Fingernail beitel

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik kon ze bij Baptist op de site niet vinden. In ieder geval heeft www.drechselbedarf-schulte.de ze wel in de webshop. Deze zijn met handvat. Heeft ze ook met dubbele vouw (Escoulen beitel), waardoor je gemakkelijk holle vormen kunt maken bij excentrisch werk of tussen de centers.
Verder kun je kijken bij www.carl-heidtmann.de Dit is een bedrijf waar de beitels nog handgemaakt zijn.
De beitels hebben een zeer hoge standtijd. Los te kopen - dus zonder heft. Vermoedelijk moet je deze "spindelformröhre" zelf in de juiste vorm slijpen.
Ik hoop dat je hiermee verder komt.
vr.gr. Jan Pranger.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij is het bij de meeste leveranciers/beitelproducenten zo dat je een echt fingernail profiel, of een ander expliciet profiel zelf moet inslijpen. Als je een gewenst profiel 'toevallig' standaard kunt kopen (zoals een Ellsworth grind) dan is dat meegenomen, maar meestal is het zinvoller om een geschikte standaardguts ('Europees model - dwz brede platte gesmede beitel; spindelguts (ondiepe beitel, gesmeed of uit rondstaal gefreesd); schalenguts (diepe beitel, vrijwel altijd uit rondstaal gefreesd) te nemen en die in het gewenste profiel te (laten) slijpen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nee een blz daarvoor staan de spindelformröhre, die je zelf nog moet slijpen in fingernail vorm, dus spitser.
Zie de info van Henk hiervoor.
Schulte heeft de fingernail geslepen Ellsworth 13-16 mm voor €105,00 met handvat - totale lengte 68 cm, dus kantenklaar.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.