MDF Domino's

gertjand

Nieuw lid
24 feb 2012
5
0
Hi allemaal,

2 vragen. Een keukenkast met domino's in elkaar zetten kan. Mijn zorg is een beetje dat bij 18 mm MDF er nog maar een paar mm over is zowel in de kopse kant waar een domino inzit als aan de andere kant op het einde van de plaat zeg maar. Loop je dan niet het risico dat je de domino door het MDF heen trekt als je de kast optilt? En om de hoeveel cm plaats je een domino op een lengte van 60 cm?

Andere vraag, ook over de sterkte van MDF. Stel je maakt een lade en de bodem verzink je met een groef in de zijkant zeg, 5mm boven de onderkant. Als je de la dan zwaar belast breekt dat niet af dan?

En one for the road....9mm mdf is da te domino'en?

Veel meer vragen dan 2 :)

muchos gracias en fijn weekend

Gert Jan

MDF is fantastisch en verschrikkelijk. Jammer dat mooi hout zo duur is :)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
18 mm MDf is prima met Domino's in elkaar te zetten.
9 mm MDF word aardig riskant.

Waarom MDF en bv geen Fins Berken?

9 mm, 7 laags, Fins Berken is prima te verwerken met Domino's, en tevens is Fins Berken sterker.
9 mm MDF gaat vrij snel doorhangen.
In 7 laags, 9 mm Fin Berken, passen 4 x 20 mm en als je het voorzichtig en secuur doet ook nog wel 5 x 30 mm Domino's.
In 18 mm Fins berken met 13 lagen heb je minder kans op uitscheuren.

Hoeveel Domino's op 60 cm, 3 of 4 stuks, maar ligt aan de grote van de Domino.

De bodem plaat in een lade:
Welke dikte hebben je zijschotjes?
Maar ik denk dat in het algemeen 5 mm aan onder rand erg weinig is met MDF.

Waarom zeg ik Fins Berken, omdat er ook Russisch Berken is en dat is heel vaak goedkoper maar is vaak geen FSC. Fins Berken komt uit plantage, Russisch is heel vaak vrij kap, en word niet meer aangeplant.
 

gertjand

Nieuw lid
24 feb 2012
5
0
Hoi Zweihaak,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Heb nu zelfs de 5 x 40 erin zitten, lijkt me sterk genoeg. De zijschotten, front en rug zijn van 18mm mdf. Heb de bodem van de voorraad la ook maar van 18 mm gemaakt. Voor de andere 2 lades zou 9 mm ook wel kunnen als ik de bodem met een groef rond erin zet en verlijm denk ik.

Zag van het weekend ook de blum tandembox als pre-fab lade met alu zijkant, ook wel aaardig. Ik heb nu ladegeleiders die je in de kast en de la schroeft vanaf de zijkant. Mijn zorg is een beetje of je met 6 schroeven van 16mm aan iedere zijde genoeg draagvermogen krijgt voor een voorraad la of dat je een ladegeleider met ondersteuning vanaf onder nodig hebt: een L vorm zeg meer in tegenstelling tot I vorm.

P.s. de lade is 650 mm diep en 49 breed.

gr!
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik gebruik zelf veel van hang en sluitwerk van Hettich.
http://web2.hettich.com/hbh/Start.do?lo ... emId=41643

Houd rekening met ladegeleiders, dat ze per kilo groep woren verkocht.

Is het een lade geleider met zij-bevestiging of onder-bevestiging?
Ik ken de ladegeleiders van Blum niet zo goed, dus qua aantal schroeven zou ik het niet weten.
Hebben ze geen schema op hun website?
Blum is net als Hettich een top leverancier op gebied van keuken hang en sluitwerk, ik weet dat Hettich schema's op hun site hebben, Blum zou dit denk ik ook wel hebben.

Vanwege wat jij nu zegt, bedoelde ik al eerder dat berken multiplex steviger is dan MDF, ook qua trekbelasting op schroeven.
Je kunt met MDF mooie dingen maken, maar ik houd niet zo van verlijmt stof :)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb onlangs uit 18 mm mdf inbouwkasten gemaakt, had prijs gemaakt voor verschillende materialen dus klanten gaan vaak voor goedkoopst. Ik heb hierbij mij trend "pocket hole jig" voor het eerst gebruikt ipv dominos, en ik ben positief verrast.
Alle professionelen die ik ken gebruiken hiervoor gewoon schroevenl langs buiten, schroeven in mdf "kops" hout is niet echt optimaal, het voordeel van pocket holes is dat je niet in kops hout schroeft wat dus veel steviger is, maar ook en vooral dat de schroeven het hout aanspannen zodat je de kasten dus niet hoeft op te spannen.
Bij deze 5 kasten heb ik gemakkelijk een halve dag gewonnen tov dominos.
 

gertjand

Nieuw lid
24 feb 2012
5
0
Hey thx again. Heb nu gekozen voor de blum idd zag later pas hettig...lijkt iets makkelijk met onderbevestiging. Ik zocht idd geleiders waarbij de bodem iig op de rails ligt en er niet te veel verlies in la hoogte is. Heb nu de tandembox van Blum maar es geprobeerd, is een soort zelfbouw / pre-fab met alu zijkant en zelf bodem, front en rug maken. Had liever houten boxen gehad met idd dragende ladegeleiders...maar es proberen dit. Ga wel even kijken naar berken 16mm want dat is de standaard maat bij blum voor de groeven ed. Iemand nog een mening over blum vs hettich?

Ik ken de trend pocket hole niet maa vind de domino top. wel ff uitgeinvesteerd :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.