Dewalt DW 777 + DW 7023 onderstel

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Beste mensen,

Ik ben nieuw hier op het forum, maar niet helemaal nieuw in de hout wereld. Ik ben nu 19 jaar (volgens mij 1 van de jongelingen hier) en ben zo'n 5 jaar echt serieus bezig met timmeren. Vroeger was het lekker spijkertjes in plankjes slaan maar nu wat serieuzer werk.

Ik heb de HAVO afgelopen mei gehaald, en omdat ik niet wist wat voor vervolgopleiding ik wou doen ben ik een kennis van mij gaan helpen die zelf een huis aan het bouwen was. Het huis bestond uit HSB (hout skelet bouw) dus daar heb ik samen met een aantal mensen maanden flink gewerkt om het huis af te krijgen. Vanalles gedaan, van het bouwen van de frames tot het maken van kozijnen. 1 van mijn favoriete "onderdelen" was het houten balkonhek van 9 meter. Deze is helemaal gemaakt van Lariks planken. Alle planken (dikke 80 stuks) zijn in een vorm uitgezaagd zodat er een mooi motief ontstond over het hele balkonhek.

In mijn vrije tijd timmer ik kasten (broedbakken) voor postduiven, postduiven zijn mijn grootste hobby dus timmeren komt dan toch op 2. :lol:

Genoeg over mijzelf, nu over de DW 777 en het onderstel:

Ik was al een tijd op zoek naar een afkortzaag waarmee ik wat sneller kon werken als de Einhell afkortzaag die ik had. Na lang speuren op de DW 777 terecht gekomen met het onderstel DW7023.

Mijn keus viel hier op omdat ik wel onder de indruk was van de zaagmachine (degelijk, sterk en voor mij ook accuraat genoeg). Samen met het onderstel is dit een goede combinatie. Op het onderstel zitten lengtestops, dus 1x de afstand die je wilt zagen instellen en dan kun je snel een X aantal delen van dezelfde maat afzagen. Dit is voor mijn timmerwerkjes voor de duiven erg handig, omdat ik veel dezelfde "onderdelen" nodig heb. Ook lange balken zijn makkelijk te zagen, omdat je de zijarmen op het onderstel kunt uitschuiven. Zo heb je een onderstel van 4 meter breed en heb je geen geklungel meer met lange balken.

Voor mij een aantal positieve punten:
- Stevige/degelijke machine
- Makkelijk in te stellen en te bedienen.
- Vrij licht (14 kilo) dus is ook makkelijk op te bergen in mijn kleine timmer schuur.
- Zaagt erg fijn met het standaard 24-tands blad. Geen splinters en de zaagsnede is superstrak.
- In combinatie met een stofzuiger is er weinig stof, doordat er op 3 punten tegelijk stof wordt afgezogen.

Negatief (misschien kan ik het beter "minder positief" noemen want het is niet slecht)
- Echt dikke balken (10 bij 10cm) zijn niet te zagen, maar daar moet je deze zaag dan ook niet voor kopen.
- De beschermingskap om de zaag vind ik niet helemaal fijn werken. Je moet eerst een hendel naar voren drukken, deze naar voren gedrukt houden en dan pas kun je het handvat vastpakken om te gaan zagen. Tijdens het zagen moet je dus ook druk houden op de hendel omdat anders de beschermkap weer dichtklapt. Dit is misschien ook wel een kwestie van gewenning.

Nou het is niet echt een uitgebreid verslag geworden, maar ik hoop dat jullie er wat mee kunnen. :)

Marco
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
als de beschermkap echt vervelende word, kun je hem er mischien aaf halen, of ververvangen voor een andere die wel fijn werkt
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Het hele setje is inmiddels vervangen door een Kapex 120 + de UG afkort armen.

Redenen:
- Stofafzuiging was in 1 woord: slecht. Zolang je de zaag niet uittrekt gaat het nog, maar zodra je hem uittrekt om bredere delen te zagen (wat ik voornamelijk doe) gaat het stof overal naar toe behalve naar de afzuiging. In het begin was ik nog wel te spreken over de stofafzuiging, maar nu ik toch veel bredere delen zaag is de stofafzuiging eigenlijk wel een beetje door de mand gevallen.
- Lengtestops zijn niet nauwkeurig af te stellen (klungelen met een duimstok of rolmaat om hem op de juiste maat te krijgen) en als je lengtestop eenmaal goed had staan kon hij na 10x zagen wel eens 1 of 2mm verschoven zijn.

Voor het wat "ruwere werk" waarbij je veel balken of planken af moet korten en het niet op 1 of 2mm aan komt is het wel een perfecte machine. Voor mijn werk toch niet echt geschikt dus daarom vervangen door wat anders.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Het hele setje is inmiddels vervangen door een Kapex 120 + de UG afkort armen.

Redenen:
- Stofafzuiging was in 1 woord: slecht. Zolang je de zaag niet uittrekt gaat het nog, maar zodra je hem uittrekt om bredere delen te .
Als je hem uittrekt en naar de afzuiging toe zaagt valt het best mee.
En het ligt eraan wat voor stofzuiger er achter hangt.
bij mij een ctl33.

Een kapex is natuurlijk niet te vergelijken met dw777
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Ik probeer ze ook niet te vergelijken hoor, ik geef alleen de verschillen (de pluspunten voor mij) aan.

En achter mijn Dewalt zat een CTL 26, moet genoeg zijn lijkt me.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.