grote esdoorn zagen

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
beste houtliefhebbers,

ik heb via marktplaats 2 grote stukken van een monumentale esdoorn op de kop getikt. ik wou ze eerst gebruiken voor draaiwerk omdat er wel wat wortelhout aanzit maar omdat ze zo groot zijn heb ik besloten om er nog wat planken van te zagen voor tafelbladen. ik heb 1 stuk al een keer door de midden gezaagd. prachtig hout met slechts een klein beetje rot bij een takaanloop.
[album]397[/album]
het stuk hierboven heeft wel een paar takaanlopen, maar het andere stuk esdoorn heeft er minder en waarschijnlijk ook geen rot. maar die moet ik nog openzagen dus dat word nog een verrassing.
[album]398[/album]
ik hoop dat ik van elke helft 2 platen af kan zagen van 10 cm dik. dit ga ik doen met mijn kettingzaag met zaagframe. ik moet dan van 2 kanten inzagen en de rest uit de losse hand zagen want mijn zaagframe kan max. 1 meter breed zagen. de stukken zijn op het breedste punt ongeveer 1.20
het hout wat ik overhoud wil ik gebruik voor draaiwerk.
[album]399[/album]
dit moment is altijd erg leuk, de stam openmaken en kijken wat er in zit. ik heb hier geen goede foto van maar het hout is op veel plekken mooi gewaterd en warrig. ook is het hout bruin gekleurd omdat de stam waarschijn dood op stam stond of ziek was
[album]400[/album]
(het 2e stuk is hier ook te zien)

het hout wat ik overhoud wil ik gebruik voor draaiwerk.

ik wil jullie wel de hoogte houden als ik weer wat verder kom in het zaagproces, als jullie hier interesse in hebben.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Jurriaan zei:
Waren dat die stukken die 'voor draaiwerk' werden aangeboden bij het openhaardhout?
http://link.marktplaats.nl/521838235

Daarvan zei de verkoper mij dat het kastanje was.

Mij lijkt het vervoer nogal een probleem. Hoe heb jij dat opgelost? Ik heb de unimog + hydraulische kraan + zware aanhanger + nieuw rijbewijs optie er nog niet door bij mijn vrouw.

ja het zijn die stukken. het is geen kastanje maar esdoorn.
vervoer is nogal al lastig ja want elk stuk weegt ongeveer 1500 kg. maar de verkopers waren zo vriendelijk om het te komen brengen. maar ze konden ook maar 1 stuk per keer mee brengen door het gewicht. ik heb de stukken bij mijn werk laten brengen, daar hebben we ze eraf getilt met de heftruck.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.