schaven en ander handgereedschap

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Raar maar waar, sinds jullie hier over schaven zijn begonnen vliegen ze mij zowat om de oren.
Bij een zoektocht op zolder kwam ik een oude reischaaf tegen. Mes geslepen en het kon direct gebruikt worden voor eiken balken voor de schouw.

Schoonvader is overleden en ik mocht een blik in zijn schuur werpen en meenemen wat ik dacht nodig te hebben. Uit een hoek kwam een Nooitgedacht blokschaaf te voorschijn. Bijna nieuw. Althans heel weinig gebruikt, want schoonvader was boer.
Ook nog een paar Nooitgedacht beitels gevonden en een handboortje. Nooit weg. Eigenlijk zat ik er om verlegen.

Het mooiste wat ik vond, was een sabel met een lange steel. Ik denk da schoonvader deze ooit gebruikt heeft om te snoeien.

Hoe meer ik aan het klussen ben, des te meer ga ik handgereedschap gebruiken. Ik heb een verstekzaag gekocht. ( Neen geen Ferm en ook niet de duurste) Maar ik ben er erg tevreden over.

Deze week dus een schouw gerealiseerd. Een deur voor de slaapkamer. Behangen van de slaapkamer. Knoppen voor de slaapkamerdeur gedraaid.

Kortom, een productieve week.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zagen, daar moeten we denk ik ook eens een serie over beginnen. En beitels.

Wat nog niet echt terug komt is een wijdverbreid gebruik van bijlen en dissels. Dat was voor de middeleeuwse vakman een heel erg belangrijk stuk gereedschap. Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik niet eens een bijl in huis heb. Kachelhout koop ik bij het benzinestation. :oops:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.