Vellingschaaf

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Een engelse chamfer plane, vrij vertaald een vellingschaaf. Volgens mij is dit type nooit in Nederland gebruikt, dus is er ook niet echt een Nederlands woord voor.

Dit exemplaar is gemaakt door Moseley uit London, ergens voor 1900. Het is een apart ontwerp met vrij veel metaal er in verwerkt. De beitel zit met twee schroeven vat, verder niks! Dus geen wig of klem of wat dan ook. Voor de beitel zit een soort doos die op en neer kan schuiven en waarmee je de breedte van het vellingrandje insteld. De bodem van die doos is van een metalen plaatje voorzien wat wel slim is. Je begint namelijk altijd op de scherpe rand van een plank te schaven en voor een houten schaaf betekend dat veel slijtage.

DSC02273.jpg


De losse onderdelen laten beter zien hoe vernuftig deze schaaf gemaakt is.

DSC02276.jpg


Bij de fabricage van die verschuifbare doos is iets mis gegaan. Een van de schroeven waarmee het stalen zooltje vastzit zit wel heel erg op het randje.

DSC02280.jpg


En ten slotte een foto om te laten zien dat hij het ook nog doet.

DSC02282.jpg
 
D

Dulcimer

Guest
Mooie aanschaf Kees,
je breidt je verzameling dus ook nog steeds uit? Eenmaal door het schavenvirus behept kom je er niet meer van af. Zelf heb ik een zeer bescheiden verzameling van 16 stuk, maar breidt elk jaar wel met zo'n 5 schaven uit; hangt er van af wat ik tegenkom. Ik ga wel, nu ik de leerperiode heb gehad, alleen nog voor de betere schaven.
Groet,
Frans
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja ik kan het niet laten. Ik ben op dit ogenblik bezeten van de houten schaven. Hoe obscuurder hoe beter.
Alles bij elkaar is mijn verzameling ook nog vrij klein, meer dan 30 zijn het er niet, en een flink aantal daarvan zijn nog "projecten".
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
hallo,
Ik ben sinds enige tijd ook bevangen door het verzamelvirus , heb nu ong 30 voornamelijk profielschaven en dan zit er weleens één tussen die niet meer te redden is en dan vind ik het een uitdaghing om deze na te maken zoals onlangs dit spokeschaafje. De bovenste spokeschaaf op de 2de foto is nog goed maar vond ik leuk om erbij te leggen.

Attached files
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Leendert,
Alwéér iemand die het schavenvirus heeft, dat wordt nog eens een epidemie. 't Idee om schaven die niet meer te redden zijn nieuw te maken is bij mij ook al opgenomen voor later (als ik eens tijd heb).
Groet,
Frans
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hoi Leendert,

Ik zie nu pas je zelfgemaakte spookschaafje. Mooi werk. Is het een lekker ding om mee te werken?

Ik heb eens zo'n soort spookschaafje gemaakt met een bouwpaketje van Veritas. Het valt mij niet mee om er mee te werken. Op de een of andere manier ga ik of te diep of hij pakt juist niet. Ik heb ook een metalen spookschaaf en die is kinderlijk eenvoudig in gebruik. Als ik weer eens tijd heb moest ik er maar eens meer mee gaan oefenen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.