festool pre-aanschaf vraag:domino DF500Q

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik ben in dubio om een domino DF500Q aan te schaffen, ik lees uiteraard al de (alleen maar goede) verhalen hier, op internet, etc.

Maar graag wat ongezouten gebruikerservaringen.

De 500 is een stukje goedkoper dan de 700, maar merk ik het verschil in machine (kortere freesdiepte, minder vermogen, etc) als 'hobbist'?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb beide machines, de situatie is niet te vergelijken met klassieke machines.
De 700 is niet gewoon een grotere en sterkere
versie van de 500, het zijn aparte machines die complementair zijn en elk hun taak hebben.

Met de 500 kan je allés verbinden van 12 mm platen Tot tafelpoten met zijn frezen van 4-10 mm, en de 700 is gemaakt voor zwaarder werk van tafels Tot grote tuinpoorten met zijn frezen van 8-14 mm.

De 700 is nieuw en dus verbeterd tov de 500. Hij heeft nv 6 aanslagpennen tov de 2 van de 500. En enkele andere details zijn verbeterd.
Maar de 500 heeft nog altijd het ruimste inzetgebied en is degene die Als eerste Moet aanschaffen tenzij je van plan vent on enkel deuren ed te maken.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Beste Burley,

Ik ga zelf een 500 aanschaffen. Uiteraard kan ik geen gebruikservaring meedelen.
Maar laat het zo stellen de 500 is voor meubels en het fijnere werk, terwijl de 700 me echt te zwaar lijkt om fijn werk mee uit te voeren.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Dank voor de snelle reactie :)

Maakt het feit dat hij 6 pennen heeft hem ook nauwkeuriger en makkelijker af te stellen of maakt dat niet uit? En is het puur een kwestie van instelsnelheid?

Ik ga me (nog) niet richten op grotere projecten zoals eettafels en tuinpoorten e.d. dus dan is de 700 wellicht een beetje overkill :)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Gewoon een 500 nemen, de 700 is voor de reguliere hobbyist snel overkill kwa dimensionering en je kunt er niet het werk mee doen waar je het meest mee in aanraking gaat komen.

De 700 moet je kopen als je de hele dag deuren en tafels maakt of kozijnen. Voor de rest heb je de 500 nodig.
 

WR1944

Oud hout
Voor mij is de Domino nog steeds de meest revolutionaire machine die ik heb uit zien komen. Het is niet voor niets m'n avatar. Het verlost je van het maken van pennen en gaten en je kan stevige en professioneel ogende verbindingen maken. Dat sprak mij, met m'n beperkte handvaardigheid, direct aan. En het werkt erg precies en snel. In het begin heb je wel even wat oefening nodig om de juiste manier van frezen te ontdekken. De Domino combineert al de voordelen van deuvels en biscuits en heeft niet de nadelen.
Dus met de aanschaf van een Domino krijg je er een uniek stuk gereedschap bij waar je steeds weer nieuwe toepassingen zal ontdekken.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Dan nu een tegengeluid :)
Ik heb hem binnen de proefperiode teruggebracht. Het is al wel een tijd geleden, toen hij net op de markt kwam.
Ik moest een paar stoelen maken en het leek me wel handig. Totdat ik erachter kwam dat er standaard maar één freesje bij zat en ik dus naast de investering in de machine er ook nog een set frezen bij moest kopen. Daarnaast viel de aanschaf v/d blokjes hout me ook zwaar tegen... ik weet niet of nog steeds zo is, maar ik vond het al met al belachelijk duur.
En ach zo revolutionair is het allemaal ook weer niet. Je kunt ook gewoon (zeker voor de hobbyist) een deuvelmal gebruiken en eventueel meerdere deuvels naast elkaar zetten. Met een goede mal is het goed te doen.

gandel
 

tuoh

Oud hout
Een groot voordeel van de Domino is dat je de bewuste blokjes snel zelf kan maken, en uit gelijk welke houtsoort :D Kostprijs: nihil, iedereen heeft wel wat latten rommel opzij staan waar je deze uit kan zagen.
Eens de latten gezaagd, de vier hoeken breken met een 45°frees, of de hoeken opronden analoog de originele vorm. Veel maakt het niet uit, als ze maar de juiste dikte en breedte hebben. De latten moeten ook niet geschaafd worden, een gezaagd oppervlak is beter voor de verlijming.

Daarna de gefreesde strips afkorten op lengte en klaar is kees.

Voor binnengebruik maakt de houtsoort niet veel uit, als ze maar makkelijk te verlijmen is, Grenen, Beuk, yellow Poplar, Yellow Pine, etc. het kan allemaal mits voldoende droog.

Voor buitengebruik kies ik meestal voor Afzelia, of zoals de originele voor Sipo Mahonie.

Op deze manier kan je al eens een blokje meer gebruiken zonder dat direct de kassa begint te rinkelen :D

Mvg,

André
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Goed idee Andre om de domino's zelf te zagen. Mijn doos begint al goed te slinken, dus ik zal ze binnenkort zaagsgewijs aanvullen. ;) Ik vind trouwens bij verbindingen in plaatmateriaal, waarbij ik de kleinste domino's voor gebruik, dat het freesgat (met de kleinste stand) soms net iets te klein is om de domino's er voldoende vlot in te krijgen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik moest een paar stoelen maken en het leek me wel handig. Totdat ik erachter kwam dat er standaard maar één freesje bij zat en ik dus naast de investering in de machine er ook nog een set frezen bij moest kopen. Daarnaast viel de aanschaf v/d blokjes hout me ook zwaar tegen... ik weet niet of nog steeds zo is, maar ik vond het al met al belachelijk duur.

Duur of goedkoop is natuurlijk relatief, maar als je even shopt voor een kist met domino's waarbij de de hele set freesjes ook erbij krijgt ben je rond de 180 euro kwijt. Als je die kist leeg hebt dan heb je geen plaats meer in huis om iets nieuws te kopen want dan heb je zoveel gemaakt dat je niet meer rond kunt lopen.

Dan heeft de machine zich dus wel terug verdiend. bovendien heb je als hij leeg is nog een mooie systainer over die weer helpt om de boel opgeruimd te houden. Ik vind de machine in verbruik dus nog wel meevallen. Het bedrag ineens is groot maar je krijgt er ook heel veel dominos voor.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
burley zei:
Dank voor de snelle reactie :)

Maakt het feit dat hij 6 pennen heeft hem ook nauwkeuriger en makkelijker af te stellen of maakt dat niet uit? En is het puur een kwestie van instelsnelheid?

Ik ga me (nog) niet richten op grotere projecten zoals eettafels en tuinpoorten e.d. dus dan is de 700 wellicht een beetje overkill :)

De 6 pennen staan je toe om de afstand met de boord of vorig pennengat beter af te stellen, zo kan je bv 2 pennen in 140mm breed hout (bv deurstijl) exact centreren zonder enige tekening of meting. Vooral handig bij de 700, minder noodzakelijk bij de 500.

De 700 is niet gemaakt voor hetzelfde werk als de 500, ik heb vandaag nog gekeken, de minimum dikte waar je gecentreerd in kan frezen is 20mm, daarboven zou je in 20mm dik hout een domino van 6mm moeten gebruiken(1/3 van dikte), en er zijn geen 6 mm frezen voor. 8mm is het kleinst, dus in de praktijk is hij pas geschikt voor hout vanaf 24mm dikte. Alle df700 bezitters zijn tot nu toe unaniem dat ze toch nog voornamelijk de 500 zullen gebruiken.

@gandel69, het is nooit echt een geheim geweest wat er in de doos zit of niet, toen ik de mijne kocht heb ik een frees van 8mm erbij gevraagd voor niets en die kreeg ik ook. Wel moet ik toegeven dat ik de "set" versie wou kopen, en ze mij de gewone versie hadden gegeven (zonder sommige extra opties) toen aan de kassa de prijs lager was dan die van de kataloog heb ik natuurlijk niet uitgeroepen "hey dit is niet duur genoeg" enkel om er thuis achter te komen dat ik de verkeerde versie had, ik heb ze ook gehouden.

De dominos zijn niet goedkoop en niets houd je tegen om ze zelf te maken, zoals Tuoh maak ik de mijne zelf met overschotten, ook die voor de DF700, afrormosia voor buiten, eik en beuk voor binnen. Op een uur of twee maak ik er honderden, dan ben ik weer goed voor een half jaar.
Maar als je met de domino begint dan zou ik je toch sterk aanraden om de dominos set erbij te kopen (systainer met alle frezen en compartimenten met alle verschillende dominos erin) ook een hele investering, maar die op lange termijn geld uitspaart omdat alles bij festool in set, stukken goedkoper is dan alles apart te kopen. Wanneer de dominos op raken dan vul je ze gewoon bij met zelf gemaakten, je hebt ze echt allemaal nodig, sommigen veel meer dan anderen, bv die van 5 en 8 mm heb je heel vaak nodig. daar heb ik er al honderden van bijgemaakt, maar de anderen raken veel minder snel op, ik zit nog aan de originele voor de andere na een jaar.
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Heb er ook geen ervaring mee, maar wel soort vraag/dilemma.
Ik moet me binnenkort een partij vensters maken. En nog een 2-tal deuren.

Daarom dacht ik dat ik zeker de 700 serie nodig had.
Maar dat zou dus eventueel ook lukken met een 500? Of is dat net wat te weinig?

Echter na die ramen en deuren staat nog een héle reeks andere meubels op het programma. (vooral sidetable achtige toestanden).

Wat kies ik nu best natuurlijk is de grote vraag.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Met de df500 kun je prima ramen maken, echter voor deuren schiet
ie echt te kort. Hiervoor heb je echt een grotere verbinding nodig..

Gr Rick
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
inderdaad zoals gezegd werd de 500 voor de meubels en de 700 voor het grotere werk .
ik heb zelf met de 500 al een aantal ramen gemaakt deze hangen er nu al zo'n 6jaar in en doen het nog perfekt .
dus ik zeg gewoon kopen want als je hem eenmaal hebt ga je hem steeds meer gebruiken .
gr leroy
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Bedankt allemaal voor jullie advies, het gaat hem zeker worden.

Nog 1 vraag, gebruiken jullie je normale (al of niet echte) lamello nog steeds na aanschaf van de domino?
 

WR1944

Oud hout
Ik heb pas een deur gemaakt en daar heb ik noodgedwongen twee dikke deuvels per verbinding in gebruikt. Als de dikke Domino beschikbaar was geweest in de USA had die nu bij mij op de plank gestaan. Die dikke domino's waren ideaal geweest.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb geen ervaring met de Domino maar wel met een Mafell dd40. Die bevalt me uitstekend. Met de lineaal erbij is het een zeer veelzijdige machine die erg snel en nauwkeurig bevestigingen maakt. Deuvels zijn goedkoop te vinden en de freesjes koop ik voor 15 euro per stuk.

Zijn de Domino's ook in andere houtsoorten dan beuken te koop (voor kozijnen)? Heb nog niet gezocht naar deuvels anders dan beuken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik dacht mijn lamellenfrees te houden in geval van... maar ben tot de conclusie moeten komen dat ik ze nooit meer zou gebruiken nadat ze een half jaar ongebruikt in de kast lag. Dus heb ik ze maar verkocht, en ik heb er geen spijt van. Er is niets dat een lamellenfrees kan, dat de domino niet beter kan.

Festool maakt geen andere dominos dan beuk en sipo, als je ze zichtbaar wil maken dan gebruik je toch beter zelfgemaakten, die van festool hebben een speciaal profiel met nerven en strepen die niet helemaal de omtrek van het gat volgt om ruimte te laten voor de lijm die te veel is. Als je die zichtbaar laat dan geet het niet echt een "esthetisch" beeld.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Nou, ik heb nu 1x met dit mooie stukje gereedschap kunnen werken. Snel,accuraat en redelijk "hufter-proof". Ik kan me goed voorstellen dat dit een enorme hoeveelheid tijdsbesparing is voor de meubelmaker. Bij de bedrijven waar ik wel eens komt wordt er eigenlijk alleen nog maar gewerkt met de domino (en af en toe een Lamello). Toen ik voorstelde om hun schietbeitels over te nemen werd ik toch een beetje boos aangekeken. Blijkbaar vinden ze dat toch nog prettig als back-up......
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Toen ik mijn Domino had gekocht heb ik mijn Makita Lamello ook verkocht. Never looked back. En die Domino is een heerlijk ding, zeker als je alle tips en trucs op Internet goed doorneemt.

(ik kan me één applicatie voorstellen waar een Lamello wel van pas kan komen: die losse verbindingsstukken, voor als een werkstuk simpel uit elkaar moet)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.