Een jong forumlid erbij!

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Dag allemaal,

Om te beginnen, mijn verhaal:
ik ben Pascal, 20 jaar oud, van Belgisch Limburg. Ik studeer momenteel toegepaste economische wetenschappen (2e jaar). Maar naast de boeken ben ik ook bezig met mijn handen (wat veel mensen niet begrijpen want dat past niet in het plaatje van de universiteitsstudent :roll: ). Ik heb vele jaren hout afgedaan samen met mijn vader, met tractor en verschillende kettingzagen. Mijn ouders zijn nu echter gescheiden en door alles wat daarrond gebeurd is, heb ik nu geen contact meer met mijn vader. Toch ben ik niet gestopt met klussen, het tegenovergestelde zelfs.

Omdat we brandhout nodig hadden voor onze kachel ben ik in eind augustus eens gaan shoppen. Vooraf informeer ik me goed via het internet (ook zo kwam ik nu bij dit forum uit), en daarom was ik na een half uur al terug thuis met mijn 1e belangrijke aanwinst:
Deze heb ik in september onmiddellijk goed aan het werk gezet en een goede 20 m³ brandhout mee gezaagd. Dit allemaal van afbraakhout (hout van dakconstructies) wat ik goedkoop kan verkrijgen. Hiertussen zaten ook soms eiken balken en dergelijke die ik dan verkocht.

Tussendoor, wanneer ik geen hout meer heb liggen of 's avonds hou ik me ook bezig met de huishoudelijke klusjes, zoals de hydrofoorgroep die maar niet wou afslaan wanneer hij voldoende druk had opgebouwd.
Een beetje vuil in de drukschakelaar bleek na lang zoeken het probleem te zijn.

Daarnaast doe ik ook graag een beetje ijzerwerk. Zo ben ik een aanhangwagen aan het repareren waarvan de dissel gebroken is, en nog wat kleine andere onvolmaaktheden aan zijn. Daar moest ik echter eerst mijn laspost voor herstellen (gratis gekregen), waar ik nu net mee klaar ben. Ondertussen heb ik me ook een Makita 9565HKD haakse slijper (slijpschijf) aangeschaft. Een ander werkje van het voorbije halfjaar was de kettingzaag herstellen van een kennis:

Momenteel:
Ben ik me aan het voorbereiden voor mijn examens waardoor ik nog een degelijke hoeveelheid hout heb klaarliggen voor te zagen. Daardoor ben ik me eigenlijk gaan bedenken of ik het hout ook niet kan gebruiken voor andere doeleinden. Omdat het afkomstig is van dakconstructies zitten er schroeven in het hout, deze zitten wel op constante afstanden waardoor er ook zuivere stukken hout uit te halen zijn.
Naast de vermelde spullen hierboven beschik ik ook over een boormachine die ik gekregen heb van mijn grootvader en is er een kettingslijper van Oregon onderweg voor de kettingzaag. Ik beschik ook over wat houtbeitels, spanners, spanriemen, etc.

Ik wou graag beginnen met een legger te maken voor in mijn slaapkamer tegen de muur te plaatsen. Als het ware als testobject in hoeverre ik kan werken met dit hout. Vervolgens wil ik ook graag een rek maken voor mijn boeken van school en dergelijke te bewaren. En tenslotte lijkt me een zitbank voor buiten ook wel leuk :) al weet ik dat de duurzaamheid hiervan niet hoog is (dennenhout), als ik plezier heb met deze te maken en ze vervolgens ook nog enkele jaren meegaat ben ik al zeer tevreden.

Het hout wat ik nu heb liggen zijn vooral balken van 175x63. Deze lijken me te dik voor een tafelblad of dergelijke van te maken maar schulpen lijkt me ook niet echt mogelijk, althans niet op grote schaal. Daarnaast heb ik ook balkjes van 60x60 en dergelijke liggen, keuze genoeg.
Ook ga ik na mijn examens eens opzoek naar schuurmogelijkheden (in winkels) voor op de haakse slijper, dit is waarschijnlijk niet ideaal maar voorlopig wel een betaalbare oplossing denk ik (niet zo een groot budget voorlopig). Ik weet echter niet welke korrelgrootte ik maximum moet zoeken en op internet vond ik niet meer als K120 voor op haakse slijpers. Ook wil ik uittesten wat ik kan bereiken met een lamellenschijfje hierop.
Ik zou liefst zo veel mogelijk lijmen en geloof dat konstructielijm D4 van Bison wel een degelijk product is om mee te werken? Ik hoop een beetje op jullie ervaringen die me met dit begin al verder kunnen helpen.

Met houtbewerken heb ik echter geen ervaring, of toch niets wat ik als ervaring beschouw. Daarom dat ik me hier registreer en zo hoop ik wat bij te kunnen leren. Al doende leert men en aan hout geen gebrek. Genoeg oefenmateriaal om stapje voor stapje bij te leren (ik verwacht ook geen wonderen). Wat ik hier al allemaal op het forum heb gezien, is werkelijk verbazend. Ik hoop daarom dat ik hier terecht kan voor vragen en hopelijk kan ik ook een bijdrage leveren aan andere forumleden.

Zo, dit is heel mijn verhaal. Alvast chapeau voor diegene die het hebben uitgelezen! :D

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Het is me gelukt pascal, uitlezen... welkom hier je gaat hier vast veel plezier beleven. Veel kennis hier en behulpzame mensen. En niks mis mee toch je handen gebruiken als universiteitsstudent? Kun je lekker 's avonds je kop leegmaken.

Schuren met een haakse slijper is denk ik niet aan te bevelen, beter is dan om uit te kijken naar een goedkoop schuurmachientje, dat hoeft de kop niet te kosten en anders kan t altijd met de hand. Met de haakse slijper heb je direct een roterende schijf. Daarmee kun je nauwelijks wat glad schuren, alleen ruwe vormen maar niets netjes vlak.

Succes en veel plezier.
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Hey, alvast bedankt voor je snelle reactie!

Je handen gebruiken als je op unief studeert, wordt door men medestudenten als 'vreemd' gezien. Ook veel oudere mensen kijken vreemd op als ze horen dat ik 's avonds lig te prullen aan een laspost of mijn kettingen van de kettingzaag aan het slijpen ben. Maar je hebt helemaal gelijk, je kan je uitleven met zo projectjes en helemaal ontspannen dus waarom niet! Daarbij kan je vaak zelf mooie resultaten neerzetten, zolang je maar probeert. Ik trek me dat dan ook niet aan als ik vreemd bekeken wordt, had ik sowieso al last van aangezien ik 202cm groot ben :D.

Ok, aangezien ik ook geen toerenregeling heb op mijn haakse slijper vreesde ik daar al voor. Ik moet eens bij de vader van mijn vriendin informeren, die heeft waarschijnlijk wel een schuurmachine liggen ergens onder het stof :). Daarmee zou ik dan waarschijnlijk al een groot stuk vooruit kunnen.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
met die ruwe balken is het misschien ook handig om een schaaf of schaafmachine te hebben. Scheelt in schuurwerk en stof ;)

Voor de haakse slijper kan je wel een paar handige dingen krijgen om te gaan beeldhouwen/ objecten vormen (zoek maar eens naar de topics van houthasses bvb)
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Ja, dat moet ik me ook nog bekijken, er is niet zoveel schaafwerk aan (denk ik :oops: ) dus zou ik normaal met een handmatige schaaf al een heel stuk vooruit kunnen. Is ineens gratis fitness ;)

Ik denk dat ik al enkele topics van hem gelezen heb, ook van rickkoorman. Zij gebruiken o.a. een Saburr-tooth geloof ik. Lijkt me zeer gemakkelijk, al is dat pas als ik een beetje gevorderd ben.
Maar ze schuren ook wel eens met een haakse slijper om vervolgens af te werken met een gewone schuurmachine geloof ik. Door de snelheid van een haakse slijper kan deze misschien een schaaf grotendeels vervangen, daar moet ik maar eens een middag mee experimenteren en eens kijken welke materialen ik makkelijk kan verkrijgen.

Heel erg bedankt voor de tip!
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Een haakse slijper is zeker geen vervanging van een schaaf(machine). Je gaat daar n.l. je ruwe hout niet vlak mee krijgen, daar heb je toch echt een schaaf voor nodig, of een vlak/vandikte bank natuurlijk. Het mooiste (vind ik persoonlijk) voor een hobbyist is om handmatig te schaven, inderdaad een leuke fittness en het scheelt een hoop herrie.

i.i.g. welkom op dit forum, je introductie was leuk om te lezen.
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Nee dat is waar, ik ging daar even te kort door de bocht. Dacht enkel aan het wegnemen van hout dat je ook vlot kan met een haakse slijper. Een schaaf komt alvast bij op het lijstje! Bedankt voor de info en complimentje! :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow, wat een introductie!!!

Saburr tooth maakt mooi gereedschap, hier valt makkelijk mee te werken. Om een stuk hout vlak te krijgen zou ik echter een ander stuk gereedschap gebruiken zoals een schaaf.

Je bent meer dan welkom om hier eens de saburr tooth te komen proberen.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
welkom, leuk om nog een kettingzaag fan op het forum te hebben, ik ben zelf ook een beetje kettingzaag fan en dan vooral STIHL! ik heb zelf een 084, 070AV, Contra, en 026C. ik gebruik ze om stammen kort te zagen om er vervolgens wat van te maken op de draaibank.
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Dankje. Das een mooie lijst! Ik zag al een topic met een filmpje van je 084 (viewtopic.php?f=23&t=4136&start=20). Mooi gemaakt, je eigen systeem! Toen je ketting geslepen was op 10° ging het een stuk vlotter zeker?

De 070AV en contra heb ik zelf niet meer gekend (nooit aan het werk gezien), is nog van voor mijn tijd denk ik.

Werk je nog vaak met ruw hout (recht uit het bos) aangezien je 4 zagen ter beschikking hebt? Je 084 had overigens een zaagblad van 1,20m? Krijgt deze dat nog goed rond in harder hout gelijk eiken?

Mocht ik ooit de kans hebben om een degelijke 084-088 op de kop te tikken zou ik het zeker niet laten! Prachtige machines! Terug in perfecte staat brengen en klaarzetten tot er een uitdaging groot genoeg is! :D
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Typhke zei:
Dankje. Das een mooie lijst! Ik zag al een topic met een filmpje van je 084 (http://www.woodworking.nl/viewtopic.php ... 6&start=20). Mooi gemaakt, je eigen systeem! Toen je ketting geslepen was op 10° ging het een stuk vlotter zeker?

De 070AV en contra heb ik zelf niet meer gekend (nooit aan het werk gezien), is nog van voor mijn tijd denk ik.

Werk je nog vaak met ruw hout (recht uit het bos) aangezien je 4 zagen ter beschikking hebt? Je 084 had overigens een zaagblad van 1,20m? Krijgt deze dat nog goed rond in harder hout gelijk eiken?

Mocht ik ooit de kans hebben om een degelijke 084-088 op de kop te tikken zou ik het zeker niet laten! Prachtige machines! Terug in perfecte staat brengen en klaarzetten tot er een uitdaging groot genoeg is! :D

ja de 070av en contra zijn ook van voor mijn tijd, maar daarom vind ik ze juist zo leuk!
ik heb inderdaad op de 084 een blad van 1,20 zitten. deze krijgt ie nog wel rond in dik eiken, let wel op het hout in het filmpje is essen dus ook hard en ik zaag kops hout, wat vele malen zwaarder is dan afkorten van stammen. ik heb nog maar 1 stam gezaagd met het zaagframe. die stam had ik gewoon van een kapvergunning. ook koop ik wel eens een stam van een haardhoutboer uit de buurt hier, om wat van te maken op de houtdraaibank. daar zou ik dus ook een stam kunnen kopen en verzagen.

een oude 084 of 088 op de kop tikken is inderdaad leuk, maar 1 uurtje zagen is volgende dag spierpijn als je die grote zagen niet gewend bent.

eigenlijk gebruik ik alleen mijn 026 en 084 met een korter blad (90 cm) die contra staat op de plank, die gebruik ik niet, ik vind die oude machines gewoon leuk, 070 komt soms van stal om voor de gein een zaagsnede te maken, dat is gewoon een hele aparte ervaring heel anders dan met een moderne zaag. maar die zaag van jou is ook niet verkeerd zeg! wees er zuinig op
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
markvanzee zei:
ja de 070av en contra zijn ook van voor mijn tijd, maar daarom vind ik ze juist zo leuk!
ik heb inderdaad op de 084 een blad van 1,20 zitten. deze krijgt ie nog wel rond in dik eiken, let wel op het hout in het filmpje is essen dus ook hard en ik zaag kops hout, wat vele malen zwaarder is dan afkorten van stammen. ik heb nog maar 1 stam gezaagd met het zaagframe. die stam had ik gewoon van een kapvergunning. ook koop ik wel eens een stam van een haardhoutboer uit de buurt hier, om wat van te maken op de houtdraaibank. daar zou ik dus ook een stam kunnen kopen en verzagen.

een oude 084 of 088 op de kop tikken is inderdaad leuk, maar 1 uurtje zagen is volgende dag spierpijn als je die grote zagen niet gewend bent.

eigenlijk gebruik ik alleen mijn 026 en 084 met een korter blad (90 cm) die contra staat op de plank, die gebruik ik niet, ik vind die oude machines gewoon leuk, 070 komt soms van stal om voor de gein een zaagsnede te maken, dat is gewoon een hele aparte ervaring heel anders dan met een moderne zaag. maar die zaag van jou is ook niet verkeerd zeg! wees er zuinig op
Das wel een mooie combinatie die veel kijkers lokt denk ik, die 084 + 1,20m zaagblad!

Ja, het gewicht en de kracht die vrijkomt is niet te vergelijken met de kleinere zagen. Dat merkte ik vroeger al met de 066. Ik heb momenteel ook geen werk voor zo'n grote zaag, dus moet er al toevallig één tegenkomen. Anders blijf ik voorlopig bij de 362.

Ga er vast en zeker zuinig op zijn, wordt goed verzorgd! Hoort ook zo vind ik. Met een beetje zorg, heb je nooit problemen en gaan ze jaren mee.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Welkom Pascal, Stihlfan en gebruiker van recuperatiehout. Bij mij kan je niets meer verkeerd doen :D
En die 362 die je gekocht hebt krijg je waarschijnlijk - bij goed onderhoud, maar daar twijfel ik niet aan - nooit meer versleten....
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.