polijsten beitel en schaaf oude Stanley

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Dag allemaal,

Ik heb de afgelopen tijd een aantal oude Stanleys op de kop getikt, een oude type 9 no4, een type 11 no 5 en een eerste model no 40, allemaal zulk prachtig spul! Heel voorzichtig ben ik alleen de bruine oppervlakkige roest aan het verwijderen en de mooie donkergrijze, soms zwarte patina laat ik zitten.

Nu lukt dat oppervlakkige roest verwijderen aardig met fijn staalwol grit 2 en WD-40. (electrolyse en zitroenzuur heb ik nog even achterweg gelaten, evenals het grove mechanise werk met bv grof schuurpapier).

Echter wordt het stalen oppervlakte erg dof door de staalwol, dit mag van mij wel weer iets glimmen.

Ik kom veel termen tegen na zoeken op polijsten, maar echte concrete productmerken vind ik maar moeilijk te traceren.

Waarmee polijst ik een dof stalen oppervlakte? Hebben jullie tips of suggesties? Fijner staalwol, vilt op schroefboor, een dremelsetje met van die viltjes te koop bij de gamma, iets anders????

Alvast bedankt!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo ViTu,

Je zou autovelgenpolijst kunnen proberen, ik ben de exacte naam even kwijt. Het wordt verkocht in tubes. Volgens mij is dat bij elke garage te koop. Verder heeft Herman Buitelaar blokken polijst te koop, Baptist volgens mij ook. Verder zal elke betere technische groothandel wel wat in huis hebben.

Maar wel even een puntje om op te letten; polijsten is best een ingewikkeld klusje. Tenminste, om het goed te doen!
Polijsten is namelijk bedoeld als allerlaatste stap om een oppervlak echt te laten glanzen en glimmen. Je moet dus ook eerst alle voorgaande stappen volgen (schuren van grof naar fijn) voor een goed resultaat. Begin je zomaar na het staalwolpoetsen te polijsten, dan gaat het oppervlak wel glimmen, maar het haalt ook feilloos alle krasjes en dergelijke naar voren.

Ik zou het eerst eens proberen met fijn schuurpapier, dat zal de schaaf waarschijnlijk een net iets natuurlijker oppervlak geven.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb zelfs 5x0 en ik gebruik voor het polijsten van metaal metal polish van autosol.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Nog bedankt voor de tips. Gebruik nu doek met Turtle Wax red rubbing compound voor snel reinigen. Voor het licht reinigen en conserveren Rennaissance Wax. En voor wat grover werk gewoon staalwol 0000 met WD40 als de tips hierboven.

http://thebestthings.com/toolfaqs.htm
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik zou het citroenzuur echt wel eens overwegen, dat werkt echt fantastisch!
Heb er zelf al heel veel gereedschap mee ontroest, weet niks anders dat zo goed werkt.

Afgelopen week op de Pro-Wood beurs probeerde iemand me te overtuigen van een afbijtmiddel voor roest, maar dat was duur en giftig!
Toen ik vertelde over citroenzuur hoorde die het in Keulen donderen;-)

Heb ook een tijdje met electrolyse geëxperimenteerd, maar da's veel omslachtiger, gevaarlijker en slechter voor het milieu, en geeft bovendien geen betere resultaten dan het citroenzuur.

Succes ermee!

Groeten,
Steven
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
Hallo ViTu,
Zelf gebruik ik een lappenschijf met naar keuze bruine (heftig) of groene (zachtere) polijstpasta
gewoon rustig beginnen.
je kunt altijd tussendoor eens schuren als er plekjes blijven zitten
groet Burijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.