uitbreiden van de website rondom het forum

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste forummers, er gebeuren op het forum weer fantastische dingen, dat ben helemaal met de bovenstaande posters eens. Het handgereedschap forum is erg actief, maar ook op de andere fora zijn natuurlijk zat onderwerpen die we voor eeuwig aan de vergetelheid moeten onttrekken.
Ik heb wel eens gedacht om een index te maken die naar de verschillende forumonderwerpen linkt die inhoudelijk veel specifieke wetenswaardigheden hebben. Maar een wiki is ook een heel goed idee, maar willen we dan alles herschrijven, of met copy paste wat meer ongestructureerde content in wiki stoppen? Wat eventueel altijd nog kan worden herschreven natuurlijk. Ik wil toch nog een nieuwe voorpagina voor het forum maken, een beetje a la mijn site hier voor de gemeenschap, www.nichadainfo.com. Helaas hebben de bewoners hier het forum nog niet gevonden en ik heb er bijna geen tijd voor, maar gelukkig hebben we dat probleem bij woodworking.nl niet. Wiki met houtbewerkers kennis, een overzicht van houtbewerkers die wel opdrachten aan willen nemen, met foto en portfolio, een gallery met mooiste werkstukken (die door de forumleden gekozen kunnen worden om daar geplaatst te worden) ruimte om b.v. nog eens een leuke wedstrijd te organiseren, een blog waarin forumleden eens wat over een ander forumlid kunnen schrijven, een rubriek met mooie links naar interessante meubelmakers, mooie filmpjes etc. Dus de site voor het forum moet een echte vergaarbak worden en het forum moet er echt blijven zoals het forum bedoeld is. En het nieuwe marktplein actief. Dus als er leden opstaan die de wiki willen inrichten en beheren, en we vinden dit een goed idee, dan graag!! laat maar horen!

jaap
 

kodama

Actieve deelnemer
Een geweldig initiatief! Ik hoop dat er zich kandidaten voorstellen om dit idee vorm te geven. Als het gerealiseerd wordt zal ik zeker actief aan de inhoud meewerken.

Als er een wiki site wordt opgesteld blijft deze hopelijk gevrijwaard van reclame en kan er misschien in de richting van donaties gekeken worden moesten fondsen noodzakelijk blijken.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Zeker een goed initiatief. Dit maakt het zoeken naar en lezen van informatie een stuk makkelijker en kunnen we allemaal een posstieve bijdrage leveren.
 
D

Dulcimer

Guest
Jaap,
ik ben niet echt thuis in het computergebeuren en kan niet goed oordelen over je plannen. Wat mij betreft wacht ik af wat er gebeurt en wanneer ik een bijdrage kan leveren dan zal ik dat doen.
Groet,
Frans
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Ik ga zodra ik tijd heb (normaal morgenavond al) beginnen met het ingeven van de sticky topics ivm handschaven. Om een overzicht te bewaren: Ik zal beginnen met "Alles over handschaven. Een basisset schaven" zodat we geen dubbel werk gaan verrichten. Daarna plaats ik de link hier en in het originele topic zodat alles kan nagekeken worden door de kenners (deze kunnen het dan ook direct aanpassen ofwel mij een pb sturen en dan pas ik het zo goed mogelijk aan).

Voor diegene die ook wiki's willen ingeven maar de Engelse termen nogal verwarrend vinden, door te registeren en dan in je "settings" de taal op "nl - Nederlands" te zetten gaat het vlotter.

Indien je een zoekopdracht ingeeft, zie je vervolgens of de pagina al bestaat. Zo niet, dan kan je deze beginnen ingeven. De rest wijst zichzelf wel uit denk ik. Overigens is het registeren op de wikipagina niet nodig voor het aanmaken van een nieuwe wiki.

Als iemand problemen ondervindt bij het maken van een wiki, mag die me ook altijd contacteren.
 

Doorn

Nieuw lid
4 okt 2011
12
0
Eindhoven
Dank je wel Jaap.

Het is precies wat ik bedoelde in mijn eerdere posts. In de loop van de tijd kan zo een enorm archief met nuttige informatie worden opgebouwd. Prachtig!
 

kodama

Actieve deelnemer
Ik had hier nog de aandacht willen vestigen dat op de 'woodworking' wiki, http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... oodworking , die reeds bestaat.
Het is misschien mogelijk om een Nederlandse versie van deze pagina te beginnen net zoals er een Nederlandse versie van de 'gewone' wikipedia bestaat, en deze met het forum te verbinden. Zo hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden.
De wikipedia organisatie heeft al een gerespecteerde naam en de kwaliteit van de inhoud is noemenswaardig. Als daarbij aangesloten zou worden zal de inhoud van een Nederlandse 'woodworking' wiki ook in dezelfde richting evolueren, hiermee heb ik het dan over de kwaliteit en kwantiteit van de inhoud. Na het eerste voorbeeld over zwaluwstaarten te hebben bekeken kwam dit mij ter gedachte. Ik moet bekennen dat ik niet erg onder de indruk was van deze intrede en verloor een stuk van mijn motivatie om aan het initiatief deel te nemen. De aansluiting bij een gevestigd organisatie zal uiteindelijk iedereen ten goede komen denk ik.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
kodama zei:
Ik had hier nog de aandacht willen vestigen dat op de 'woodworking' wiki, http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... oodworking , die reeds bestaat.
Het is misschien mogelijk om een Nederlandse versie van deze pagina te beginnen net zoals er een Nederlandse versie van de 'gewone' wikipedia bestaat, en deze met het forum te verbinden. Zo hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden.
De wikipedia organisatie heeft al een gerespecteerde naam en de kwaliteit van de inhoud is noemenswaardig. Als daarbij aangesloten zou worden zal de inhoud van een Nederlandse 'woodworking' wiki ook in dezelfde richting evolueren, hiermee heb ik het dan over de kwaliteit en kwantiteit van de inhoud. Na het eerste voorbeeld over zwaluwstaarten te hebben bekeken kwam dit mij ter gedachte. Ik moet bekennen dat ik niet erg onder de indruk was van deze intrede en verloor een stuk van mijn motivatie om aan het initiatief deel te nemen. De aansluiting bij een gevestigd organisatie zal uiteindelijk iedereen ten goede komen denk ik.

Ik vind dat kodama hier een goed punt heeft. Sluiten we bij de internationale club aan, of gaan we onze eigen koers varen. Ik zag de wiki meer als een samenvoeging van de over het forum versnipperde kennis, aangevuld met info die we elders kunnen halen, waardoor het toch een beetje "ons" verhaal blijft. Maar aansluiten bij wikimedia is ook een optie, waarbij we als forummers misschien een beetje verwateren in de grote brij.
@kodama, de eerste bijdrage is een experiment en dapper om zo als eerste een stukje te gaan schrijven. Het zou je juist moeten stimuleren om beter te maken. Moeilijke houtsoorten geven de meeste voldoening als het werk gelukt is ;) .

jaap
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
jaap zei:
Sluiten we bij de internationale club aan, of gaan we onze eigen koers varen.
Ik zou willen voorstellen: geen van beide. In ieder geval voorlopig. We beginnen net en we moeten nog maar zien of we in staat zijn wat voor koers dan ook te varen. (Met 'we' bedoel ik ons als community. Ik heb het hier niet over de kwaliteiten van de individuele leden, ik wil hier niemand beledigen.) Laten we eerst leren sturen op een eigen wiki. Eerst even kijken hoe het gaat. content verzamelen, presenteren en onderhouden. In een omgeving waar we het ons kunnen veroorloven fouten te maken en zelf te herstellen zonder dat de hele wereld zich ermee gaat bemoeien. Maar laten we daarbij ook proberen zoveel mogelijk de koers van Wikipedia te volgen. Met in het achterhoofd de gedachte dat in de toekomst, als we het koers houden eenmaal in de vingers hebben en we zijn in staat een mooi product leveren, het relatief eenvoudig is om de content over te hevelen naar de internationale club.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik denk dat het aansluiten bij de internationale (lees Engelse) wiki weinig voordelen zal hebben.

In de Angelsaksische houtbewerkerswereld spreek je over een groot aantal landen, met name over de UK, USA, Canada, Nieuw Zeeland en Australië. Deze hebben allemaal hun eigen houtbewerkingsfora, vaak tientallen, en ook nog eens verdeeld in vele diciplines. Als al die forums hun eigen wiki zou maken, zouden ze inderdaad het wiel steeds opnieuw moeten uitvinden, en zal vele malen dubbelwerk gedaan worden, en het resultaat zal nog steeds versnipperd zijn. En dan een zo algemeen bekend iets als wikipedia nuttig.

Hier speelt dat probleem niet. In het veel kleinere Nederlandse taalgebied, Nederland en Vlaanderen (Surinamers heb ik nog niet gezien op het forum :) ) is maar één serieus houtbewerkersforum, namelijk deze. Alle informatie die daar gegenereerd wordt, blijft ook binnen dat forum, want er is er maar een.
Wij zijn die generatie houtbewerkers die zegt dat er bijna geen nederlandse literatuur aanwezig is. Door het forum kunnen we de krachten bundelen, en ervoor zorgen dat die er wel is. Aansluiting bij Wikipedia vind ik persoonlijk dus een degradatie van het initiatief. Ik zie veel liever een Woodworking.nl bibliotheek/wiki.

Over het zelfregulerende effect dat op wikipedia ontstaan is, ik ben er niet bang voor dat dat fenomeen hier niet van toepassing kan zijn. Sterker nog, door alleen forumleden toegang te geven om wijzigingen aan te brengen, verhoog je de drempel voor "leken die denken dat ze er verstan van hebben" om onzin te posten.

Maar dit is slechts mijn mening
 

kodama

Actieve deelnemer
Na de bezwaren te hebben overwogen blijf ik overtuigd van mijn voorstel. Een wiki is niet moeilijk om ineens goed op te zetten en behoeft geen testfase. Het gaat hem over de inhoud van de beschreven onderwerpen. Het hele wiki concept is net ontworpen om dit tegemoet te komen doordat meerdere personen aan een onderwerp kunnen werken en de inhoud dynamisch is. Deze wordt zo aan kritiek van het publiek onderworpen en dit draagt dan weer bij tot de kwaliteit van de inhoud.

Het argument dat "leken die denken er verstand van te hebben" de inhoud zouden devalueren gaat niet op. Als je in eerste instantie kwalitatieve inhoud nastreeft en die publiceert kan ik me niet voorstellen dat er iemand is die daar iets aan zou veranderen. Het is bovendien wel een arrogante houding om ervan uit te gaan dat een leek geen noemenswaardige bijdrage zou kunnen leveren.

Wil je toch extra controle over de inhoud dan kunnen er moderators worden aangeduid. Er zijn op het forum genoeg experts van alle vakgebieden binnen het ambacht die geraadpleegd kunnen worden indien nodig.

Een wiki site die enkel toegankelijk is voor forumleden heeft ook een elitair karakter, het druist in tegen het idee om kennis te centraliseren en gemakkelijk toegankelijk te maken voor een groot publiek. Dit was toch de oorspronkelijke bedoeling?

Ik stelde niet voor om ons aan te sluiten bij de Engelstalige wiki. Integendeel, wikipedia is een internationale organisatie die deelsites heeft in verschillende talen ook Nederlands en het is daarbij dat we ons zouden kunnen aansluiten en een houtbewerkingen afdeling opzetten. ( nl.wikipedia.org ) Wanneer iemand op zoek gaat naar informatie op het web zullen ze daar veel eerder zoeken dan op een site die een onderdeel is van een forum, als deze dan al toegankelijk is voor hen.

"degradatie" Geen idee op welk aspect van het voorstel dat betrekking kan hebben.

Ik ben een grote voorstander van het vrij verspreiden van informatie en benader het idee dus vanuit dat standpunt. Als er dan toch moeite wordt gedaan om zoiets op poten te zetten kan het beter ineens te goed worden gedaan en de hele gemeenschap dienen ipv enkel de forumleden.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Na het eerste voorbeeld over zwaluwstaarten te hebben bekeken kwam dit mij ter gedachte. Ik moet bekennen dat ik niet erg onder de indruk was van deze intrede en verloor een stuk van mijn motivatie om aan het initiatief deel te nemen.

Nou voel ik me toch aangesproken , haha...

Dit was zoals Jaap ook al ontdekt had een stukje om te kijken hoe het werkt en om de discussie aan te zwengelen. Helaas is de handschoen wel van de handen getrokken en neergegooid maar niet weer opgepakt...
Wat is er mis met deze bijdrage, ik heb geenszins de illusie gehad om een kwalitatief hoge bijdrage te leveren, wel om een opstartje te doen en om mensen zoals WIKI werkt uit te nodigen om verbeteringen aan te brengen waardoor vanzelf een hoogstaand geheel bereikt word.

Hopelijk wordt de handscheoen nog wel opgepakt want een nederlandstalige houtwiki kan een hele mooie uitbreiding zijn van woodworking.nl toch?
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Ik denk dat er iets te fel gereageerd is op die eerste wiki. Naar mijn gevoel was het ook slechts een voorbeeld dat moest aanzetten bij anderen.

Daarnaast denk ik dat het beide mogelijk is waar Kodama naar verwijst. We kunnen zowel een eigen wiki-community opbouwen, eigen ervaringen delen op onze eigen wiki-website (wat waarschijnlijk sneller wordt gedaan omdat het in een bekende omgeving is + een persoonlijke toets is mogelijk) en op de echte wikipedia eventueel links voorzien naar onze wiki-pagina (onderaan bij houtbewerking en dergelijke of een stukje tekst over onze wiki plaatsen). Zo kunnen we onze persoonlijke toets erin verwerken en toch bijdragen tot de algemene wikipedia.
 

WR1944

Oud hout
Dit is een goed initiatief. Zeker voor het Nederlandse taalgebied.
Maar als er geen vorm van moderatie is ben ik bang dat de kwaliteit snel keldert. En ik ben ook bang dat men teveel vertrouwt op de goede inborst van de mensheid in het algemeen. Er bestaan in de realiteit van alledag aardig wat zieke geesten die hun kick krijgen uit het verstoren van serieus bedoelde websites. Ook Wikipedia heeft daar van geleerd en een vorm van moderatie mogelijk gemaakt.
Ik weet niet hoe actief de Engels-talige Woodworking Wiki is maar ik denk dat het een voordeel kan hebben om min of meer hun artikel-structuur over te nemen. Dat handig met verwijzingen en vertalingen. En waarom nog een keer het wiel uitvinden. Er zal wel een beheerder moet komen met wat mede moderatoren om de ingezonden artikelen te beoordelen en op de goed plaats in de kennisboom te hangen.
Een heel belangrijk aspect is hoe diep je de structuur wilt maken. Wordt het te ondiep dan worden de artikelen breed en moet je veel lezen voor je de gewenste informatie tot je kan nemen en ga je te diep dan worden de artikelen te versnipperd en moet je van ene op het andere artikel springen om aan je informatie te komen.
Ik heb een paar keer bedrijfsmatig zoekstructuren opgezet voor computersystemen en daar komt aardig wat bij kijken.
 

kodama

Actieve deelnemer
Wat betreft mijn reactie op de inhoud van het eerste onderwerp wilde ik vooral de aandacht richten op de inhoud en van de gelegenheid gebruik maken om het aspect van kwalitateit aan te kaarten. Het was niet mijn bedoeling om afbruik te doen aan het initiatief op zichzelf, wel om provocatief te zijn. Als ik daarbij een schaduw wierp op het initiatief van scheppie was dat niet mijn bedoeling. Mijn commentaar was naar de inhoud gericht en niet naar de persoon. Maar het zijn vooral de onderwerpen die ik mijn laatste bericht aanhaalde die me belangrijk lijken.

Het is niet mijn bedoeling om aan de zijlijn staan schreeuwen maar om een bijdrage te leveren. Momenteel onderzoek ik het concept van 'wikiproject' en probeer ik te zien hoe we dat in het geheel kunnen integreren. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Wikiproject ) Dit behandeld ook alle aspecten die door wr1944 worden aangehaald en kan hier oplossingen voor bieden. Ik bekijk het verder en probeer spoedig met een concreet voorstel naar voor te komen. Ondertussen kunnen diegene die zich actief voor het wiki project willen inzetten zich misschien al kenbaar maken. Zo hebben we een groep waarmee we van start kunnen gaan.
 

Doorn

Nieuw lid
4 okt 2011
12
0
Eindhoven
Hoi

Ik had me al eerder aangemeld hiervoor, dus ja vrijwilliger.

Afgelopen weekend heb ik een eerste opzet gemaakt voor een pagina (Houtbewerking), zonder de discussie verder af te wachten. Ik wilde er simpelweg al vast mee beginnen. Ik denk namelijk, dat het handig is om eerst ervaring op te doen in het vullen en managen van een wiki.

Pas als het wat meer duidelijk is wat het allemaal in houdt, kunnen we beslissen of we ons al of niet aansluiten bij een andere wiki. Toch?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.