PDA

Bekijk Volledige Versie : verlijmen eiken gangen



botenbouwer
28-01-12, 20:24
beste botenbouwers

binnen kort ga ik beginnen met de bouw van mijn traditioneel gebouwde eiken sloep

alleen moet ik de gangen in de breedte verlijmen, heb te smalle delen ingekocht

maar hoe zit dit dan met stomen, is er een lijmsoort die hier tegen kan?

zelf zat ik te denken aan de 2k constructielijm van bison, dat is dat groen bruinachtige spul ook bestand tegen hoge temperaturen

heeft hier verder nog iemand ervaring mee?

stefan1
28-01-12, 20:27
Ik zou het met Epoxy lijmen, is ijzer sterk of Bison Konstruktie lijm, is binnen 10 minuten alweer bewerkbaar, is echt goed wonderspul.

jaap
30-01-12, 16:18
Epoxylijm is eigenlijk het enige antwoord. Epoxy behoudt tot ruim 130 graden celcius goed zijn eigenschappen; er zijn ook soorten die 175 graden halen, maar die worden ook op hoge temperatuur uitgehard. Goed mengen is ook erg belangrijk, voeg maar eens een druppeltje kleurstof toe en kijk hoe lang het duurt voordat je een egaal gekleurd mengsel hebt. Bison bruislijm fiber is volgens Bison hittebestendig tot 125 graden celsius, ruim voldoende ook bij het stomen, maar ik ben, zeker voor deze toepassingen, geen liefhebber van bruisende lijmen. Elke onvolkomenheid wordt opgevuld door lijm met luchtbelletjes. Bison heeft ook een 2 componenten PU lijm die hittebestendig is tot 110 graden. De bruislijmen zijn 1 component in de bus en de ontbrekende component is de vochtigheid in de lucht of het hout.
Als je het hout blank laat, zou ik kijken of je het hout zou kunnen ruilen tegen planken van de juiste breedte, of je moet heel goed de te lijmen delen bij elkaar zoeken om het 1 plank te laten lijken. Je stopt zo veel geld en energie in zo'n bootje, het is eigenlijk zonde om het niet direct 100% goed te doen.

jaap

tuoh
30-01-12, 20:11
Buiten de het kiezen van de juiste lijm zit er nog een probleem aan te komen. Het stomen van samengestelde gangen is op zijn best een gok. Niemand kan voorspellen wat de gelijmde delen gaan doen tijdens het plooien.

De verschillende stukken hout gelijmd tot één geheel, werken tijdens het plooien niet als één geheel. Integendeel, het kan gebeuren dat de plank niet te plooien is, maar enkel gaat torsen, omdat de twee stukken tegen elkaar opwerken.
Om een stabiel geheel te krijgen moet je normaal gezien de delen om en om verlijmen, dwz. bij het ene stuk hartkant naar buiten, het andere deel met de hartkant naar binnen. Maar , je ziet de bui al hangen, dat kan niet vlot plooien.

Vermoedelijk zijn de delen te smal omdat de ontvouwing van de gang meer gebogen is dan gedacht?
Is dit het geval, dan moet je eens overwegen om de delen in de lengte te lassen, maar tijdens het lassen de delen onder een hoek samen te lijmen. Je krijgt dan al grofweg de kromming die je nodig hebt.
Als je één gang uit twee delen vervaardigd, de daarop volgende uit drie delen opbouwt, dan terug twee delen, etc. dan gaan op deze manier de lassen altijd mooi verspringen. Dat komt de sterkte ten goede.

Op deze manier is er geen probleem met stomen en plooien.

En, zoals Jaap al vermeld, Epoxy is de ware in dit geval :D


Mvg,

André

botenbouwer
30-01-12, 21:06
goeiedag,

bedankt voor de reacties dusver

de gangen worden zowiezo in de lengte gelast, dit gaat dmv van een stompe las met een plaatje erachter. Dit word bij zweedse sloepen bijna altijd gedaan. zie hier voor een voorbeeld:http://www.google.se/imgres?q=stumlask+med+bricka&hl=nl&gbv=2&biw=1152&bih=762&tbm=isch&tbnid=X0QHz2W8CCM0FM:&imgrefurl=http://grisslan.blogspot.com/p/fran-planka-till-fardigt-bord.html&docid=W5RvzF5LKC9DPM&imgurl=http://3.bp.blogspot.com/_DsM1SJrZpM0/TKznzGoq4qI/AAAAAAAAA08/weL0sL5v2VQ/s1600/IMG_0968.jpg&w=1600&h=1200&ei=fPQmT6aQAceh-QaIjfnDCA&zoom=1&iact=rc&dur=303&sig=111053472627989613740&page=1&tbnh=118&tbnw=157&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,r:5,s:0&tx=78&ty=70

en: http://grisslan.blogspot.com/p/fran-pla ... -bord.html (http://grisslan.blogspot.com/p/fran-planka-till-fardigt-bord.html)

dit is ook het exacte bootje wat ik ga bouwen, alleen dan compleet ik eiken

we moeten het haast wel in de lengte lassen aangezien we op school geen stoomkist hebben waar de gang in de hele lengte in kan, uiteraard komen niet alle lassen boven elkaar terecht...

door mijn onwetendheid, heb ik tegen mijn houthandelaar gezegd dat ik gangen nodig heb die 12mm zijn. Het dunste wat de meeste handelaren hebben liggen is 27mm, maar dat zou erg veel afval opleveren en zonde zijn, dus hebben ze ik denk platen van 40mm voor mij herzaagd tot ongeveer 15a 16mm dikte. Maar hebben
en ze ook de breedte meteen meegenomen met zagen. En als je natuurlijk een gang vlak uitlslaat op de vloer heeft deze de vorm van een banaan( wist ik niet botenbouw is nieuw voor mij). Dus nu kom ik nu in de problemen met mijn rechte platen van 150mm breed.

Ik ga het eerst gewoon proberen te verlijmen met die 2k konstruktie van bison. Deze lijm gaat tot 125 graden. Ik denk dat dat wel gaat lukken. Mocht dit niet gaan, dan ga ik van de 7 gangen aan 1 kant, er gewoon een 8 of 9 gangen boot van maken

botenbouwer
30-01-12, 21:10
en ja, het mooiste en fijnste zou geweest zijn als ik iedere gang gewoon uit 1 stuk eiken kan halen

vind het ook jammer dat het niet kan, maar ben helaas student en kan dus niet wat nieuw hout bestellen...

Goeie les voor de volgende keer dan maar