Onderstel draaibank

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Ik ben een onderstel voor mijn draaibank aan het maken.
Hij wordt 145cm lang 43 cm breed en het bed van de draaibank komt op 83cm hoogte.
Hij komt op 4 zwenkwielen met rem, zodat ik hem makkelijk kan verzetten.
Kastje eronder voor de draaibankspullen.
Het blad maak ik van vuren met slaap.
2 gedraaide poten aan 1 kant en aan de andere kant een kastje van grenen, verder wordt er nog wat eiken en vuren gebruikt.
Afwerking van het bovenblad weet ik nog niet.

Ruw hout voor bewerking.
[album]406[/album]

Na bewerking
[album]407[/album]

De poten, 1 klaar en 1 in de draaibank.
[album]408[/album]
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik weet niet of ik die zwenkwielen wel zo'n goed idee vind; volgens mij levert dat altijd speling op (zowel 'in' de wielen alsook als gevolg van het zwenklager/contactpunt tov de vloer), en gaat het geheel dus aan de wandel als je niet-uitgebalanceerd materiaal draait?
 
Mijn draaibank staat ook op 4 wielen. Strikt op wielen leverd dit wel enige onstabiliteit op. Als oplossing hiervoor heb ik een tweetal blokken iets aan de bovenzijde schuin gezaagt die ik strak onder de kast zet. Dit lost de onstabiliteit op en is mijn draaibank toch verplaatsbaar.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Ik zal de stabiliteit bekijken als ik er mee gewerkt heb en kan er altijd nog 2 blokken onder maken, zoals Jan voorstelde .
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Het onderstel is al een stuk verder.
Ik moest voor het onderstel nog een stuk van 70cm draaien, dus de draaibank even op het nieuwe onderstel gezet.

[album]410[/album]

Een mooie opberging voor de rollen schuurpapier

[album]411[/album]
 

tuoh

Oud hout
Dat word een multifunctioneel onderstel, maar ik heb de indruk dat het onderstel nog wel twee liggers in de lengterichting kan gebruiken, en dit van buitenkant naar buitenkant. Op de foto te zien buigt het blad precies wat door. Vuren is nu niet direct bekend voor zijn mechanische sterkte tegen doorbuiging.

Mvg,

André
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Ik heb net aan de voorkant een eiken latje van 1cm dik en 6 cm breed ertegen gelijmd is dat aan de voorkant voldoende?
Aan de achterkant was niets het plan.
Ik heb nog een eiken plank leggen van 2 cm dik en 10cm breed, als ik dit tegen de achterkant monteerd, is dat voldoende?
Beide dus in de lengte.
 

tuoh

Oud hout
de Haan zei:
Ik heb net aan de voorkant een eiken latje van 1cm dik en 6 cm breed ertegen gelijmd is dat aan de voorkant voldoende?
Aan de achterkant was niets het plan.
Ik heb nog een eiken plank leggen van 2 cm dik en 10cm breed, als ik dit tegen de achterkant monteerd, is dat voldoende?
Beide dus in de lengte.

Als je zowel vooraan als achteraan het blad een lat(je) lijmt gaat dat het blad al direct heel wat stijver worden.
Maar zoals "WR1944" al opmerkte, de positionering van de latten is belangrijk voor de sterkte.

Een onderstel voor een draaibank moet aan een aantal eisen voldoen om geschikt te zijn, het moet een stabiele ondersteuning bieden aan de draaibank, zeker als er grotere stukken stukken gaan gedraaid worden, of stukken die uit balans draaien. Je hebt dan liefst een onderstel dat niet vervormd, of begint te schudden en beven eens de machine draait.

Daarom is de bladversteviging al een goede eerste stap, maar ik zou ook de poten links verbinden met de zijde rechts door middel van twee liggers, die juist onder het kastje doorlopen en dit mee ondersteunen. Zo krijg je een rigide structuur en een uitstekende fundatie voor de draaibank. De rug in het kastje werkt dan als steekschoor om de hele onderbouw te stutten.

Nu had ik wel al begrepen uit de test van Jan dat de machine sowieso heel stabiel is, maar een stabiele onderbouw waar de bank opstaat is toch mooi meegenomen.

Ps: zorgt die TL lamp niet voor een stroboscoop effect tijdens het draaien? Dan lijkt het werkstuk visueel stil te staan.

Mvg,

André
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Op de eerste foto van vandaag is 1 poot door middel van een stuk rondhout met het kastje verbonden.
Inmiddels is de andere poot ook met een stuk rondhout verbonden met het kastje.
Achterlangs kan ik eventueel nog een verbinding aanbrengen van links naar rechts net 10cm boven de grond.

Aan de bovenkant komt over de lengte ook een lat van eik.

Is dit alles voldoende?

De tl-balk geeft mijns inziens goed licht, hij hangt er recht boven.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ps: zorgt die TL lamp niet voor een stroboscoop effect tijdens het draaien? Dan lijkt het werkstuk visueel stil te staan.

Een goed punt! Ik heb ook een tl boven mijn draaibank. Het geeft goed licht, maar als je naar het draaiwerk kijkt, staat het stil, ook al draait het.
Eigenlijk zou ik een gloeilamp moeten gebruiken. Wat is een goed alternatief?
Een tl kan tot gevaarlijke situaties leiden.
 

tuoh

Oud hout
Het is uit constructief oogpunt jammer dat die ronde regels niet volledig doorlopen, maar stoppen tegen de zijde van het kastje.
Maar als je bijkomend achteraan nog een lat kan aanbrengen, zowel onder als boven, over de volledige lengte maakt dat al veel goed.

Dat in combinatie met een stabiele machine zou voldoende moeten zijn om zonder problemen te kunnen draaien op het nieuwe onderstel.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
nyckle zei:
Ps: zorgt die TL lamp niet voor een stroboscoop effect tijdens het draaien? Dan lijkt het werkstuk visueel stil te staan.

Een goed punt! Ik heb ook een tl boven mijn draaibank. Het geeft goed licht, maar als je naar het draaiwerk kijkt, staat het stil, ook al draait het.
Eigenlijk zou ik een gloeilamp moeten gebruiken. Wat is een goed alternatief?
Een tl kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Zelf gebruik ik spots :D alhoewel ik niet graag in de spotlights sta.

Mvg,

André
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Dan gaan we het zo doen, lekker bij de gaskachel en als de draaibank op zijn plaats staat, het licht in de gaten houden.
 

WR1944

Oud hout
Om een beetje een indruk van de stabieliteit van het onderstel te krijgen kan je het op een vaste ondergrond vastklemmen aan de poten. Vervolgens ga je er in alle richtingen stevig aan trekken. Je voelt dan vanzelf in welke richting de constructie zwabbert. Daar ga je dan verstevigingen voor aanbrengen. Voor dergelijke machines moet een onderstel staan als een huis. Bij ronddraaiende onregelmatig gevormde voorwerpen komt aardig wat kracht vrij. Dat moet je kunnen afvoren naar de vaste wereld.
Maar door ruim 20 jaar in de scheepsbouw wil ik wel eens te ver gaan. ;) Maar stevig is het dan wel. :mrgreen:
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
tuoh zei:
Ps: zorgt die TL lamp niet voor een stroboscoop effect tijdens het draaien? Dan lijkt het werkstuk visueel stil te staan.

Mijn werkplaatsje is ook voorzien van tl-balken; daar heb ik alleen last van als ik hout met bast (rondom - langsdraaien van secties van takken) draai. Zolang de tak nog delen van bast bevat lijkt het object 'blauw te flitsen' - beter kan ik het niet omschrijven. Ik vermoed dat dit het gevolg is van het flikkeren van het tl-licht?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of de kippentruc...

Kippen (die kennelijk een sneller werkend fotoreceptor systeem in hun ogen hebben dan mensen) werden gestoord (letterlijk) van normaal TL licht: de 50 Hz frequentie zorgt in de perceptie van kippen voor een continue flikkerende verlichting. Dit is ooit in een grijs verleden opgelost door per armatuur 3 TL eenheden 120 graden uit fase aan te sluiten, zodat de flikker-frequentie 150 Hz werd ipv 50...
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Ik heb van de achterkant een foto gemaakt van de latten aan de boven- en onderkant.
Bovenkant is eik van 2cm dik en 10cm breed.
Hij was inderdaad iets doorgezakt, nu niet meer
Onderkant is eik van 1cm dik en 12cm breed.

[album]423[/album]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.