eikenhouten tafel

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Ik wil een eikenhouten tafel maken van 10 cm brede planken, afmeting tafel: 2,50 x 1 m. Maar wil niet tegen de kopse kanten aankijken bij de uiteinden, dus aan beide uiteinden wil ik ook een plank van 10 cm breed zetten (zie tekening).
mijn vraag: hoe bevestig ik de beide eindplanken, zodat ze de werking van de overige planken op kunnen vangen, en er geen scheuren ontstaan.



Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hout zal natuurlijk altijd wel wat werken. ben je van plan onder de tafel nog iets aan te brengen tegen het werken??

ik zou zelf de "kopbalk" voor de helft in frezen, het tafelblad idem en dan verlijmen!!

zoveel mensen, zoveel manieren. deze manier heeft voor mijzelf echter gewerkt.

een andere manier zou een multiplex plaat met eiken toplaag kunnen zijn waartegen je eiken latjes lijmt.

ben benieuwd naar het resultaat

rick
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Dat wordt lastig, tenminste als je de randen strak wilt houden.
Kops hout en 'lengte' hout werken verschillend
Het blad gaat in de breedte krimpen/uitzetten.
De koplat doet dit niet. Bij de overgang van zijkant blad naar koplat zie of voel je dan het breedte verschil.
Een blad van 1 m breed kan al gauw een paar mm uitzetten/krimpen door de seizoenen heen.
Constructief is het simpel, koplat voorzien van een sleuf, planken van het blad voorzien van een pen. Het hele blad kan dan schuiven in de koplat. Niet verlijmen, de boel barst als het niet kan werken (uitzetten of krimpen) Met een goede constructie onder het blad is het geheel te verstevigen.
Je ziet deze constructie met een koplat vaker, dan wordt de koplat met opzet iets langer gehouden. Dan valt het niet op dat het blad ertussen smaller of breder wordt.

Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Laat je een paar foto's achter op dit forum?

Groet,

Kor
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Ik heb wat artikelen over deze 'breadboard' constructie opgeduikeld. Ik heb ze als PDF bijgevoegd.

Door een floating tenon constructie kan je de expansie van het hout opvangen. Ik zou ook verwachten dat je de problemen met de aansluiting tussen het breadboard en de zijkant vd tafel als gevolg van de seizoensexpansie op zou kunnen vangen door het laatste board aan de buitenzeide te fixeren en aan de binnenkant te laten expanderen (mits er ruimte tussen de planken zit).





Attached files breadboard 1.pdf (1.3 MB) breadboard 2.pdf (847.3 KB)
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Beste Nol wat jij wilt maken heet in het nederlands een blad met rekeinden. Traditioneel werd dit met verborgen schroeven tegen de kop van het blad aan getrokken. Losse pennen hielden het geheel op hun plaats Het rekeinde zelf wordt in de lengte een beetje hol geschaafd zodat het in het midden altijd goed zal sluiten. Ik heb zelf deze constructie ook wel eens toegpast en wel als volgt. Het rekeinde een beetje hol schaven lamello''s aanbrengen en het middleste 1/3 de deel gewoon verlijmen met het blad. Houdt prima! Doordat de buitenste stukken van het rekeinde niet verlijmd zijn kan het blad voldoende krimpen en uitzetten en het holschaven zorgt voor een perfecet aansluiting op de kop van het blad.
Wat je natuurlijk wel hebt is dat als het blad uit gaat zetten het ongelijk gaat werken met het rekeinde!.
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi Nol,

Een dergelijk rekeinde hoort officieel met pen en gat gemaakt te worden.

Eerst maak je aan de kopse kanten van het blad twee enorme pennen die een derde van de dikte van je blad hebben ( wel 6, 8, 10 of 12 mm ivm je frees gereedschap waarmee je de gaten moet frezen), en driekwart de lengte hebben van de breedte van het rekeind( eenrek eind van 8 cm breed zorgt voor een pen van 6 cm. Meestal kom je met de bovenfrees niet diep genoeg en zul je de rest met de hand moeten doen of een smaller rekeind moeten nemen. Ook kan je de pen wat korter maken maar niet minder dan de halve breedte van het rekeind)

Daarna ga je uit die enorme pen hapjes zagen. vanaf de buitenkant van het blad maak je de pen 1 cm lang voor de eerste 4 of 5 cm. daarna is de pen weer de hele lengte voor ongeveer 6 cm,daarna weer 1cm. Het stuk tussen die twee buitenste pennen ga je ongeveer verdelen. als je een tussenruimte van tussen de 15 en 20 cm tussen de volgende pennen houd is het goed . tussen al die pennen zit dus de korte pen van een cm lang. houd met de verdeling rekening dat er wel een pen zit in het hart van je blad, want dit is de enige die gelijmd word.


dan frees je in het rekeind een sleuf van 1 cm diep, om de korte pennen in te vangen. vervolgens markeer je de plaats van de lange pennen en frees je deze stukken dieper uit
nu zal het rek eind moeten passen. De tip van een college forum lid om het rekeind eits hol te schaven (1mm in het midden) is prima. je zal dan nog iets van de korte pennen af moeten halen behalve de uiteinden! die zijn straks zicht.

Eenmaal pas en vast geklemd (zonder lijm!) kunnen de gaten voor de deuvels vanaf de onderzijde geboord worden, in de buitenste pennen. boor niet door het blad heen! Verwijder het rek eind en maak een sleuf van het gat in de pen, ivm het werken van het hout.
maak dit sleufgat in de pen, dwars op de hout richting. hier in kunnen straks houten deuvels gelijmd worden (alleen zichtbaar vanaf de onderkant). deze zorgen ervoor dat de kopregel/rekeind niet kan gaan wijken, zonder dat deze verlijmd word.houd rekening met de maat van de sleuf. een deuvel is te krijgen in 6 8 en 10 mm dus maak daar ook het gat op een sleuf van 8 x 20 mm is prima (hout werkt gemiddeld 1 % in de breedte dat is op 1 meter 1 cm. vanuit het midden gerekend is dat 5 mm per kant).
nadat je zeker weet dat alles past kan de middelste pen gelijmd worden en de deuvels in het blad gelijmd worden.
dit bij elkaar zorgt ervoor dat dit de sterkste oplossing is.

Succes ermee!,

Sanny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.