voorstellen

Pbn

Nieuw lid
28 dec 2011
4
0
Hallo,

Ik snuffel al een tijdje rond op dit forum en ik vond het tijd worden om mezelf aan te melden en te laten zien wat ik zoal creeer.






Bovenstaande waxinelichthouders heb ik afgewerkt met tungolie. Nadeel vind ik de lange droogtijd van deze olie. Voordat de olie gedroogd is zit heel mijn werkstuk vol met stof... Heeft er iemand tips hoe ik dit kan oplossen of (nog beter) voorkomen.





Als het bed af is zal ik meer foto's plaatsen.

Groet,
Pbn

Attached files
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Pbn zei:
Bovenstaande waxinelichthouders heb ik afgewerkt met tungolie. Nadeel vind ik de lange droogtijd van deze olie. Voordat de olie gedroogd is zit heel mijn werkstuk vol met stof... Heeft er iemand tips hoe ik dit kan oplossen of (nog beter) voorkomen.

Dan denk ik dat je iets niet goed doet. Tungolie droogt snel, sneller dan bijvoorbeeld meubelolie op lijnoliebasis. Het klinkt alsof je een laag olie op je werkstuk laat liggen. De gebruikelijke manier om hout met olie af te werken is insmeren, 10-15 minuten in laten trekken, en dat alle overtollige olie met papier of lappen verwijderen (echt goed opppoetsen). Daarna uit laten harden en eventueel volgende lagen aanbrengen. Ook die altijd weer na 10-15 minuten droogwrijven. Eventueel daarna afwerken met bijvoorbeeld was.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
He, mooi te zien dat je nu ook op het forum bent !!

Het probleem met de tungolie lijkt inderdaad op hetgeen HenkVerhaar beschrijft.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Hoi pbn,

Welkom!! Ik zie dat je veel moois maakt, ik hoop in de
toekomst meer van je te zien!

Gr Rick
 

Pbn

Nieuw lid
28 dec 2011
4
0
Bedankt voor jullie welkom.

@ HenkVerhaar : Ik heb inderdaad na 10 a 15 minuten de resterende olie niet verwijderd. Dat zal dus wel het probleem zijn...
Bedankt voor de tip.

Groet
Pbn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.