Stihl MS 362

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
file.php

Ik heb sinds een half jaar een Stihl MS 362 (59cm³/5,9kg/3,4kW/4,6pk) kettingzaag met een zaagblad van 45cm. Dit is een zaag uit het pro-gamma (bosbouw) van Stihl en de prijs is er ook naar, namelijk rond de €1000. De dealers hebben echter de toelating om voor 5% van de prijs toebehoren te geven, dus voor €50 aan kettingen, slijpmateriaal, olie, etc. (kwam ik toevallig achter, altijd goed om te weten! :cool: ).

Verklaring van mijn keuze:
Ik kocht deze zaag om brandhout mee te zagen. Aangezien wij rond de 10-15m³ per jaar stoken (verwarming draait hier zelden) en ik ook mijn vriendin van brandhout voorzie, heb ik gekozen voor een pro-zaag. Vroeger heb ik gebruik gemaakt van 2 Stihls 034 met een zaagblad van 40cm (ook een 066 met 63cm) en dit was meestal net iets te kort en vandaar koos ik voor 45cm (ligt ook perfect binnen de capaciteit van de zaag: 40-50cm). Altijd zeer tevreden geweest van Stihl en door de lange levensduur leek me dit zeker een goede investering (in deze barre economische tijden).

Accessoires:
Omdat mijn dealer de standaard-tanden (bij zaagblad) niet had liggen, heb ik er zelf gemaakt om op de rechterkant van de zaag te plaatsen. Dit is in mijn geval zeer gemakkelijk omdat ik gebruik maak van een zaagbok.
Al mijn andere accessoires bestel ik bij KOX. Online bestellen en vervolgens wordt het aan huis geleverd. Goede prijzen en goede service.

Het gebruik tot op heden:
Begin september heb ik deze onmiddellijk gebruikt voor een 20m³ aan brandhout te zagen allemaal afkomstig van afbraakhout. Omdat het hout al vele jaren gebruikt werd en er dus maar weinig boomsappen aanwezig zijn, heb ik mijn oliepomp praktisch altijd op de maximumcapaciteit staan (dan nog zal er een beetje olie overblijven wanneer je moet tanken, je loopt dus nooit zonder olie). Zo raakt je ketting en zaagblad nooit oververhit en verliezen ze ook geen hardheid.
Daarnaast gebruik ik voornamelijk halfhaakse kettingen omdat deze minder schade oplopen bij het raken van een nagel of ander metaal (1x op 3m³ heb ik al een nagel geraakt :( ). Vijlen doe ik met de hand maar ik heb een kettingslijper van Oregon besteld om zwaar beschadigde kettingen sneller te slijpen.
Ondertussen heb ik nog 10m³ hout meer gezaagd en heb ik nog een degelijk voorraad hout liggen voor de zaag.

Mijn ervaringen:
Het was voor mij al een tijdje geleden dat ik met een kettingzaag gewerkt had, maar dat verleer je blijkbaar niet. In augustus heb ik enkele dagen gebruik gemaakt van een oude Jonsered en toen stapte ik over op deze nieuwe zaag. Het verschil was enorm! De Stihl start zoals het hoort, na de 2e of 3e keer (koud starten), terwijl de Jonsered soms wel 10 pogingen nodig had.

De Stihl MS 362 gebruikt ook een nieuwe technologie (ook nieuwe luchtfilter) waardoor er minder uitlaatgassen vrijkomen en het benzineverbruik daalt, ook dit merk je wel degelijk. Ik heb het kunnen vergelijken met een Stihl 034 en je merkt duidelijk een verschil qua tankbeurten per dag.

Omdat de zaag nieuw was, draaide deze nog niet op zijn volle capaciteit, dit duurt namelijk een 10-tal tankbeurten. In het begin werkt de zaag dan ook steeds iets vlotter en heb je iets meer kracht. Ik heb o.a. eiken balken van 200x200 doorgezaagd (met een haakse ketting) en dit ging uiterst vlot. Een waar plezier met deze zaag!

De zaag is behoorlijk groot en zwaar dus niet echt geschikt voor sculpturen te maken of dergelijke (denk ik). Maar voor gewoon zaagwerk geeft deze naar mijn mening een goede combinatie van gewicht en kracht. Daarnaast voelt de zaag ook heel stevig aan, daardoor krijg je de indruk dat ze heel veel kan verdragen, zoals we gewoon zijn van een Stihl.

Tijdens de 20m³ die ik verwerkte in september viel de zaag wel regelmatig stil 's morgens. Dit kan erop wijzen dat het stationair toerental iets te laag staat. Toen ik bij mijn dealer kwam heb ik de zaag dan ook meegenomen en hebben ze dit verhoogd. Is een werkje van 5 minuten omdat ze de toeren kunnen meten. Kan je zelf niet voor klungelen!

Mijn conclusie:
Ik ben zeer tevreden van de Stihl MS 362. De zaag werkt vlot en heeft voldoende power, zowel bij het lichte als het zware werk. Ik denk dat een zaagblad van 45cm ook een ideale maat is voor een zaag van dit kaliber (genoeg power bij volle belasting en toch een redelijk lang zaagblad). De vernieuwde luchtfilter werkt ook goed, duurt lang voordat deze vol stof geraakt. Daarnaast kan je hem redelijk goed zuiverkloppen op de rand van de werkbank bijvoorbeeld. Een ander positief punt aan deze zaag is het tandwiel waarmee de ketting wordt aangedreven, het is een trommel met apart aandrijfwiel. Dit gaat langer mee en vermindert de druk op de motor en ketting. Daarnaast verbruik je toch een deel minder brandstof in vergelijking met oudere types. Kortom, dit is naar mijn mening een zeer goede all-around kettingzaag.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb in mijn 1e jaar mbo tijd een jaartje bosbouw gedaan in Velp. Daar uiteraard de nodige praktijk lessen mogen volgen en het was inderdaad altijd een genot om met gereedschap van Stihl te werken.
Voor thuis heb ik een chinese kwaliteit kettingzaag gekocht, een absoluut onding als je het vergelijkt met een Stihl, maar ja die 2 kuub hout die ik per jaar zaag rechtvaardigde het niet om een 10x zo dure zaag te kopen.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
He, een mooie duidelijke review. Ook al ben ik zelf meer een husqvarna man... Voor de baas werk ik ook altijd met deze zaag, of met zijn lichtere broertje, de 261. Zijn beide zeer fijne zagen, al heb ik zelf wel geregeld ruzie met hun snelsluitsysteem voor de tankdop voor kettingzaagolie en mengsmering.
Gebruik jij Stihl motomix of ben je zelf aan het mengen? Zelf gebruik ik voor mijn husqvarna zagen sinds kort aspen, kost wel gigantisch, maar ze lopen er goed op, en schijnt ook beter te zijn voor mezelf.
Bij Kox is het inderdaad goed bestellen, al moet ik wel zeggen dat ikzelf niet zo te spreken ben over hun eigen merk zaagbladen, koop nu bij hun de oregon zaagbladen, kost ook dan wel weer iets meer maar bevalt zeer goed...
Die zaag die overleeft je wel, een goede aankoop.. Succes met je brandhoutstapel....
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
@ jpandriesse:
Heb je helemaal gelijk in. En de goedkopere lijnen van Stihl zijn nog niet echt goedkoop in mijn ogen :). Met het brandhout dat wij jaarlijks opstoken, en de overschot die ik vlot verkocht krijg met de huidige stookolieprijzen ;), kan deze zaag wel zijn geld opbrengen.

@ roeliepoelie:
Huqvarna lijkt me zo breekbaar :oops: , Minder robuust. Al hoor ik ook veel positieve commentaren erover. Ik heb altijd Stihl gekend en vandaar heb ik misschien een vertekend beeld. Daarnaast had ik geen goede husqvarna-dealer in de buurt, dus bleef ik bij Stihl.
Ik meng zelf mijn benzine, hebben dit thuis altijd zo gedaan en zagen waren na 15 jaar nog steeds in goede staat. Scheelt ook een hoop qua prijs. Toen ik de zaag kocht zat er Aspen in, hiervan kreeg ik echter snel hoofdpijn. Dus heb besloten gewoon zelf mijn benzine te blijven mengen (probeer wel heel correct af te meten).
Bij Kox heb ik nog geen zaagbladen besteld, dus daar kan ik niets over zeggen. Over de kettingen kan ik niet klagen (ik gebruik hun 'huismerk').

Ja, heb zopas een Stihl 034 gerepareerd en deze was rond de 30 jaar oud. Perfect in orde, op 2 dingen na:
-De tuinman had de kettingolie niet aangevuld waardoor het zaagblad totaal vernield was en ketting slijpen was hem ook onbekend.
-Hij had er gewone benzine ingedaan zonder 2-takt, gevolg een kapotte zuiger.
Heel erg zonde! Maar met een nieuwe zuiger kan de zaag er weer wat jaren tegen.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Huqvarna lijkt me zo breekbaar , Minder robuust. /quote] :cry:
Je mag wel een keertje met mijn 576 komen zagen, gaat een wereld voor je open :D
Beide merken doen mekaar niet veel, ik heb toevallig een goede husqvarna dealer in de buurt waar je goed mee kunt onderhandelen, correcte service. Als hij stihl dealer was geweest dan had ik waarschijnlijk ook wel een stihl gekocht...
Nog even over aspen/motomix vs zelf gemengd... Maakt allemaal niet zo veel uit, als je maar niet te veel door elkaar gaat gebruiken. Dan moet je de afstelling steeds bij stellen. (er zijn ook al weer nieuwere types kettingzagen die passen zich automatisch aan aan het soort brandstof)

Oh, en als je de 'hele' goedkope lijn van stihl hebt, het soort dat je bij de welkoop ziet liggen (volgens mij 171) dan heb je ook een behoorlijke plastic geval te pakken. Dan kun je volgens mij beter een chinees in huis halen...
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Ik heb eerlijk waar gekeken naar husqvarna's toen ik mijn nieuwe zaag uitkoos :). Heb ze ook vastgehad, maar omdat ik ook al wat technische kennis had van Stihl was die stap gemakkelijker + die goede dealer dan.
Stihl en Husqvarna zijn praktisch gelijk denk ik ook. Maar ik wil die 576 wel eens komen testen hoor! :D
Ik gebruik steeds dezelfde 2-takt en tank ook altijd bij hetzelfde tankstation (Met een bekend merk) waardoor de verschillen heel klein zullen zijn denk ik. Ja, die nieuwe zagen zijn wel wat! Ook hun toerenregeling is indrukwekkend, maar indien je hier stukken aan hebt, kost het ook stukken van je budget vrees ik.

Daar kan je wel eens gelijk in hebben. Bij problemen kan je die Chinese buiten gooien en een nieuwe kopen want die kosten vaak maar 1/3 van de Stihl 'goedkope' types.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Op mijn (vakantie)werk(ik ben bijna 16), bij een hovenier gebruiken we ook veel Stihl. Tot zover ik weet werkt het altijd goed. Het gaat dus wel om de profi lijn. Wij mengen het benzine ook altijd zelf, omdat er nogal wat doorheen gaat.

Ook de 'eenhandsmotorzaag' van Stihl gebruiken we, en ik vind het een heel handig ding.
Thuis hebben we sinds kort ook een Stihl (semi-profi) bosmaaier maar daar gebruiken we originele Stihl benzine voor (Stihl Motormix?)

Groeten Rudolf.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mijn vader (en ik dus ook) heeft meer dan 15 jaar geleden het instapmodel van Husqvarna gekocht (weet het type zo niet van buiten). Deze machine is gebruikt en ook misbruikt. Maar hij doet het nog altijd en heeft ons nooit in de steek gelaten. Het beste is er wel vanaf, en daarom heb ik dan ook een nieuwe gekocht, de 445-e. De oude wordt enkel nog voor licht werk gebruikt. Husqvarna is dan wel uit kunststof, maar wie deze machine kapot krijgt, krijgt volgens mij ook een Stilh kapot. En wat die Chinese dingen betreft: zoals voor de meeste dingen van dat kaliber zal goedkoop achteraf een duurkoop zijn. Voor 200 euro heb je het instapmodel van Stilh of Husqvarna en krijg je een degelijke machine met garantie.
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
@ Rudolf:
Ja, indien je de benzine zelf mengt scheelt dat financieel een groot deel.

De eenhandszaag heb ik nog niet kunnen gebruiken, verneem wel dat niemand in dit segment zo sterk is als Stihl.

Stihl Motomix is inderdaad de originele. Ik neem mezelf voor dat ik met het geld wat ik jaarlijks bespaar door zelf benzine te mengen, de zaag sneller terugverdien waardoor er ook sneller een nieuwe vanaf zou kunnen (mocht dit nodig zijn). Ook al hebben we vroeger nooit stukken gehad buiten de normale slijtage, en dit na 15 jaar gebruik van zelfgemengde benzine. De dealer ziet hier ook geen problemen in en samen met de goede ervaring, blijf ik dus voorlopig ook zelf mengen.
Ik gebruik overigens wel de Stihl HP Super 2-takt olie. Dat is de middenversie (gewone HP - HP Super - HP Ultra), omdat de Ultra niet meer op stock was. Volgende keer ga ik terug voor de Ultra denk ik, samen met degelijke benzine is praktisch evengoed als Stihl Motomix denk ik (hoop ik). Het prijsverschil voor Ultra is ook niet zo groot (+-6-7 euro op 50liter benzine). Daarbij zou Stihl deze zelf niet verkopen als deze slecht is voor de zaag. Ze zouden hier enkel hun eigen imago mee schaden in mijn ogen. Slechte marketing denk ik dan.
Een minpuntje aan zelf benzine mengen is dat deze maar ongeveer 3 maanden meegaat. Na het mengen begint namelijk een verzuringsproces (vraag mij niet om chemische uitleg! :oops: ) waardoor de smeercapaciteit steeds meer afneemt. 3 maanden is de maximum aangeraden periode hiervoor. De Motomix kan je langer bewaren geloof ik. Opzich geen probleem tenzij je bepaalde perioden per jaar niet zaagt (zoals ik tijdens mijn examens). Al is een periode van 3 maanden wel overbrugbaar en met een beetje zorgvuldig mengen, heb je niet zoveel benzine over na een klus.

@ mathieu:
Ikzelf heb geen ervaring met Husqvarna dus ga ik me ook niet uitspreken over de prestaties ervan. Het toonde me gewoon iets minder robuust. Ik hoor veel positieve dingen erover, dus waarschijnlijk heb ik gewoon een vertekend beeld ervan zoals ik al eerder zei. Enja, opzich zijn de 2 merken toch praktisch onverwoestbaar. Ik heb al kettingzagen uit bomen zien vallen, gewoon terug opnemen en ze werken. Dat is de kwaliteit die je krijgt voor de prijs.

Ik denk dat zo'n Chinese goed is indien je echt weinig hout verwerkt per jaar. Ik hoorde wel eens dat de garantie niet zo vlekkeloos liep bij de 2 grote merken indien het draait om de 'goedkopere' zagen. Vandaar dat een Chinese dan misschien een betere keuze is. Al hangt er echt veel af van je dealer denk ik!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Re: Ervaringen met goedkope benzine kettingzaag gevraagd

Ongelezen berichtdoor jpandriesse » 20 maart 2011, 14:30
Ik heb de goedkope zaag waar je het over hebt.
Het voldoet, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Heb er afgelopen jaar een kuub of 3 mee gezaagd tot openhaard hout en dat ging prima. Echter extra trillingen, herrie en een los springend gas mechanisme stangetje op de koop toe moeten nemen.
Mocht je dus verwachten de zaag met enige regelmaat te zullen gaan gebruiken (reken ook mee dat als je de enige bent in je omgeving met een zaag, je ineens een hoop moet zagen :mrgreen: ) ga dan voor een wat duurder/beter model. Is het echt voor sporadisch werk, dan is er best mee te zagen.
Met vriendelijke groet,

Joris

Avatar gebruiker
jpandriesse

Berichten: 1262
Geregistreerd: 17 nov 2009, 17:56
Woonplaats: Elst (U)
Ieder zijn keuze , maar niet de mijne. Een kettingzaag die na 3 m3 uit elkaar begint te vallen?
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Dit is nu een negatief voorbeeld, ik denk dat je ook goede voorbeelden tegenkomt. Al kan je een Chinese zaag niet vergelijken met een Stihl of Husqvarna. Eens je daarmee gewerkt hebt, zal zo'n Chinese je vrijwel nooit tevreden stellen denk ik.

Mijn keuze ook niet, geef mij maar een goede Stihl. Deze gaat 15 jaar mee of langer, dan was deze zeker zijn geld waard! Ik heb nog geen 2 weken met een Jonsered (ook niet de goedkoopste) gewerkt voordat ik de Stihl had. Hiervan had ik de starter kapot getrokken na enkele dagen (was van buurman). En dan schakelde ik deze al maar nauwelijks uit want starten was ronduit een ramp. Deze gerepareerd en terugbezorgd. Weekje later eindelijk terug een Stihl kunnen kopen. Werkelijk een gigantisch verschil, trillingen zijn veel minder en de verwerkte hoeveelheid per uur is veel hoger dan bij een goedkopere zaag.

Maar zoals je zegt, ieder zijn keuze ;)
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Voordat dit onderwerp verandert in een stihl/husqvarna topic, toch nog even mijn bescheiden mening.
Kwalitatief zit er geen verschil in de stihl of husqvarna. En het zijn echt niet de enige goede merken kettingzagen. Zo is bijvoorbeeld een Dolmar ook een hele goede sterke zaag. Er zijn ook mensen die helemaal dol zijn van hun solo..

Op beide zagen zit overal evenveel plastic, sommigen hebben ook al iets van aluminium in hun behuizing verwerkt. Het gaat vooral om de binnenkant.
Als je de goedkope zagen van stihl en husqvarna hebt dan zijn die motoren echt niet zo goed als dat hun top zagen zijn. Zo'n goedkope zaag is prima als je elk jaar een paar kleine boompjes gaat zagen, paar kuub brandhout (zachter hout). Maar kom je in de zware eiken/beuken terecht, moet je zaagbladen van 45 cm gebruiken, dan kom je al gauw bij een meer vermogen zaag.
Stihl en Husqvarna hebben beide hun zagen onderverdeeld in verschillende klasses, van hobby tot professioneel bosbouw. En nu kun je dus echt niet die professionele zagen gaan vergelijken met die hobby klasse.
Het is toch gewoon een kwestie van, wat ga je er mee doen, hoeveel geld heb je er voor over, hoe vaak ga je de zaag gebruiken...
Zelf werk ik in de bosbouw, zit op een harvester. Ik ben dus veel in contact met bosarbeiders. Zit dus ook veel in duitsland, dat is een groot bosbouw land. Daar heb je dus echt twee 'kampen'. Dat zijn de arbeiders die zweren bij hun stihl, en arbeiders die zweren bij hun husqvarna. Allebei zijn ze zeer tevreden met 'hun' zaag. En daar gaat het om, als je maar tevreden bent met je zaag.
En zorgt dat je de ketting en zaagblad in goede staat houd. Je kunt een zaag hebben van dik 1000 euro, maar als de ketting in slechte staat is dan kun je er nog niks mee ;)
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Haha, hopelijk wordt het niet zo'n onderwerp want dan is dit het begin van een eindeloze discussie. :) Dolmar is idd ook sterk.

Voor de rest volg ik je helemaal. Heb eens iemand over de vloer gehad met een zaagblad wat in jaren niet meer was omgedraaid (of gevijld). "We slijpen de ketting op de zaag en zaagblad komt er dus nooit af". Aan de onderkant was het zaagblad dubbel zo breed als normaal en scherp was de ketting ook niet hoor! Sommige mensen zijn beter af met een handzaag. :D
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Typhke zei:
Dit is nu een negatief voorbeeld, ik denk dat je ook goede voorbeelden tegenkomt. Al kan je een Chinese zaag niet vergelijken met een Stihl of Husqvarna. Eens je daarmee gewerkt hebt, zal zo'n Chinese je vrijwel nooit tevreden stellen denk ik.

Mijn keuze ook niet, geef mij maar een goede Stihl. Deze gaat 15 jaar mee of langer, dan was deze zeker zijn geld waard! Ik heb nog geen 2 weken met een Jonsered (ook niet de goedkoopste) gewerkt voordat ik de Stihl had. Hiervan had ik de starter kapot getrokken na enkele dagen (was van buurman). En dan schakelde ik deze al maar nauwelijks uit want starten was ronduit een ramp. Deze gerepareerd en terugbezorgd. Weekje later eindelijk terug een Stihl kunnen kopen. Werkelijk een gigantisch verschil, trillingen zijn veel minder en de verwerkte hoeveelheid per uur is veel hoger dan bij een goedkopere zaag.

Maar zoals je zegt, ieder zijn keuze ;)

vergeet niet dat jonsered zagen gemaakt worden door husqvarna.
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
markvanzee zei:
vergeet niet dat jonsered zagen gemaakt worden door husqvarna.
Nee idd, maar het is naar mijn mening toch maar het kleine broertje van een Husqvarna. Heb misschien ook net een ongelukkig type gehad. Toen ik vervangstukken ging halen bleek overigens dat het betreffende onderdeel later vervangen was, slecht onderdeel dus. Overigens was deze zaag eigendom van een bedrijf dus werd ook niet echt naar omgekeken. Maar rekening houdend met het feit dat ik de slechtste kant zag van Jonsered, het verschil was er nog steeds. Als ik de Jonsered (van rond 1995) vergelijk met de Stihl 034 die ik laatst repareerde (van rond 1984), keuze zou snel gemaakt zijn.

Maar leg een scherpe ketting op de Jonsered en deze ging ook goed, en als je nooit beter gekend hebt, begrijp ik dat je er tevreden mee kan zijn. Al zou ik hem niet begraven in een stuk eik want dan mag je elke 5 blokken pauze pakken wegens oververhittingsgevaar :D!
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Vandaag een minpuntje ontdekt aan de Stihl. De tankdop door de olie brak af (het speciale systeem van Stihl), waardoor ik met een volle olietank stond maar zonder dop. Blijkbaar niet voorzien op temperaturen van -13°C, vind ik maar vreemd.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Typhke zei:
Vandaag een minpuntje ontdekt aan de Stihl. De tankdop door de olie brak af (het speciale systeem van Stihl), waardoor ik met een volle olietank stond maar zonder dop. Blijkbaar niet voorzien op temperaturen van -13°C, vind ik maar vreemd.

flippy caps zkr:D
hoor veel mensen erover klagen, zouden lekken en niet goed sluiten ofzo. kan niet uit eigen ervaring spreken want mijn zaagjes hebben de ouderwetse doppen nog

zou het afbreken aan de temperatuur hebben gelegen? lijkt me toch onwaarschijnlijk
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Mijn ervaring met de stihl-doppen is, dat ze wel eens lekken.
Voor een paar euro zet je er een nieuwe op.
Is gewoon slijtage.
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
de Haan zei:
Mijn ervaring met de stihl-doppen is, dat ze wel eens lekken.
Voor een paar euro zet je er een nieuwe op.
Is gewoon slijtage.
Met lekken heb ik nog geen problemen gehad.

markvanzee zei:
zou het afbreken aan de temperatuur hebben gelegen? lijkt me toch onwaarschijnlijk
Ik denk dat er wat sneeuw tussen is gekomen, die dan ontdooit is en vervolgens terug bevroren. Ik tank nochtans altijd op een droge plek, maar onder het zagen misschien wat sneeuw opgevangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.