combi machine

Manus

Actieve deelnemer
5 jan 2012
29
0
Hoi,

Twee weken geleden heb ik me deze machine aangeschaft. Hier navraag gedaan voor een handleiding maar helaas.....
Intussen heb ik alles uit elkaar gehaald, schoongemaakt, geslepen en afgesteld. Het lijkt allemaal te werken maar ik heb nog geen freeskop of langgatboren dus dat heb ik nog niet kunnen proberen. De aandrijfrol van de vandiktebank slipt echter. Dat valt wel tegen. Hij ziet er naar mijn idee niet versleten uit. Als ik er een stuk hout doorheen duw zie je hem wel omhoog gaan. zouden de drukveren dan te slap zijn? Hij neemt het hout een stukje mee als je hem helpt maar slipt er dan weer overheen. Hebben jullie tips???


Groet

Herman

Attached files
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Misschien stomme opmerking maar liggen de aandrijfriemen niet te los?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je moet de tafels regelmatig ontvetten en insmeren met paraffine, kaarsvet of silicone spray werkt ook, maar dan het hout zeker schuren want anders krijg je vlekken in de lak.
Zodra het hout bij mij blijft steken dan weet ik dat het weer tijd is om te ontvetten en in te smeren, hout glijdt niet ideaal op metaal, zeker bij hout zoals den dat telkens een beetje hars nalaat op de tafels en ze plakkerig maakt.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Nooit siliconenspray gebruiken in de buurt van hout, gaat gegarandeerd problemen geven met de afwerking. Er zijn speciale spray's voor te koop, welke erg goed werken, maar bij minder intensief/hobbymatig gebruik werkt kaarsvet (bijvoorbeeld een waxinelichtje) prima.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Regelmatig glijmiddel op de vandiktebank aanbrengen helpt zeker. Wat ook heel belangrijk is - heb ik door scha en schande ondervonden - scherpe messen gebruiken ! Scherpe messen schaven het hout, botte messen werken min of meer als een aandrijfrol , maar dan wel de verkeerde kant op. :eek:
En zo trappelt het hout ter plaatse.
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.