handmatig hoeken zagen voor segmenten

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
Beste vrienden houtdraaiers,
Dit onderwerp is reeds al aan de beurt gekomen maar wil hier nog even op terug komen.
Ik heb me onlangs een digitale hoekmeter gekocht om met men tafelzaag hoeken te zagen onder een bepaalde hoek maar men tafelzaag voldoet niet meer om deze perfect te krijgen,dus heb ik besloten om men segmenten te zagen met een handmatige verstekzaag ik heb dus ook even rondgekeken op het net naar een degelijke verstekzaag en was al vlug tot de conclusie gekomen dat dit ook prijzig is.
Nu men vraag is bestaat er zoiets als een zelfbouw verstekzaag ik meen dit hier al gelezen te hebben zo ja kan ik daar foto's van zien en eventueel een bouwtekening.
Iedere tip en hulp is welkom het is ook zo dat ik de laatste tijd al wat geld in men hobby heb gestoken en nu dit euvel wel eens wil oplossen zonder daar veel geld in te steken.
ik heb een paar projecten op stapel staan maar eerst moet dit probleem opgelost worden.
Hopelijk ontvang ik hier wat goeie tips.
Met vriendelijke groeten
Malefe
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Malefe

Ik denk dat het handmatig zagen van segmenten niet aan te raden is. Wat is er mis met je zaagtafel ? Heb je zelf al eens geprobeerd om een zaagslede te maken ? Dit zie ik erg veel bij mensen die gesegmenteerd werk maken.
 

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
hallo,rickkoorman ik ben van plan om ooit nog wel eens een zaagtafel aan te schaffen maar past nu niet in men budget en inderdaad met een zaagslede lijkt dit prima te gaan,men oude zaagtafel is tot op de draad versleten er zit spelling op de as.
nyckle,dit is wat ik zoek heb al veel zo een zagen gezien maar nooit met de mogelijkheid om 30°GR te zagen ik ga even rondkijken of die hier in belgie ook zou kunnen kopen anders bestel ik ze wel op de link die jij hier gaf.
alvast bedankt voor de tip
andere tips ook nog welkom
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Aha, dan begrijp ik het. Het moet mogelijk zijn met de hand...kost alleen wat meer tijd maar dat mag de pret zeker niet drukken. Ik weet niet waar je precies woont anders ben je meer dan welkom om mijn zaag te gebruiken.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
malefe zei:
nyckle,dit is wat ik zoek heb al veel zo een zagen gezien maar nooit met de mogelijkheid om 30°GR te zagen ik ga even rondkijken of die hier in belgie ook zou kunnen kopen anders bestel ik ze wel op de link die jij hier gaf.
alvast bedankt voor de tip
andere tips ook nog welkom
Deze zagen zijn echt prima. Ik heb de snede nagemeten met de gradenboog.

Je hebt ook nog de dure uitvoering. De ulmia.
http://www.mercateo.nl/p/824WN-4000814518/Verstekzaag_352L_Tafel_l_440mm_Snede_h_100mm_ULMIA.html
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb een ulmia en ben er dik tevreden over. Niet nieuw gekocht, dat is me wat te duur.
Als je even uitkijkt op bijvoorbeeld marktplaats vind je er wel een voor een euro of 20 denk ik, zo kocht ik de mijne ook.

Misschien kan je een soort schaafmal maken om je stukken na het zagen nog wat bij te schaven?
Beetje het principe van een futselplank? 't Is maar een idee hé;-).

Groeten en succes er mee!
Steven
 

WR1944

Oud hout
Recentelijk heb ik een achtkant in profiel gemaakt om een staande schemerlamp te repareren, zie betreffende bijdrage. Dat heb ik met de hand gedaan op een Stanley(?) verstekzaag. De zaag had een klik op 22,5 graden, dus elk element moest ik een keer rechts en een keer links zagen. Het nam wat tijd maar het was redelijk te doen. En het was ook geen absolute precisie. Ik lijmde steeds een paartje tot een punt van 90 graden. Dan tot twee helften. Die helften waren niet precies 180 graden maar met wat schuurwerk kwam het goed. Achteraf viel het me reuze mee, het lastigst was het klemmen van die onregelmatig gevormde stukken. Daar moest ik wat trucjes voor verzinnen met lijmklemmen rondom.

Attached files
 

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
Beste vrienden bedankt voor de tips,en het aanbieden van je zaagtafel rickkoorman,ik ben van oost vlaanderen maar het is nu niet zo dat ik projecten op stapel heb staan waar ik zeer dringend een zaag voor nodig heb maar het blijft wel zeer vriendelijk om het aan te bieden.
Ik heb ondertussen al wat dingen gezien en het zal een nobex worden,en later dit jaar kijk ik eens uit naar een degelijke zaagtafel.
Ondertussen ben ik volop aan het oefenen met sketsup 8 om al wat plannetjes te tekenen voor projecten die ik zou kunnen realiseren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.