bovenfrees festool of makita

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Ik ben aan het overwegen om een bovenfrees te kopen.

Nou ben ik aan het twijfelen tussen de festool OF1010 en de Makita RP 1110C
Nou heb ik gezien dat bij festool geleiders bestaan om langsaf te kunnen frezen danwel zagen.
Nou wil ik in de toekomst nog een goede cirkelzaag kopen (heb nu een bosch groen welke gewoon niet echt haaks wil zagen). Kan ik de festool bovenfrees en cirkelzaag over dezelfde geleiderails gebruiken?

2de vraag. Makita heeft ook van deze geleiders, tenminste voor de cirkelzaag, maar kan deze ook voor de bovenrees kunnen gebruiken?

Wat zijn verder de afwegingen om voor een makita of een festool te gaan, en dan met name over verschillende functionaliteiten?

Het is allemaal bedoeld voor hobbymatig gebruik, maar ben wel een pietje precies.
Mijn afweging is dat ik voor het geld van de cirkelzaag en bovenfrees van festool , bijna een bovenfrees, cirkelzaag én lamellofrees van makita kan kopen.
Maar als ik door de aankoop van de festool machines in de toekomst dingen kan uitbreiden, en daardoor minder gereedschap nodig ga hebben, is het wel een afweging waard.

Wat is jullie advies?
Gr Joost
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
122
Aerdenhout
De Festool geleiders kan je inderdaad voor zowel de invalcircelzaag als de bovenfrees gebruiken. Voor de bovenfrees moet je er wel zo'n geleider bij kopen. Hoe dat met makita zit, weet ik niet. Ik heb zelf een OF1400 van Festool, ben er erg blij mee. Stukken nauwkeuriger en krachtiger dan m'n oude Black & Decker. Maar Makita staat ook vrij goed bekend... Wellicht dat iemand anders je daar nog wat meer over kan vertellen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Makita rails zijn dezelfde als die van festool, ze zijn onderling verwisselbaar. Er is een adapter van makita om hun bovenfrezen ermee te gebruiken. Deze is niet standaard meegeleverd met hun bovenfrezen, de extra kost daarvan moet je zeker niet vergeten, bij de festool 1010 set heb je heel wat accessoires standaard erbij, zoals een rail van 800mm en de adapter ervoor. Raar genoeg is er geen kopieerhuls bij.

Op eerste zicht is de festool duurder, maar als je de waarde van de extra accessoires eraf neemt dan verdwijnt het verschil bijna. Bij festool investeer je ook in een systeem, hoe meer je erin investeert, hoe voordeliger het word. Je kan later bijvoorbeeld investeren in hun rijgatboorsysteem of zwaluwstaartmal die specifiek gemaakt zijn voor hun frezen. er is ook een adapter om de OF1010 te gebruiken als een afkantfrees.

Kortom, ik ben zelf helemaal verkocht voor de OF1010, heb er vandaag nog een veel te groot rabbat van 14x8mm mee afgefreesd rond een eiken tafelboord in één keer, en ze deed het zonder stof en zonder te klagen. Echt indrukwekkend.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik ben zelf ook hobbymatig bezig. Was een half jaar geleden ook met die keuze bezig, een festool of een ander merk en dan heel veel geld overhouden.... Heb toen toch maar een festool gekocht, de of1400, en kan zeggen, heb nog geen seconde spijt. Alles ziet er zeer gelikt uit, goed op elkaar afgestemd.
Zelf zie ik het als volgt; als je zo'n goede (maar ook dure) machine alleen hobbymatig gebruikt dan heb je er de rest van je leven een goede machine aan.
Heb ook wel naar andere bovenfrezen gekeken, maar vond deze toch meer mijn ding. (het is ook een gevoelskwestie)
Oh, zelf dacht je er aan om een of1010 te kopen? op marktplaats staan die geregeld te koop. misschien een idee.
Verder gebruik ik ook de festool invalzaag, bevalt me ook prima, nu kan ik met 1 geleider en een bovenfrees, en een invalzaag gebruiken.
Mijn kameraad is bouwvakker en in zijn bus ligt veel gereedschap van makita. Hij vind het zelf niet zo nauwkeurig werken, in ieder geval de invalzaag van makita. Niet helemaal een haakse zaagsnede.
Zelf heeft hij ook een festool invalzaag, dat bevalt hem dan ook veel beter.

Het is inderdaad een afweging, ik denk dat ik, wanneer ik alles van makita had gekocht het verschil niet zo gauw zal merken. Alleen in de portemonee. Maar nu ik die festool spullen heb kan ik niet meer zonder.
Ik ben trouwens geen festoolofiel, voor de rest heb ik van allerlei merken, metabo, protool, bosch, ferm, kinzo, gamma eigenmerk, vanalles.
Je hoeft dus echt niet bij festool te blijven, tenzij je afgelopen oudejaarsdag de staatsloterij hebt gewonnen... Maar, t is wel echt heel fijn gereedschap....
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@Joost,
Voor de nauwkeurigheid is het helemaal niet nodig om een dure bovenfrees te kopen. Elke frees kan nauwkeurig frezen, mits je maar goede geleiding gebruikt.
Het gaat er meer om wat je prettig in de hand ligt en ook waarvoor je hem denkt te gebruiken.
Ik heb zelf twee bovenfrezen, één lichte Black en Decker (1100 watt) welke ik vaak on-site gebruik in allerlei onmogelijke posities. In de werkplaats heb ik een zware Makita (1600 watt), die lekker stabiel op het werkstuk staat en een bijzonder fijne bediening heeft, ook heeft deze machine een krachte motorrem waardoor je toch wat vlotter kan werken.
Koop in ieder geval een machine waarbij je accesoires kunt kopen. Die ga je waarschijnlijk in de toekomst willen gebruiken. Zowel Makita alsook Festool bieden veel opties. Hetzelfde geld voor Black en Decker (in ieder geval de mijne), want daarop passen de spullen van DeWalt (en dus ook Elu & Trend).
Ik heb zelf in het verleden wel gewerkt met de kleinere Festool, alleen vond ik persoonlijk de handgreep niet fijn. Ik heb liever twee handvaten. Maar goed, da's persoonlijk.
gandel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.