Hoogglans spuiten

Joost2012

Nieuw lid
18 jan 2012
6
0
Hoi,

Wil graag een houten kist maken en deze afwerken zoals de meubels. De meubels zijn van ikea en betreft wit en voorzien van hoogglans met zo'n transparante laklaag.

Met welk hout kan ik niet al te zware kist maken en hoe kan ik deze afwerken voor hetzelfde resultaat als de meubels?
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Balsa is een erg lichte (de lichtste, verkrijgbare houtsoort zelfs) houtsoort die ook bv in de modelvliegsport wordt gebruikt.

Maar wat bedoel je met met 'wit, hoogglans e transparante laklaag'? Zoiets als een meubelplaat?

Je zou het ook met MDF kunnen maken en deze aflakken.
 

Joost2012

Nieuw lid
18 jan 2012
6
0
De kist moet hangen en er komt wel wat hangkrachten aan te zitten dus moet wel stevig hout zijn. MDF is denk ik heel goed maar da's weer te zwaar denk ik want ik wil deze lijmen en weet niet of dat stevig genoeg is. En in mdf kun je lastig schroeven. Is bv multiplex ook een mogelijkheid? Ja bedoel idd net als bij een meubelplaat. Je ziet nu veel van die meubels in kleur wit en zwart met een laklaag.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
MDF is juist ideaal voor wat jij maken wil.
Als je de hoeken schroeven wilt moet je de schroeven eerst voorboren en verzinken, maar je kunt ook deuvels gebruiken.
Wil je nu geen kopshout in het zicht hebben dan kun je de hoeken ook in verstek maken.
Als je er dan een lamello in zaagt en je lijmt hem in elkaar heb je ook een supersterke verbinding.
Wat betreft de afwerking zou ik hem aflakken met een hoogglans verf.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Beste Joost,

Mischien kun je een schetsje maken van de kist zoals je hem bedoelt. Of wellicht een voorbeeld van internet halen. Wat komt er in de kist? En wat bedoel je met hangkrachten? Hoe en waar wil je hem ophangen?

Groeten,
Thom
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Balsa is onzin, excuus voor de botte reactie. Maar balsa is rete zacht. Hoogglans objecten dienen een supergladde ondergrond te hebben dus MDF is perfect. Verder zijn er ook HPL/Duropal meubelplaten verkrijgbaar in hoogglans. Hoogglans spuiten, heb je wel expertise en goede apparatuur voor nodig
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Je kan ook een paar deuren of keuken zijpanelen bij IKEA ( Ik Koop Er Alles) kopen in de kleur en deze gebruiken.

Zelf heb ik 5 extra deuren gekocht voor mijn bed ombouw toen ik mijn kastenwand kocht. De verkoper snapte er niks van. Waarom ik wel extra deuren kocht maar geen kasten. Toen ik vertelde wat ik met de deuren ging doen kreeg ik wel als waarschuwing dat als ik de deuren zou verzagen ik ze niet meer terug mocht brengen :lol: :cool:
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Indien, zoals je titel het aangeeft, echt hoogglans zelf wil spuiten kan ik alleen maar afraden, tenzij je die ervaring hebt uiteraard.
Gewone hoogglanslak van winkel in verfblik, moet al heel erg verdund worden alvorens je het kan verspuiten.
En als je hem dan toch door de apparatuur heen krijgt, sta je in een nevelige gifwolk van
ik kan niet meer :mrgreen:

Hoogglans meubellak om te verspuiten, geen winkelverf, vergen airmix spuitapparatuur, spuitcabine met onderdruk, poliermachine en een deftig gespoten voorbereiding.

Nog eentje: kijk uit met witte hoogglanslak verf binnen. Sommige winkelprodukten durven nogal snel vergelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.