Tekening gevraagd: Heirloom Tool Chest

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Ola,

Ik zat net even te neuzen op de finewoodworking site en daar zag ik een mooie gereedschapskist voorbij komen. Het gaat hier om een Heirloom Tool Chest. Helaas kan ik niet bij de tekeningen omdat je dan een "member" moet worden en een creditcard moet hebben....en dat heb ik dus niet.

Na heel wat googelen vanavond heb ik nog steeds geen tekening/plan gevonden. Dus vandaar deze oproep...heeft iemand deze tekening(en) toevallig? Zou die kist graag eens willen maken :)

Plaatje waar het om gaat:

011169036_sprd.jpg
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
vraagje over zo'n kist:
de profiel latten aan de onderkant hebben die eigenlijk ook nog een functie of is dat alleen maar voor een mooi uiterlijk?
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Uit de PDF (laatste bladzijde, bovenaan):

Top off the chest with molding
The molding on the tool chest is not only attractive, but it also serves practical purposes. Along the bottom it provides a bumper to protect the box as it is toted from place to place.
Vrij vertaald: Het profiel is niet alleen fraai, maar heeft ook een praktisch doel. Aan de onderzijde fungeert het als bescherming tegen stoten als de kist van a naar b wordt gesjouwd.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
En bij dit model is die bescherming alleen voor het mooie (ook belangrijk) omdat de bodem als paneel in een groef zit. Heb je er eentje waar de bodem op het karkas gespijkerd is (zoals bij de Anarchist's Tool Chest) dan helpt de profiellat ook om de bodem op z'n plek te houden. Niet dat ik nou echt verwacht dat de bodem eraf flikkert als je de kist optilt, maar de ATC is behoorlijk bomvrij uitgevoerd. Alle beetjes helpen :)
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Bedankt. dat van die "bumper" had ik ook gelezen maar ik bedoelde eigenlijk voor de sterkte van de kist dat is nu ook duidelijk

Ik het idee (volkomen ongefundeerd) dat een vastgespijkerde bodem met een berg zware schaven er op t.z.t wel loskomt.
moet ik wel bij zeggen dat ik eigenlijk nooit met spijkers werk en ook geen idee heb hoe sterk dat is.
als ik ze moet verwijderen valt dat vaak ook weer tegen en dat pleit weer voor de stevigheid.

toen ik met handgereedschap begon leek zo'n kist erg onpraktisch en vooral een nostalgisch ding. inmiddels heb ik steeds meer het gevoel dat het voor mijn spulletjes misschien wel de beste oplossing zou kunnen zijn.

Alleen zo'n bakbeest als die anarchist tool chest lijkt me niet geweldig dan liever twee kleinere of zo.

trouwens waar komt die term anarchist in dit verband vandaan? (heb dat boek niet gelezen)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ach, het zijn eigenlijk alleen de schaven die rechtstreeks op de bodem rusten. Vrijwel al het andere spul zit aan de wanden of op/in iets wat aan de wanden vast zit. Bovendien komt een ATC meestentijds niet van z'n plek (afgezien van wat heen-en-weer gerol), dus echt vaak worden de spijkers niet belast.

Anarchist: komt uit het streven om zelfvoorzienend te zijn en je niet in het sjabloon van Ikea-Hypotheker-Burger King te laten proppen. Zelf nadenken en niet klakkeloos aannemen wat "iedereen" weet of doet. Dat is anarchistisch in de zin van je eigen baas zijn en niet geleefd worden door anderen. Dat leidt ertoe dat je kiest voor kwaliteit en duurzaamheid boven kwantiteit en mode. En als je dan kijkt hoe je dat op een gereedschapsset en de opslag daarvoor toepast, dan kom je uit op zo'n bomvast geval als de ATC. Maar lees Schwarz's boek, hij kan het veel beter uitleggen dan ik. (disclaimer: mijn ATC is op dit ogenblik nog niks meer dan een stapel planken. :))

Uiteindelijk denk ik dat je met een grote kist beter af bent dan met twee kleintjes. Denk maar eens na hoe je bij je gereedschap komt, waar je het laat, hoe je het eruit pakt, waar je de kisten laat als je eruit werkt. Kleine kistjes staan óf in de weg, óf je bukt je een ongeluk. Een ATC is groot genoeg om ergens op de vloer neer te zetten en dan hoog genoeg om op te steunen als je dingen onderuit de kist moet hebben.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
ha! bedankt dat klinkt allemaal heel aannemelijk.
Ik verhuis mijn geklooi met hout regelmatig tussen mijn huis en mijn schuur en dan is de optie voor een wat kleiner kist misschien toch wel het overwegen waard. aan de andere kant. wat je er hier boven nu allemaal zegt brengt me wel flink an het twijfelen. misschien een grote kist en een kleintje die ik vul met de spullen die ik op dat moment nodig heb.

in huis maak ik (nou ja probeer ik eigenlijk) bijvoorbeeld wel zwaluw staarten of een paneel deurtje maar mijn nr7 of 8 of zo zal ik daar niet gebruiken.
Als ik zo internet afstruin is er dus niet zo veel anarchistisch meer aan een ATC en een roubo werkbank. het lijkt wel of iedereen ze maakt. Misschien wel om dat "Guru" (bedoel ik niets lulligs mee) schwartz het zo doet. Het lijkt er op dat hij dan de enige ware anarchist is in deze context.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.