Het huis

Peter

Nieuw lid
3 mrt 2009
16
0
Hallo allemaal,

Mijn huidige huis kocht ik in 2006 voor een vriendenprijsje,€140.000 voor een pand van 3 verdiepingen met daarop een zolder.
Het huis is gebouwd in 1907,was een typische arbeiderswoning die de migranten uit Brabant en Zeeland moest bergen,dat waren er veel in die tijd.
Het bestond uit 2 woningen met een gedeelde zolder,echter de 1e eigenaar de Hr Eekhof kocht zodra hij de kans kreeg het hele pand,verhuurde de onderverdieping een tijd en zijn zoon liet in 1972 de woningen samenvoegen,in 1998 verkocht de zoon het pand aan een collega van mij en daarna kocht ik het,ik ben de 4e eigenaar.
Het pand is onderheid,dat kan op kleef zijn of op de vaste laag,de vloerbalken zijn nog ouderwets,23 bij 9 cm,de vloerdelen meten 24 mm dik.
Dan ga je verbouwen en dan ga ik even langs bij mijn vader,die begon als timmerman na de oorlog en werd daarna inspecteur bij bouw en woning toezicht en daarna technisch hoofdambtenaar van de gemeente,als enigste ambtenaar van de gemeente had hij een houten bureau,hout werkt en hij ook,een echte ambtenaar werkt langzamer dan hout.
Dan komt mijn vader hier binnen en kan binnen 5 minuten vertellen hoe het huis er na de oplevering uitzag.
Op zijn aanwijzing even een stuk wandbekleding weggehaald en voila,daar zat een deur met een prachtige ruit van geslepen glas,die ouwe grijnzen natuurlijk,wist hij wel.
De deur was bagger,de ruit was gaaf,dus een nieuwe deur gemaakt,daarna gingen we verder en dan komt er van alles boven drijven.
Het huis was tijdens de oorlog een onderduikadres voor joodse mensen en verzets mensen,in de keuken zat een kast,het plafond van die kast zat ong 130 cm onder de zoldervloer,in die vloer was een heel klein luikje gemaakt en onderduikers konden bij een razzia op het plafond van de kast gaan zitten en de razzia uitzitten.
In de kruipkelder werden volgens diverse ouderen in de wijk schietoefeningen gehouden door het verzet,ik dacht van ja dat zal wel,tot ik na een kruiptocht van 12 meter de achterwand bereikte en er kogelinslagen zag in de muur,dat is een gekke gewaarwording.
Ook vond ik oude flessen en een kolenkachel in stukken.
Nu zijn we bezig alles te isoleren,mijn neef die de benedenverdieping huurt hebben we zo gek kunnen krijgen,wij zijn bezig oorspronkelijke details te herstellen,we zijn nu bezig met een lambrizering en het opknappen van schuiframen en de alkoof die er niet meer was een nieuw leven te geven.
M'n vader 75 jaar jong,stuift als een razende roeland door het pand.
Het mooiste is,ik woon op een plek waar mijn voorgeslacht in ong 1465 neerstreek.
Google maar eens op Verschoor of van der Schoor in Charlois,dat is een andere hobby van me genealogie.
Ik hoop dat dit bericht geplaatst kan worden,er word zijdelings over hout en timmeren gesproken,maar we timmeren heel veel hier,soms schiet ik door.

Groeten Peter
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ga vooral door! Hartstikke leuk om te lezen hoe de geschiedenis van een gebouw of meubelstuk naar boven komt. Ik vind het sowieso machtig interessant om over allerlei oude bouw- en constructietechnieken te lezen. Of dat nou meubelbouw is of houtconstructies voor in huizen: kom maar op! :D

Arthur
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Peter, ben het helemaal met Arthur eens, een prachtig verhaal en ik ben benieuwd naar de rest (met foto's natuurlijk!).
Zonder historie geen toekomst.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.