dressoir + tafeltjes bijna klaar

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Nog een laatste laagje lak (Hermadix acryl parketlak) en ze zijn helemaal klaar.
Van massief Amerikaanswit eiken maakte ik een dressoir ( 175 x 45 x 45 cm) en bijpassende tafel(tjes) (150 x 45 x 45 cm) Bladen van 28 m dik, de rest 22 mm, geschaafd uit ruw 33 en 25,4 (1 inch) dik. Alles zo goed mogelijk uitgesorteerd op structuur en zoveel mogelijk symmetrie.
Bladen zijn opgedikt tot 50 mm. Tafel poten zijn met eigenmaak (natuurlijk van hout) constructie
gemonteerd.
Alles moest strak, dus laden en deuren zijn voorzien van 'push-latch' systeem. Deuren met duwende scharnieren (Salice) en duw springslotjes. De laden moeten CD's kunnen herbergen, dus een rail onder de laden ging niet. Daarom dubbel uittrekbare (Accuride) ladegeleiders in combinatie met duwspringslotjes met magneet.

Hieronder een foto impressie van het bijna eindresultaat.








Groet,

Kor

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Kor,

Weer een erg mooi en strak resultaat wat je met deze meubels bereikt hebt :!:
En een slimme oplossing voor de tafelpoten. Ik zie dat je de paneelverlijmconstructie ook weer volop hebt kunnen gebruiken voor de verschillende panelen: alles weer volop van hout! Maar ja... daar kies je natuurlijk ook voor :lol: Ziet er professioneel en naar hedendaagse design eisen uit. Een plezier om naar te kijken, laat staan ik je kamer te hebben.

Overigens moest ik afgelopen week nog aan je denken toen ik in de leeuwarder courant las dat er in jouw omgeving (Haskerhorne geloof ik) verschillende essen door een ziekte in de bast moeten worden gekapt. Even laten zagen, drogen en mooie meubels maken :?:

Groet van Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hoi Kor, heb met veel interesse en plezier naar je werk zitten kijken.
Je hebt bij het dressoir de beschikbare ruimte erg goed benut zie ik. Trouwens de stijl waarmee je het dressoir hebt vormgegeven is aantrekkelijk. Ziet er eigentijds uit, wil de uitdrukking modern niet gebruiken, omdat ik vind dat modern een verzonnen woord is.
Dit dressoir zou ik best in mijn kamer willen hebben, heb je er eerst zoals ik meestal doe ook tekeningen van gemaakt om van te werken, of zat het concept dusdanig in je hoofd dat je precies wist wat je moest doen. Vind dit altijd leuk om te horen hoe andere zoiets aanpakken.
Mijn complimenten!!!
Ad
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Inderdaad prachtige meubels die niet zouden misstaan in de showroom van de betere meubelwinkel! Zou je misschien iets kunnen vertellen over de gebruikte techniek, ik ben met name geinterreseerd in de verbindingen die je hebt gebruikt om het dressoir 'in elkaar te zetten'.

Peter
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@ Athanor,
Fons,
Bastwoekerziekte heeft gezorgd voor een vroegtijdig einde van 66 essen in Haskerhorne.
Om hiervan stammen te laten zagen en wachten tot ze droog zijn duurt mij echt te lang.
Wel zonde van zo'n mooie bomenrij.
Ik zie ze toch liever groeien en oud worden, dan dat ze op jonge leeftijd tot meubel worden gemaakt.

@Ad en Peter,
Al mijn projecten beginnen met een schetsboek en potlood.
Het ontwerp komt uiteindelijk, met maatvoering op papier. Deze schets hangt in de werkplaats als richtlijn. Het meeste zit in mijn hoofd, de rest komt vanzelf tijdens het bouwen. Natuurlijk moet het eindproduct voldoen aan een aantal eisen, die ik steeds voor ogen hou. Een kast moet wel passen tussen die twee muurtjes ;) .
De hoeveelheid hout reken ik uit en geef de bestelling door aan de houtleverancier.
Het nodige meubelbeslag bestel ik en als alles binnen is, kan ik aan de slag. Ik hou ervan om alle materiaal om me heen te hebben. Dan krijg ik al een beetje idee van hoe het straks gaat worden. De mooiste planken zoek ik bijvoorbeeld uit voor wat in het zicht komt.
Na vlakken en haaks maken van de planken worden panelen verlijmd, mbv lamellen om alles recht te houden. Ook de panelen verlijm ik onderling haaks met lamellen op elkaar. Het geheel is, met een ingezette achterkant, voldoende sterk.
Het is steeds een kwestie van geduld en nauwkerig werken.
Tijdens het bouwproces verander ik nog wel eens van gedachten over hoe bepaalde zaken aan te pakken. Als zaken handiger of beter kunnen dan doe ik dat, mits de opdrachtgever hiermee akkoord gaat.
Mijn manier van werken bevalt me prima en tot nu toe mijn klant(en) ook.


Kor
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Kor, bedankt voor je uitleg hoe je te werk gaat.
Eigenlijk is dit ook mijn manier van werken. Heb in de jaren 70, alweer lang geleden, twee kasten met schuifdeuren gemaakt, hang en leg kasten geheel van grenenhout. Toen heb ik ook uitgerekend wat ik aan hout nodig had, en besteld bij een plaatselijke aannemer die een zagerij had. Ik moet zeggen dat ik toen aan hout per kast 970 gulden aan materiaal kwijt was, zeker niet goedkoop. Maar beide kasten zijn nog steeds in gebruik naar al die jaren, zo uiteindelijk een goede investering. Vind het wel jammer dat ik mijn comfortabele werkplaats niet meer heb na mijn verhuizing in 1983 van Goirle naar Bergen op Zoom, om eerlijk te zijn mis ik het wel eens.
Dus voor mijn situatie is het houtdraaien geworden inplaats van meubeltjes maken.
Ik heb er voor in de plaats wel een erg leuke correspondentie aan overgehouden met een erg leuke Amerikaanse dame, die in de zelfde situatie terecht is gekomen als ik. Moet maar eens op visite bij haar bij gelegenheid.
Beste groeten. Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.