afwerken grenen met walnoot beits

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Beste forumleden,

Ik ga waarschijnlijk in de nabije toekomst een bed voor mijn dochter maken met grenen hout. Ik wil dit gaan beitsen met een walnoot beits. Nu heb ik een boek van Bob Flexner waarin duidelijk staat dat grenen (pine) gevoelig is voor vlekken (blotching). Als advies wordt gegeven deze houtsoort eerst te behandelen met een woodconditioner (ned?). Hij geeft ook aan dat beginners (zoals ik) beter gebruik kunnen maken van gel stain (dikke beits?).

Ik vraag me dus het volgende af:

- hoe noemen wij in NL woodconditioner?
- Hoe noemen wij in NL gel stain?
- Is gel stain een combinatie van conditioner en beits ineen, waardoor je er daarna niet nog eens overheen moet met een normale beits (mits de kleur Walnoot is uiteraard)?

Als ik weet hoe we de produkten in NL noemen dan kan ik opzoek gaan naar een Leverancier.

Als voorbeeld bijvoorbeeld zie ik dat de Baptist 'Rustin wood dye' verkoopt. Wat houdt dit dan in?

Bijvoorbaat dank voor de info.

ps. Het is natuurlijk mooier om zo'n bed in Walnoot te maken, maar ja de centjes....
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Het vlekkerige komt vaak door een verschil in de zuigende werking van het hout, soms kun je hier je voordeel mee doen door een houtsoort als gevlamd esdoorn extra te accentueren. Maar het kan ook erg lelijk zijn. De gel stains trekken bijna niet in het hout,het blijft er als een soort van filmlaag boven op liggen. Daar waar oliën en beitsen wel in het hout trekken.
The woodwhisperer heeft hier een aflevering aan gewijd, dus als je Engels niet al te slecht is moet je die zeker eens bekijken. http://thewoodwhisperer.com/73-coloring-blotchy-woods/
Waarschijnlijk kun je hier ook producten gebruiken die in Nederland te koop zijn zoals sanding sealer of shellac
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Coko bedankt voor je reaktie. Ik lees en bekijk zowat alles in het Engels dus dat is geen probleem. Ik ben gisteren weer even door het boek heen gelopen en het een en ander is al wat duidelijker. Het enige dat nog overblijft is hoe wij in Nederland gel stain noemen. Jij noemt sanding sealer, maar ik betwijfel of dat hetzelfde is? Any thoughts?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
ironmikie zei:
... Het enige dat nog overblijft is hoe wij in Nederland gel stain noemen. Jij noemt sanding sealer, maar ik betwijfel of dat hetzelfde is? Any thoughts?

Het was een beetje erg ongelukkig geformuleerd maar ik bedoelde dat door het hout met sanding sealer of shellac voor te behandelen de kans op een vlekkerige afwerking wordt verminderd.
Sanding sealer is absoluut niet hetzelfde als gel stain.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ok je zou dus het hout eerst kunnen behandelen met sanding sealer en daarna met kleurbeits en daarna weer een vernis finish bijvoorbeeld?

Is er overigens iemand die weet hoe gel stain hier wordt genoemd?
 

WR1944

Oud hout
Ik heb geen ervaring met het product, ook niet hier in Amerika. Ik heb recentelijk wel contactlijm gebruikt in gel-vorm. Dat vloeide wat minder over de randen en smeerde beter uit.
Ik zou gel stain vertalen als beitspasta. Misschien heb je daar iets aan.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik zal eens zoeken op die term. Ik kom zoveel verschillende dingen tegen. Kan door het bos de bomen niet vinden :) Tnx.
 

A.N

Actieve deelnemer
Als je het grenen bed klaar hebt ga je het even met water behandelen, gewoon het hout nat maken
De houtvezels op vooral de ruwere plekken in het hout komen dan iets omhoog, door ze glad te schuren
krijg je daarna ook weinig zuigende plekken te zien bij de donkere noten beits.

Het met de spuit opbrengen van de beits en vervolgens aflakken is de beste optie, als je gebruik maakt van lak krijg je ook geen doffe plekken

Bij het beitsen van grenen meubelen wordt door geen enkele spuiterij sanding sealer gebruikt, die procedure wordt eigenlijk alleen gebruikt als het oppervlak dekkend gespoten moet worden in een verfkleur.

De sanding sealer is dan echter een gewone blanke lak, die wordt als eerste laag aangebracht zodat er niet zoveel verf in het hout trekt, dan een primer en vervolgens in de verfkleur afgelakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.