Verbindings pennen eiken roer

Hindrik

Nieuw lid
14 jun 2010
16
0
Deze zomer ga ik een eiken roer maken voor een lemsteraak. Wie weet hoeveel zg. blinde pennen er gebruikt worden op een lengte van ongeveer 2 m. De gebruikte pennen worden van rvs.
 

tuoh

Oud hout
Voor het roer van een houten hengst hebben we om de 250mm een rvs pen ingeboord. De eerste en de laatste pen kwamen op 120mm van de buitenrand te zitten. Lengte van de pennen ongeveer 120mm x 12mm diameter.

Succes met de job,

André
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
We hebben afgelopen zomer een aken race georganiseerd voor onze klanten met een uitleg over de Lemsteraak etc. Volgens de schipper zijn er regels waar een Lemsteraak die geregistreerd is aan moet voldoen. Je mag niet zomaar eea veranderen. Ik zou bij de stichting Lemsteraak vragen waaraan je moet voldoen / hoe het roer vastgezet moet worden.
 

Hindrik

Nieuw lid
14 jun 2010
16
0
Het wordt een geheel nieuw roer zelfde grote en model als de nu aanwezige. Het gaat mij om de bevestiging tussen de delen eikenhout, daar zitten ijzeren pennen in zogenaamde blinde pennen. Nu kan ik wel wachten tot de aankomende winter en eerst het oude roer demonteren maar wil deze zomer een nieuwe maken. Dacht je dat daar ook regels voor waren, ik kan natuurlijk voor de zekerheid even vragen.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Het enige wat ik van de schipper begreep is dat hij niet zomaar wat kon veranderen zonder problemen met het register te krijgen. Zelfs de houten katrollen moesten aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Als de aak niet in het register staat zou ik me geen zorgen maken maar het zou zonde van het werk zijn als je een mooi roer heb gemaakt die je niet zou mogen gebruiken van het register.
 

tuoh

Oud hout
Het register legt bepaalde parameters vast in regels, zodat er met gelijke wapens kan gestreden worden in de wedstrijden. Deze parameters slaan bijna uitsluitend op de vorm van het onderwaterschip, de plaats van de mast, en zijzwaarden, de ligging van het metacenter, de metacenterhoogte, de grootte van de diverse onderdelen in procenten van de lengte,etc.

Qua constructie zijn er weinig of geen restricties, of je dus een zijzwaard bouwt uit drie of vier delen, een roerblad koud lijmt of voorziet van veren, al dan niet vals, of je gebruikt stalen pennen, dat maakt niet uit, het voornaamste is dat de vorm en de afmetingen van de onderdelen conform zijn aan de regels.
Hoe je het hele boeltje samenbouwt dat is aan de scheepsbouwer, die is vrij om te kiezen welke methode hij daar voor wenst te gebruiken.

Zo is er bij het stamboek tegenwoordig een hele heisa aan de gang tussen het stamboek en een ontwerpbureau, deze laatste heeft de regels zodanig geïnterpreteerd dat er een afwijkende rompvorm ontstaan is, cijfermatig klopt het wel, maar je voelt aan dat er iets niet klopt. Komt bij dat de gebouwde ontwerpen van dit bureau tegenwoordig in elke wedstrijd met de ereplaatsen gaan lopen, andere ontwerpen maken geen schijn van kans meer. Het stamboek wil deze evolutie de pas afsnijden door de parameters aan te scherpen, zodat theoretisch ieder deelnemer met evenveel kans op winst vertrekt in een wedstrijd.

Maar nogmaals qua constructietechniek ben je niet gebonden aan welke regel dan ook, tenzij de regels van het vak natuurlijk, het moet technisch wel kloppen.


Mvg,

André
 
P

Pylk

Guest
In het boek van Peter Dorleijn, http://www.bol.com/nl/p/de-bouwgeschiedenis-van-de-botter-4-tekeningen/666766272 vind je uitgebreide beschrijvingen van de bouw van elk onderdeel van een botter.
In dit document http://www.home.deds.nl/~5a3/Roer botter.pdf zie je een en ander over het maken van het roer.
Vaak worden stukken draadeinden van RVS gebruikt als blinde pennen. De pennen moeten verspringend in de platen hout geboord worden en niet in één keer door het hele roer, om breken te voorkomen. Voor het hout gebruik je het best kwartiersgezaagd eikenhout.
http://www.garnkwak.nl/foto_allerlei.html levert een korte beschrijving.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.