Lijmen of niet lijmen?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik zit met een dilemma. Ik heb een vuren houten framepje gemaakt in een hoek. Dat wil ik aan de binnenkant van de hoek bekleden met esdoorn plankjes. Dit wordt een hoek opvulstuk voor in de keuken. 1 kant heb ik al bekleed door een rand te lijmen en de andere rand ( in de breedte van het hout) met een paar spijkertjes vast te zetten. Dan kan het hout dus heen en weer werken. Maar de andere kant van de hoek kan ik eigenlijk niet spijkeren zonder dat die spijkertjes in het zicht komen. En het is een beetje te dun om van achteren een schroef er in te draaien. Zou ik een lapje hout van 7 cm breed en ongeveer 8mm dik gewoon vol op een houten frame kunnen lijmen zonder dat het straks in de keuken gaat barsten?

Ter verduidelijking een foto. Met links (balancerend op de rand van de werkbank) het frame en rechts daarvan het esdoorn plankje.

houtjes.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Eh, lijmen? Zojuist haal ik mijn lijmpot naar binnen. Stijfbevroren! Kan ik die weggooien? Het is gewoon Bison D3 witte houtlijm.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Is het een optie om koploze spijkertjes te gebruiken? Met een drevel de spijker verzinken en opvullen met kneedbaar hout. Je moet dan wel erg goed kijken om dat te zien.
 

tuoh

Oud hout
Vol verlijmen is vragen om moeilijkheden, ik zou die strip vastzetten met drie dotjes MS Polymeer, onder, boven, en in het midden. Aanbrengen in het midden van de breedte van de Grenen stijl, zo kan het hout ten alle tijde blijven werken.

Bevroren witte lijm kan je enkel nog weggooien, daar valt geen plank meer mee te lijmen. Je kan enkel twee stukken aan elkaar vastvriezen :D maar dat gaat niet lang houden.

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Da's nou jammer van die lijm. Het zijn best dure potten. Maar ja, had ik maar niet zo dom moeten zijn en mijn spullen netjes op moeten ruimen.

Bedankt voor die tip met de polymeer kit. Die blijft inderdaad flexibel. Ik geloof zelfs dat ik nog een bus heb liggen (ligt lekker warm op mijn werk, niet stijfbevroren in de schuur).

Verzonken spijkertjes is ook een idee. Ik zal eens een proefplankje doen om te kijken of ik dat mooi genoeg vind.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Er staat zo'n straalkacheltje. Net genoeg om de vorst er uit te halen. Maar die wil ik niet dag en nacht laten branden, veel te duur. Dus ik moet gewoon lijm, lak ed voor de vorst naar huis halen, kleine moeite maar snel vergeten.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Je bent niet de enige, Seek, als dat een troost is. Hoewel ik dacht alle kwetsbare materialen uit mijn knutselkot weggehaald te hebben moest ik gisteravond constateren dat ik ook vergeten was mijn lijmen naar de warmte te verplaatsen.... :cry: Stijfbevroren potten, zonde!

Voor de grap ga ik toch, zodra het weer boven een aanvaardbare temperatuur komt, eens een testje doen met die lijm. Ik hoor altijd dat de lijm na bevriezing niet meer bruikbaar is, maar ik ga het zelf eens uitproberen. Eigenwijs, inderdaad.

Groet, Rob.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Seek zei:
1 kant heb ik al bekleed door een rand te lijmen en de andere rand ( in de breedte van het hout) met een paar spijkertjes vast te zetten. Dan kan het hout dus heen en weer werken. Maar de andere kant van de hoek kan ik eigenlijk niet spijkeren zonder dat die spijkertjes in het zicht komen. En het is een beetje te dun om van achteren een schroef er in te draaien.

Wat eventueel ook kan, is een klein spijkertje gebruiken, die tot ongeveer in de helft van je esdoorn komt.
Niet over de helft van de esdoorn dikte gaan!
Je slaat het spijkertje in de onderlat, en knipt met een knijptang of vlechttang het spijkertje dwars op het esdoorn af, zodat de afgegknipte rand er van niet in de lengte richting zit. Vervolgens kun je met een lijmtang de esdoornlat er op dwingen, of met een houten hamer, met een klosje ertussen, de afwerklat in het spijkertje tikken.
Zo kun je wel een paar kleine spijkertjes gebruiken, die niet in zicht komen, en die je niet hoeft aftewerken. En je geen spijkerkopjes ziet. Je bent hier wel een scherpe nijptang of vlechttang voor nodig.
Denk er om dat je geen hele rijen spijkertjes slaat en er afstand tussen houd, des te meer in een rij des te eerder scheurt je hout, dus een links en de volgende een beetje meer naar rechts.

Vaak is het het beste om de afgeknipte spijker, er komt een soort van v snijkant aan de spijkertje, om die dwars op de hout richtig te houden, een afgeknipte spijker met de v in de houtrichtig kan nl op den duur spijting geven, of tijdens de bevestiging. Het mooiste is als je de afwerklat voorzichtig met een paar kleine lijmtangetjes op spanning zet, en ze er dan gelijdelijk aan in draait, als je de houten klos en hamer gebruikt, kun je namelijk de spijker verder in de onderlat slaan, die dan de weg van de minste weerstand gaat volgen.

Probeer dit anders eerst een uit op een proef stukje met de zelfde dikte.

En wat natuurlijk ook kan is dat je vanaf de onderkant spijker, met een spijker lengte die niet door het hout heen kan komen. Het beste is dan de spijker een beetje scheef er in slaan, om en om / .
Je kunt dan met een passende drevel de schuine kop er in weg tikken.

Vanaf de onderkant schroeven kan natuurlijk ook, het beste is dan de onderlat voor te boren, en te verzinken.
Niet dieper schroeven dan tot 1/3 van de hout dikte van je afwerklat.

Vroeger toen er nog heel veel gespijkerd werd, werd op gevoelige plekken waar scheur kon ontstaan, er eerst door de timmerman/meubelmaker, de kop dwars in het hout getikt, voor dat hij de spijker in het hout sloeg.

Wat ook nog kan, als je een nietpistool/tacker hebt, er kortje nietjes in schieten van af de onderkant.
(ik verbaas me er soms over dat de Amerikaanen vaak nieten in de zicht zijde)
Met een goed spijkerpistool/tacker kun je de slagkracht ook instellen, ook hier is weer de beste methode om het eerst op een proefstuk te testen. Mocht je geen verschillende nieten in je spijkerpistool/tacker kunnen gebruiken, kun je dan eventueel het spijkerpistool/tacker minder druk geven en dan de overlengte schuin weg tekken met een drevel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooie technieke met die spijkertjes. Maar het esdoorn plankje is maar een 8mm dik. Ik denk dat ik voor Andre's oplossing met de kit ga. Aan de ene zijde van het plankje waar ik geen beweging wil hebben lijm ik hem gewoon vast met houtlijm. Aan de andere zijde een paar dotten kit.

Maar dat met die spijkers ga ik wel onthouden. Spijkers zijn een onderschatte bevestigingstechniek. Ik heb een hele leuke boekenkast staan in huis, al vrij oud, jaren vijftig schat ik, die helemaal gespijkerd is. En hij is nog steed oerdegelijk. Het was ook wel handig toen ik een aanpassing moest maken om zo'n modern flatscreen een plaats in die kast te geven. De gespijkerde verbindingen waren eenvoudig even te lossen en daarna weer vast te tikken.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
8mm is inderdaad niet echt dik. Zag niet in je starttopic hoe dik die afwerklat was.
Ben je niet bang voor rond trekken van zón dunne afwerklat?

Hoe breng jij die kit aan? Smeer je dat bv nog uit met een grove lijmkam van 5mm?
Ben zelf niet zon kitlijmer, maar heb wel een mooi kitpistool, gebruikt die meer voor normale kit en lijm uit een koker.

Welke kit gebruik je daar voor?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb nog een tube Polymax liggen. Een of andere bouwmarkt kit. Aan mijn auto heb ik indertijd vele vele meters gekit en daar heb ik toen echt een hekel aan gekregen. Wat een smerig klusje is dat!

Ik wou de kit met een gewone kitspuit opbrengen en misschien is het inderdaad slim om een lijmkam te gebruiken. Het grote voordeel van die kit is dat die nog een beetje flexibel blijft.

Voor kromtrekken ben ik niet zo bang, hij zit straks wel goed vastgelijmd/gekit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.