 ( onderaan; de geel gekleurde afbeelding).
Ook het M.O.T. in Grimbergen ( België) heeft informatie;
http://www.mot.be/w/1/index.php/WebLogoWho/00000146

Ik Heb zo'n anderhalf uur het internet afgestruind, ondanks dat ik redelijk Frans kan lezen kan ik nergens een lijst vinden waar in staat welke merken Peugeot in welk tijdsbestek gebruikte. Op een Frans forum zag ik dat verschillende schavenmakers de beitels van Peugeot hebben gebruikt.
Mogelijk dat bijvoorbeeld een van de Vlaamse forumleden een datering uit de Franse tekst kan vertalen. Zoals ik 't echter lees staan twee leeuwen voor een bepaalde kwaliteit van het staal van de beitel.
Ik geef je de meeste kans om dit te achterhalen bij 't M.O.T. in Grimbergen.

Meer kan ik niet voor je doen, ik hoop dat je succes hebt met je zoektocht en hoop nog eens over deze schaaf te lezen wanneer je antwoord hebt gevonden op je vraag.
Frans
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Op die eerste site die je gaf wordt er wel over gesproken dat de aanduidinG 'Chromstahl' pas na 1930 op de ijzers verschijnt. Op Zweihaak's beitel staat 'acier chrome' (chroomstaal), dus de beitel is van na 1930. Het kan natuurlijk dat de schaaf ouder is. Maar hij ziet er niet zo versleten uit dat het waarschijnlijk is dat er een oudere beitel in opgebruikt is.

Arthur
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
ArtHarg zei:
Op die eerste site die je gaf wordt er wel over gesproken dat de aanduidinG 'Chromstahl' pas na 1930 op de ijzers verschijnt. Op Zweihaak's beitel staat 'acier chrome' (chroomstaal), dus de beitel is van na 1930. Het kan natuurlijk dat de schaaf ouder is. Maar hij ziet er niet zo versleten uit dat het waarschijnlijk is dat er een oudere beitel in opgebruikt is.

Arthur

Ah ok dit is bruikbaar, was al even bang dat het antiek was.
Dan durf je hem niet meer gebruiken.

De zool heeft wel slijtplekken maar niet ingesleten of vervormd.
Nou ja hij is 1 mm hol :oops:

Ik snap niks van die logo datering, want dan lijkt hij weer ouder?
Maar er staat idd 'acier chrome' op achterop staat nog iets in heel kleine lettertjes wat bijna weg is:
Foreign, of iets wat daar op lijkt, de onderste helft van de letters zijn weg.
Maar Engels op een Franse schaaf?
Er staat ook nog een P op de beitel.

@Seek, jij had toch een schavenboek? Staat dit apparatus daar niet in?

@Jaap hehe kunnen we er geen prijsvraag van maken?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
[quote="Zweihaak@Seek, jij had toch een schavenboek? Staat dit apparatus daar niet in?
[/quote]

Helaas ik weet haast niks over Franse schaven. Ik heb alleen wat over Nederlandse en Engelse.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Inderdaad: 'foreign'. Misschien was het importstaal. Wie weet heb je een zeldzaam model uit de tijd dat PF aan het experimenteren was met chroomstaal in beitels, voordat ze zelf chroomstaal konden fabriceren :D

Arthur
 

WR1944

Oud hout
Zweihaak zei:
WR1944 zei:
Daar kan ik alleen maar "FOREIGN" van maken. Misschien was de beitel voor export bedoeld.

Dit staat niet op de schaafbeitel, maar achter op het het blok van de houtenschaaf.

Ik vond de "roestvorming" er al zo vreemd uitzien. ;)
Je kan er van alles over verzinnen. Voor een oplossing van dit probleem moet je goed in de materie thuis zijn.
Het zou bijvoorbeeld een geimporteerde houten body kunnen zijn waar Peugeot de beitels voor of bij leverde. Je zou dan op de hoogte moeten zijn van de Franse wetgeving of im/export regels. Maar het blijft leuk om er over te filosoferen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb nog even een oude reactie opgediept:
Re: peugeot beitels

Berichtdoor mathieu » 21 nov 2010, 17:25
Ik heb ook een paar beitels en houten schaven met Peugot-beitels. Zeker van de beitels (twee schietbeitels en een hakbeitel) ben ik niet onder de indruk. De hakbeitel is wel in slechte staat, maar als je de afwerking vergelijkt met de nooitgedacht die mee op de foto staat, weet je het wel. De schietbeitels zijn ook wat afwerking betreft zeer mager. Slijpsporen zijn niet weggewerkt. De kwaliteit van het staal is volgens mij spijkerstaal. Moeilijk scherp te krijgen. De schaafbeitels zijn wel goed. Maar blijkbaar waren er twee fabrikenten peugot. Peugot Freres, met de leeuw als logo, en Peugot & Cie met op de schaafbeitel een olifant en op de schietbeitels een klok met vleugels als logo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.