Schuurmachine Makita BO3711X

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Beste forumleden,

Aangezien ik nog maar beginner ben in het houtbewerking en slechts een beperkt budget heb, wil ik zorgvuldig omgaan met de aankopen die ik doe. Een schuurmachine die zo breed mogelijk inzetbaar is en naast mijn toekomstige projecten ook dit jaar nog ingeschakeld kan worden voor werken aan het huis. Na verschillende topics gelezen te hebben op het forum en andere websites, leek de Makita BO3711 me een betaalbare machine die voldoet aan de vereisten. Mijn vraag is nu:

Heeft er iemand van jullie ervaring met de schuurmachine Makita BO3711?

Het schuren van eigen projecten is voornamelijk zacht hout. De werken aan het huis bevatten:
het opschuren van eiken panelen, ramen (moeilijke punten worden met de hand gedaan), zijkanten van kapellen, balken, etc. alvorens deze opnieuw geverfd worden (lichtere kleur als huidige verf). Mogelijk ook het opschuren van de keukenkasten. (In het totaal is er een hoop schuurwerk te verrichten.)

Wat me opvalt aan deze machine is:
- Het lage wattage in vergelijking met andere schuurmachines. Dit lijkt me echter geen probleem aangezien ik voorlopig zelf niet met hardhout aan het werk ben. Daarnaast moeten de eiken stukken slechts lichtjes geschuurd dus lijkt me dit ook haalbaar.
- Het regelbare toerental.
- Lage gewicht, makkelijk voor het opschuren van de balken en kapellen.
- Mogelijkheid om met 2 handen te gebruiken.

Of zou ik beter gaan voor een handpalm vlakschuurder met iets meer vermogen zoals de Makita BO4556K? Deze is lichter maar lijkt me moeilijker te hanteren op plaatsen zoals op een ladder of dak (zeker aangezien ik nogal grote handen heb).

Ik geef hier 2 voorbeelden van Makita, sta natuurlijk ook open voor andere merken maar in deze prijsklasse is er niet zoveel keus lijkt me. Indien nodig kan ik ook naar een hogere prijsklasse overstappen (echter niet de Festoolprijsklasse :oops: ).

Graag jullie advies, alvast bedankt!

Edit: Het gaat hier dus over een Makita BO3711X (met toerentalregeling)
 

davyd

Nieuw lid
4 jan 2012
12
0
Re: Schuurmachine Makita BO3711

Zelf heb ik een oudere versie van de Makita BO3711(geen regelbaar toerental en een minder gestroomlijnd uiterlijk), maar ben er best tevreden mee.

Schuurt prima, door het lage(re) vermogen niet echt geschikt voor grof schuurwerk, maar als afwerking of voorbereiding voor schilderen/lakken/oliën... doet het zijn werk. Tril niet veel en is licht in gebruik (kan met één of twee handen bedient worden). Papierklemmen ipv velcobevestiging van het schuurpapier vind ik wel een voordeel. Je kan er ook relatief goed mee in de hoeken raken, maar voor echt goed afwerken daarvoor kan je waarschijnlijk beter een deltaschuurmachine aanschaffen (?) Hoe dan ook een fijn machientje dat zijn prijs wel waard is. Alleen het stof wil nog wel eens in het rond vliegen, toch bij mijn versie...

(Zelf heb ik wel een bosch excentrisch schuurmachine aangekocht voor het wat zwaardere schuurwerk.)
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Re: Schuurmachine Makita BO3711

Bedankt voor je snelle reactie!

Grof schuurwerk heb ik voorlopig niet gepland dus dat zit goed. Voor de moeilijke hoeken ga ik het voorlopig doen met handwerk.
 

Cybersijp

Nieuw lid
30 mrt 2010
12
0
Re: Schuurmachine Makita BO3711

Zelf gehad, maar niet verstelbaar toerental. Mij te nerveus schuurbeeld. Als het perse een makita moet worden, kijk een naar een handpalmmachine van makita. @ work veel mee geschuurd, goed resultaat . Enkel voor langere tijd mee schuren niet aan te raden (hoewel huidig type minder trilt) Advies: schuur nog even met t handje en schaf een delta van festool aan ! Duur ? ja, misschien beetje overkill om mee te beginnen ? ja. maar ik heb ook al mijn makita's de deur uit gedaan en twee festool gekocht een ro 90 en een rts 400. Ro 125 evt. via het werk even te leen, flink klusje wat ik nu qua schuurwerk niet aan kan/ zou kunnen.

Tuurlijk kost een berg, maar als je een machine hebt kun je al een hoop. Zeker als je hem vrij regelmatig gaat gebruiken ga je hem waarderen :)
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Re: Schuurmachine Makita BO3711

Cybersijp zei:
Zelf gehad, maar niet verstelbaar toerental. Mij te nerveus schuurbeeld. Als het perse een makita moet worden, kijk een naar een handpalmmachine van makita. @ work veel mee geschuurd, goed resultaat . Enkel voor langere tijd mee schuren niet aan te raden (hoewel huidig type minder trilt) Advies: schuur nog even met t handje en schaf een delta van festool aan ! Duur ? ja, misschien beetje overkill om mee te beginnen ? ja. maar ik heb ook al mijn makita's de deur uit gedaan en twee festool gekocht een ro 90 en een rts 400. Ro 125 evt. via het werk even te leen, flink klusje wat ik nu qua schuurwerk niet aan kan/ zou kunnen.

Tuurlijk kost een berg, maar als je een machine hebt kun je al een hoop. Zeker als je hem vrij regelmatig gaat gebruiken ga je hem waarderen :)
Wat bedoel je juist met een nerveus schuurbeeld?
Het hoeft niet Makita te zijn, maar in deze prijsklasse leek me deze de beste optie.

Aangezien het over een grote hoeveelheid schuurwerk (dit jaar, dus eenmalig, veel meer als normaal aangezien al het houtwerk een nieuwe kleur krijgt) en redelijk grote vlakken gaat, leek me een vlakschuurder een betere optie. Ga je met een handpalmmachine niet sneller ongelijkheden schuren, kleiner schuurvlak en moeilijker op grotere vlakken (in eigen projecten met recuperatiehout)?

Festool is mooi :D heel mooi, maar dat is ook prijs x3. Daarom dat ik momenteel in de iets goedkopere pro-klasse kijk om dan eventueel de stap in de toekomst te kunnen maken naar Festool of duurdere machines van Bosch, Makita, etc. Let op dat ik het slechts voor hobby gebruik en ik nog student ben :).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Re: Schuurmachine Makita BO3711

De Makita BO3711X heeft wel en verstelbaar toerental en is te koop voor rond de € 105,00
Ik heb zelf een van de voorlopers van deze Makita zonder verstelbaar toerental en ben altijd zeer tevreden geweest over deze machine. Ik gebruik hem regelmatig voor de klusjes in en aan het huis en had daarvoor een Black en Decker en een Bosch groen gehad maar ik vond deze veel beter schuren en fijner om mee te werken.

Als je er erg veel moet schuren is misschien een band schuurmachine een optie?
Ik heb daar geen ervaring mee en denk dat je gauw teveel wegschuurt dus moeilijker om mee te werken.
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Re: Schuurmachine Makita BO3711

Spaander zei:
De Makita BO3711X heeft wel en verstelbaar toerental en is te koop voor rond de € 105,00
Ik heb zelf een van de voorlopers van deze Makita zonder verstelbaar toerental en ben altijd zeer tevreden geweest over deze machine. Ik gebruik hem regelmatig voor de klusjes in en aan het huis en had daarvoor een Black en Decker en een Bosch groen gehad maar ik vond deze veel beter schuren en fijner om mee te werken.

Als je er erg veel moet schuren is misschien een band schuurmachine een optie?
Ik heb daar geen ervaring mee en denk dat je gauw teveel wegschuurt dus moeilijker om mee te werken.
Mijn excuses, ik bedoel inderdaad de BO3711X (ook even aangepast in de titel). (In België staat hij op de site als de BO3711, in Nederland als BO3711X)

Een bandschuurmachine lijkt me inderdaad te grof schurend aangezien het vaak enkel opschuren is. Ik weet ook niet in hoeverre een bandschuurmachine geschikt is hiervoor indien je hem gebruikt op een heel laag toerental. Misschien iemand anders die hier ervaringen mee heeft?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik zelf denk dat een bandschuurmachine alleen voor het grove werk is.
Ook denk ik als je veel of lang moet schuren een handpalm machine niet prettig is. (heb er zelf ook een)
Je ben nog jong en student dat betekent meestal financieel moeilijk, dan is deze Makita een goede keus.
En je moet zeker niet voor een mindere kwaliteit gaan want daar krijg je later spijt van.
 

davyd

Nieuw lid
4 jan 2012
12
0
Re: Schuurmachine Makita BO3711

Spaander zei:
De Makita BO3711X heeft wel en verstelbaar toerental en is te koop voor rond de € 105,00
Ik heb zelf een van de voorlopers van deze Makita zonder verstelbaar toerental en ben altijd zeer tevreden geweest over deze machine. Ik gebruik hem regelmatig voor de klusjes in en aan het huis en had daarvoor een Black en Decker en een Bosch groen gehad maar ik vond deze veel beter schuren en fijner om mee te werken.

Denk dat we het over hetzelfde toestel hebben... Ik maakte ook de stap van Black en Decker naar Makita en heb er geen spijt van. Waarschijnlijk zijn er (veel) beter machines op de markt maar dit doet echt zijn werk voor wat ik het nodig heb (voorbereiden van zelfgemaakte eiken/beuken meubeltjes om te oliën). Ik wordt er alleen een beetje moe van om telkens die Festoolnaam te zien vallen bij zowat ieder topic (@ cybersijp: absoluut niet persoonlijk hoor)...lijkt mij materiaal dat voor veel onder ons overkill en vooral overbudget is. (aan de andere kan ik heb er nooit mee gewerkt, wie weet mocht dat ooit gebeuren verander ik ook in zo een wit/groene fan;-))
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@ davyd,
Mee eens maar....toch denk toch als je gereedschap veel gebruikt of precies moet of wil werken, je toch beter professioneel gereedschap kan aanschaffen. Het ligt er helemaal aan hoe en waarvoor je het gebruikt en op den lange duur heb je er daar meer plezier van, dat daaraan een prijskaartje hangt is nu eenmaal zo. Helaas is het aanbod van inferieure kwaliteit gereedschap erg groot maar soms (vaak?) is men daar toch tevreden mee. Uiteindelijk moet een ieder dat zelf beslissen, maar het is toch heerlijk dat je hier op het forum al die vragen kan stellen. Waarop dan door de (amateur)gebruikers en vakmensen hun advies en/of gebruikservaring wordt gegeven.
 

davyd

Nieuw lid
4 jan 2012
12
0
Spaander zei:
@ davyd,
Mee eens maar....toch denk toch als je gereedschap veel gebruikt of precies moet of wil werken, je toch beter professioneel gereedschap kan aanschaffen. Het ligt er helemaal aan hoe en waarvoor je het gebruikt en op den lange duur heb je er daar meer plezier van, dat daaraan een prijskaartje hangt is nu eenmaal zo. Helaas is het aanbod van inferieure kwaliteit gereedschap erg groot maar soms (vaak?) is men daar toch tevreden mee. Uiteindelijk moet een ieder dat zelf beslissen, maar het is toch heerlijk dat je hier op het forum al die vragen kan stellen. Waarop dan door de (amateur)gebruikers en vakmensen hun advies en/of gebruikservaring wordt gegeven.

Op mijn beurt: helemaal mee eens, goedkoop is vaak dure koop. Maar plaats je Makita dan bijvoorbeeld ook onder 'inferieure kwaliteit gereedschap'?

Hoe dan ook iedereen koopt wat hij of zij wil... Mijn (beperkte) ervaring leert dat je met kennis van zaken ook met minder kwaliteitsvol gereedschap mooie dingen kan maken...omgekeerd daarintegen...
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
@ de Haan: op basis van jouw topic ben ik opzoek gegaan naar een vlakschuurder. In dat topic vindt men dit toch het breedst inzetbaar en ik denk dat ik dan ook het bij een vlakschuurder ga houden. Ben persoonlijk niet zo'n fan van Metabo en daarom naar Makita gekeken :).

@ Spaander: aangezien ik redelijk grote handen heb, lijkt een handpalmmachine me ook minder geschikt. Idd, een studentje en financieel beperkt. Ik wil niet m'n budget op dit moment opdoen aan 1 machine en vandaar dat ik koos voor een Makita, wat normaal toch degelijke kwaliteit is voor een mooie prijs.

@ davyd: Ik denk dat ik met een merk als Makita toch een stap verder sta als het 'inferieure kwaliteit gereedschap' (denk dat Spaander ook eerder B&D, Bosch groen,... bedoelde). Het is misschien één van de goedkopere Makita's maar mocht deze van de ladder vallen tijdens schuren aan het huis, doet dat ook minder pijn dan bij een duurdere of by een Festool :D.
Ik ben het met je eens over Festool, is overkill voor mij op dit moment (moet nog min 2,5 jaar studeren). Dan lijkt het me beter enkele jaren te werken met een goedkoper alternatief (ervaring opdoen) en indien ik later dan meer gebruik maak van de machine in eigen huisje of dergelijk, kan ik nog gaan voor een Festool mocht het nodig zijn.

Ben vandaag toevallig geweest bij een dealer van Makita, natuurlijk even langs de rekken gelopen en zag dat er nog de Makita BO3710 hing zonder toerentalregeling. Prijs was €95. Nu kan ik hiervoor kiezen of de Makita BO3711X online bestellen en dan kost het me met levering rond de €110 euro. Is de toerentalregeling die €15 euro waard in jullie ogen? (Volgens de website van Makita geen andere verschillen.)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb bij een vroegere werkgever nog gewerkt met een vlakschuurmachine van Festo (heette toen nog zo), en was zwaar onder de indruk van de kwaliteit.
Vooral het goed in de hand liggen, en haast geen trillingen die ik voelde in hand en pols maakten dit een zalig machientje! 'k Weet het verschil goed, want de werkgever daarvoor werkte met inferieure schuurmachines, als je daar een ganse dag mee moest schuren voelde je 's avonds je polsen niet meer. Voor een schuurmachine vind ik de meerprijs wel degelijk tegen de minder belastende eigenschappen opwegen.

Toch heb ik het virus (nog) niet te pakken, vooral door de prijzen.
Perfectie in de werkstukken wordt nog altijd het meest bepaald door vakmanschap, dus machines van semi professionele kwaliteit zijn meestal wel voldoende om een heel behoorlijk resultaat te bereiken.

Als je natuurlijk de blauwe (goedkoopste) versie van power plus koopt, weet je gewoon dat je rommel kocht :D .

Groeten,
Steven
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
davyd zei:
Op mijn beurt: helemaal mee eens, goedkoop is vaak dure koop. Maar plaats je Makita dan bijvoorbeeld ook onder 'inferieure kwaliteit gereedschap'?
Hoe dan ook iedereen koopt wat hij of zij wil... Mijn (beperkte) ervaring leert dat je met kennis van zaken ook met minder kwaliteitsvol gereedschap mooie dingen kan maken...omgekeerd daarintegen...
Makita en nog veel meer merken vallen daar zeker niet onder maar er is wel veel inferieure kwaliteit gereedschap in de handel. Waarvan veel uit o.a. China komt, maar dat duurt niet zo lang meer want ze zijn aan een inhaalrace bezig en voor je het weet komt daar misschien het beste vandaan.

@Typhke, zelfs de Black & Decker en de groene Bosch bedoelde ik niet met Inferieure merken,
alhoewel de groene Bosch de laatste tijd wel minder geworden is.
Veel plezier met je Makita en schuur ze, Groetjes.
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
@ Steven Gauwberg: vakmanschap is idd belangrijk en daar zal ook aan geschaafd moeten worden totdat ze semi-professioneel zijn :D.
De trillingswaarde van de BO3711X zijn gelijk aan die van mijn kettingzaag. Dus al bij al zal de trilling wel meevallen denk ik, ben al wat gewoon want toch al meer dan 35m³ hout gezaagd op 5 maanden.
Ik kocht tlaatst een winkelhaak van topcraft, dacht hier kunnen ze niet veel mee misdoen. Spijtig dat hij niet haaks is :roll:.

@ Spaander: is de groene Bosch zo achteruit gegaan?

Nog meningen omtrent de toerentalregeling en de extra prijs?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Typhke zei:
@ Spaander: is de groene Bosch zo achteruit gegaan?
Het hoeveel is een persoonlijke ervaring maar net als bij meer merken is volgens mij de groene Bosch in een goedkoper segment geplaatst en wordt volgens mij nu in oost Europa gemaakt. Ik denk dat het soms te maken heeft met overname’s en/of door het invoeren van een goedkopere lijn om niet teveel omzet/markt te verliezen door al dat geweld van het goedkopere gereedschap uit het verre oosten.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@Thypke : Tja, ik denk soms wel na over het belasten van gewrichten, en heb zo het idee dat trillingen veel schade kunnen veroorzaken. Denk idd wel dat Makita goeie producten heeft, was Festo daar niet mee aan het vergelijken. Wou gewoon even benadrukken dat het wel een enorm verschil gaf met een veel mindere kwaliteit, maar daar reken ik Makita zeker niet bij;-).
We zijn nu een jaar of vijftien verder, je kan er dus wel van uit gaan dat elk merk verbeterd is in vergelijking met toen (uitgezonderd Stanley :mrgreen: ).

Groeten,
Steven
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
@ WR1944: ja hij koste ook maar enkele euro's en heb hem zelf niet gehaald omdat ik geen tijd had. Heb ondertussen een degelijke winkelhaak.

@ Spaander: Ja, is goed mogelijk. Waarschijnlijk moeten ze ook om een voldoende lage prijs te behouden en de verkoop een beetje op peil te houden met de steeds nieuwe en vaak goedkopere merken.

@ Steven Gauwberg: Haha ok. Ja, denk ook wel dat Makita degelijke producten maakt. Al moet ik zeggen dat ik nog meer DeWalt tegenkom in bedrijven (via men werk). DeWalt, Hilti en Makita zie je praktisch overal (interieurbouw, schrijnwerker, aluminiumwerken, constructiefirma's).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.