Festool bovenfrees of1400 vs. of2200

jovicicthomas

Nieuw lid
24 mrt 2009
2
0
Wat zijn de nadelen van de 2200 ten opzichte van de 1400 en omgekeerd ???? graag uw advies. Ik wil ze niet allebei kopen..... maar weet momenteel niet wat gekozen.

wie helpt me hieruit ????????

hartelijk dank !
 

Arend

Nieuw lid
2 dec 2008
16
0
www.arendhuyskamp.nl
het is in de eerste plaats een vermogens kwestie. een lichtere machine is makkelijker te hanteren. de zwaardere kan sneller afnemen en loopt rustiger. voor hobby-gebruik raad ik de lichtere machine aan; makkelijker te bedienen en kan bijna alles wat de zwaardere kan. Je moet gewoon je hout niet te snel door je frees duwen.
 

jovicicthomas

Nieuw lid
24 mrt 2009
2
0
daar zit het hem nu juist... "de 1400 kan bijna alles wat de 2200 kan..." maar niet omgekeerd...

De 2200 heeft voorlopig mijn voorkeur ( voor het frezen van minerale grondstoffen )
maar als ik de 2200 koop kan ik (volgens mijn lokale vakhandel) niet werken met het zwaluwstaart sjabloon van festool........ weet er iemend waarom ?
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik weet dat je de vraag stelt om te kiezen uit 2 Festool frezen,maar heb je de Trend frezen al eens bekeken. Die staan erom bekend heel compatibel te zijn met allerlei hulpstukken, ze hebben ook heel uitgebreide catalogus aan deze hulpstukken. Verder verkopen ze ook bodemplaten die frezen van andre merken compatibel maken met hun hulpstukken, dit zul je bij Festool niet vinden.
Zo kan een 2000 Watt frees ook de hulpstukken van een 1400 Watt frees aan en omgekeerd.

Volgens mijn verkoper (hij doet ook festool) zijn de hulpstukken van festool niet onderling uitwisselbaar. Voor een 1400 heb je andere stukken nodig dan voor een 2000.

Sorry om het weer wat ingewikkelder te maken.

Mvg,

Geert
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Laat ik het ook niet te makkelijk maken. Voor frezen met de hand langs randen en kanten en groeven maken zou ik kiezen voor een lichte frees de OF 1010. Voor zwaardere werk (Langs dikke planken frezen, verlijmfrezen, flink afschuinen e.d.) in een freestafel of het uitfrezen van slotkasten een OF 2200. Met de OF2200 kan je ook met de handwerken op zich werkt dat niet vervelend maar je hebt wel heel wat machine in je hand.

De OF 1400 is meer zo'n tussen apparaat. Meer dan genoeg vermogen voor normaal handfreeswerk maar weer te weinig voor zwaarder werk.

Dus als je iets zoekt voor zwaarder werk dan de OF2200. Zoek je iets voor lichter werk en het werken met het rail- en VS systeem dan de OF1010.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.