Even voorstellen: Raymond

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hallo allemaal,

Ik ben Raymond en volg het forum nu een klein jaar.
Ik blijf mij er steeds weer over verbazen dat er zoveel liefhebbers voor houtbewerking zijn.
Tot een jaar geleden wist ik niet eens dat er nog echt hout-handgereedschap te koop was (behalve dat wat bij de bouwmarkt ligt).

Toen ik nog een kleine jongen was hielp ik mijn vader al met het maken van kastjes en bureautjes voor onze kinderkamers. Mijn vader is een timmerman (gepensioneerd uit de bouw) met een ambachtschool opleiding en een extra opleiding voor scheeptimmerman.
Ik heb veel van hem geleerd en doe bijna alles in en rondom het huis zelf.

De laatste jaren is het klussen verschoven van algemeen naar houtbewerking, met name met handgereedschap.
Ik heb wat oude stanley schaven gehad en een paar nooitgedacht beitels, en heb die leren slijpen en wetten. (iets waar ik nu een jaar mee bezig ben en elke keer ontdek ik weer iets nieuws aan het slijpen en wetten).

Na wat kleine oefeningetjes met hout uit de bouwmarkt heb ik vorig jaar zomer een hele stapel ruw gezaagd eikenhout gekocht bij van Vliet uit Langbroek. Het is tuinkwaliteit, met hier en daar een flinke kwast.
Van dit hout maak ik een schutting, en op deze manier probeer ik het schaven en slijpen onder de knie te krijgen.
Ook leer ik op deze manier veel van het bewerken van massief hout. bv: hoe vaak moet ik slijpen en onder welke hoek. EN: zet dat hout echt zoveel uit???

De sponningen aan de plankjes heb ik met een stanley #78 gemaakt.
Dat was ook nog een hele puzzel om hiermee goed te kunnen schaven.
De grote balken hebben we uiteindelijk electrisch geschaafd, want het ging wel erg lang duren.
Afijn: ik werk graag met hand gereedschap, maar ook electrisch is wel erg makkelijk.



tot ziens op het forum.
Groeten, Raymond

Attached files
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Wou dat ik de tijd had alles met handgereedschap te maken, de klant zou de rekening niet willen betalen denk ik :D .
Toch vind ik het heel belangrijk om met handgereedschappen om te kunnen gaan, en een beitel of schaafmes vlijmscherp kunnen maken vind ik simpelweg basis.

Voor sommige bewerkingen ben je echt even snel of sneller met handgereedschap, dus van beide mogelijkheden kunnen genieten biedt zonder twijfel een meerwaarde.

Ik vind je project heel geslaagd, maar vroeg me af of die bovenregel zo krom getrokken was en je daardoor dit model koos :D .

Hartelijk welkom op het forum trouwens, goeie start direct met foto ;)

Steven
 
D

Dulcimer

Guest
Raymond, welkom op het forum.
Ik heb een vraag; ben je van plan dit eiken nog te olieën of een andere oppervlaktebehandeling te geven of wil je het onbehandeld laten?
Groet,
Frans
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Bedankt voor het welkom!

Steven:

Nee, ik denk niet dat er een baas is die blij is als ie mijn urenbriefje ziet haha. Maar ik heb het nu ook op deze manier gedaan om te leren schaven en slijpen. Als ik nu het eerste plankje vergelijk met de laatste dan ben ik er best trots op dat het nu goed lukt. Er zijn avonden bij geweest dat ik meer aan het slijpen was dan aan het schaven.

De bovenregel heb ik uit een industriebalk gezaagd, geschaafd en als laatste nog geschuurd.
De balk was 20 x 25 cm dik. ik heb eerst van de 20cm ongeveer 10cm breed gemaakt. (steeds iets dieper met een cirkellzaag en uiteindelijk het laatste stukje met een handzaag).
Die twee zijkanten heb ik toen glad geschaafd.
Daarna heb ik met 3 spijkers en een pvc-buis de kromming getekend. De pvc-buis maakt een mooie kromming. Vervolgens om de 10 cm een zaagsnee tot aan de lijntjes en wat er tussen zit weggehakt.
Als laatste heb ik met een spookschaaf (een nieuwe stanley, wat niet zo goed werkt) en uiteindelijk met de bandschuurmachine alles glad gemaakt. Ik vraag me af of het met een betere spookschaaf nog wel nodig was geweest om te schuren
Ik heb het in de zomeravonden gedaan, dus dat was wel een leuk klusje in de tuin.

Frans:

Ik heb de schutting in de Danish Oil gezet. Daarmee zie je de nerf er mooi uitkomen. Alleen na het zeer natte najaar komen er toch wel wat zwarte plekken op, vooral bij de liggende delen. Ik denk dat dat uiteindelijk allemaal grijs wordt.
Ik weet eigenlijk nog niet of ik het laat vergrijzen of ieder jaar in de olie ga zetten.

Ik ben trouwens nog niet klaar, er moet nog een stukje tussen de schuur en de schutting. Daar ben ik nu nog mee bezig en wil proberen om er een eikenblad in relief er in de hakken/snijden.
Ik dacht: het is een schutting, dus kan ik er rustig mee experimenteren.

Rick:
Tnx

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.