weersbestendigheid grenen kaasplanken

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Ik heb een partij grenen kaasplanken en wil hiervan wat tuinmeubels maken.
De planken wil ik graag zoveel mogelijk laten zoals ze zijn, dus geen vernis of lak oid., zoals ze er nu uitzien vind ik ze mooi. Maar ze moeten natuurlijk wel de nodige weersbestendigheid hebben? Of zijn de planken van zichzelf voldoende weersbestendig om het bijvoorbeeld 10 jaar uit te houden? hoe kan ik dit het best aanpakken?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mijn vader heeft tientallen jaren een aantal kaasplanken buiten bewaard, maar hij was beslist geen doe het zelver dus de planken zijn nooit gebruikt. Ze waren nog wel steeds in redelijk goede staat. Grenen is van zichzelf al prima hout en als ze dan nog jaren langzaam doordrenken met parafine en vet van de kaas, dan hebben ze een lang leven. Het gevoeligst zijn de delen die niet goed drogen, zoals de delen die grond raken. Alleen hout dat vochtig is gaat rotten, dus als je daar wat rekening mee houdt, gaat het vast wel goed.

jaap
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Jaap bedankt voor je reactie, dan kan ik het gewoon onbehandeld laten en er nog lang plezier aan beleven, ideaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.