PDA

Bekijk Volledige Versie : Raamlijsten maken



Dave D
03-01-12, 09:11
Ik zou graag wat tips willen hebben voor het maken van de raamlijsten voor mijn schip. Ik moet er totaal 12 maken(2x 6 paar) + 5 afwerkranden(2+2+1) tbv dakluiken en 6(6x dezelfde) tbv patrijspoorten. Voordat ik het wiel opnieuw ga uitvinden zullen er vast wel mensen op dit forum aanwezig zijn die mij willen helpen met de juiste manier om dit te maken.

Ik heb het e.e.e schematisch in een tekening gezet wat de bedoeling is tbv de raamlijsten, het schip is van staal, geisoleerd en daarna met mahonie afgetimmerd. Er zitten ramen met isolatieglas in aluminium profielen in het staalwerk gemonteerd. Het gaat dus om de afwerking tussen de alu profielen van de ramen en de aftimmering:

Mijn idee wat om van de lijst een mal te maken van plaatmateriaal, dan de grove lijst van mahonie in elkaar lijmen met halfhout verbindingen tbv de hoeken, en dan met een kopieerfrees de mal overzetten op het uiteindelijke lijst.
De inwendige aftimmering ben ik van plan om in de raamlijst een sponning te frezen, Mahoniefineer rondom inplakken en dat aan de achterzijde te verstevigen met buigtriplex.
Is dit de juiste manier van werken, of ben ik heel ingewikkeld bezig en kan ik het beter heel anders gaan aanpakken?
De straal van de hoeken van de ramen is overal gelijk.

Alvast bedankt voor jullie moeite,

Dave

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/41892=8527-Raamlijst.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/41892=8527-Raamlijst.jpg)

tuoh
03-01-12, 21:44
Dave,

dat heb je goed uitgekiend, het gaat gewoon werken. Het is wel heel wat werk, maar dat is het aan boord van een schip altijd.

Zelf heb ik enige jaren geleden wat houten ramen vervaardigd voor een schip in groot onderhoud. De hoeken heb ik ineens op maat gedraaid op de draaibank (telkens vier segmenten in één opspanning), en nadien verlijmd met de rest van de constructie.
Als je in de mogelijkheid bent om deze segmenten eerst te draaien, dan kan je de rand verder samenstellen met enkele domino's als verbinding, dat spaart heel wat tijd. Je hebt dan geen kopieerfreeswerk nodig.

Voor dat zelfde schip ook twee bekledingen voor patrijspoorten gedraaid in Afzelia, dat was voor mij hier de snelste optie. Er was namelijk geen Afzelia fineer te verkrijgen dat moment :cry:

Maar met buigtriplex gaat het perfect werken eens je een juiste mal hebt.

Hierbij nog wat foto's van de ramen en de bekleding.

Mvg,

André

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/41940=8537-IMG_1493.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/41940=8537-IMG_1493.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/41940=8539-IMG_1497.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/41940=8539-IMG_1497.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/41940=8538-IMG_1504.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/41940=8538-IMG_1504.JPG)

Scheppie
04-01-12, 01:25
Kun je afzelia draaien dan? Ik dacht met die warrige draad dat dat wel lastig zou worden. Ik heb toevallig net vandaag van Afzelia een onderstel voor mijn lintzaag gemaakt, dat ging wel prima.

Dave D
04-01-12, 08:21
Hoi André,

Bedankt voor je reactie. Ik ben wel in het bezit van een houtdraaibank, maar heb daar weinig ervaring mee. Zou jij mij in het kort kunnen uitleggen hoe dat draaien van die 4 hoeksegmenten in zijn werk gaat?
Ik had zelf al bedacht om een stuk (verlijmd)Mahonie te monteren op een basis welke ik kan inspannen, maar heb echter geen idee op welke manier ik die juiste maatvoering op de bank kan aanhouden, de beitel heb je toch los in je hand? Of werkt het alleen als je met inspanbare beitels kan werken....

Alvast weer bedankt voor je hulp,

Dave

Dave D
04-01-12, 08:50
Hoi André,

Na het goed bestuderen van je foto's zie ik nu hoe je het gedaan hebt, er zijn gewoon 2 aparte hoeken gebruikt en daarna op elkaar verlijmd:



Is dat correct of een denkfout?

gr. Dave

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/41968=8542-Raamhoek 2.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/41968=8542-Raamhoek 2.jpg)

tuoh
04-01-12, 19:32
Hallo Dave,

om de hoeksegmenten te draaien heb ik gebruik gemaakt van een vlakke opspanplaat. Heb daar de segmenten langs achter tijdelijk vastgeschroefd, en dan eerst haaks op de juiste buitenafmetingen gedraaid, daarna de twee schuine zijden afgestoken met een smalle afsteekbeitel. Het draaien gebeurt inderdaad met de beitel in de hand. Maar voor ik begin te draaien teken ik eerst twee referentielijnen op de segmenten. Dit gebeurt bij een draaiende machine, plaats je potlood op de leunspaan en zo teken je een lijntje op een draaiend stuk. Van de tekening wist ik de juiste buiten- en binnendiameter. Om de schuinte te kunnen controleren heb ik even een malletje gemaakt met de juiste hoek er aan gezaagd. Zo kon ik op de draaibank al passen of ik de hoek juist had. De segmenten waren in feite telkens vier kwarten van een cirkel, samengeschroefd op de opspanplaat alvorens te beginnen draaien. Eens op maat gedraaid verkreeg ik bij het losschroeven dan vier passende segmenten die geen verdere bewerking meer behoefden.

De ringen voor de patrijspoorten zijn in drie etages op elkaar gelijmd alvorens de hele boel in één opspanning afgedraaid is. Deze ringen zijn eveneens geschroefd op een opspanplaat voor het draaien. Wel oppassen dat de schroeven op een goede plaats zitten, de schroeven moeten dus in het uiteindelijke werkstuk geschroefd zitten, en niet in het weg te draaien hout.
Voor dergelijke werken is een houtdraaibank van onschatbare waarde, je spaart er heel wat tijd en moeite mee.

Zie je het niet zitten om dit op een draaibank te doen, dan kan je ook overwegen om voor deze klus de bovenfrees te gebruiken, dat werkt ook, wel iets omslachtiger, maar wel doenbaar.
De werkwijze is bijna identiek aan het hier boven staande. Met dit verschil dat je de te frezen stukken vastschroeft op een onderplaat. Met behulp van een stang met centerpunt op de bovenfrees kan je hiermee ook cirkels frezen.

@scheppie, Afzelia is perfect te draaien en heel glad af te werken, de kruisdraad heeft geen invloed op het eindreslutaat.


Mvg,

André

tuoh
04-01-12, 19:43
Nog enkele foto's tijdens het draaien van de patrijspoortringen, zoals je ziet is de volledige ring in één opspanning gedraaid. De stalen opspanplaat van de machine had ik voor deze klus voorzien van een groter opspanvlak in MDF, zo kan je (zeer) grote stukken ook zonder problemen vastmaken op de draaibank. Wel rekening houden met de omtreksnelheid van het geheel, dus toerental naar beneden of de draaibank stijgt op. :D

Van het draaien van de segmenten heb ik indertijd jammer genoeg geen foto's gemaakt :cry:

Mvg,

André

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/42010=8553-IMG_1470.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/42010=8553-IMG_1470.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/42010=8552-IMG_1476.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/42010=8552-IMG_1476.JPG)

Steven Gauwberg
04-01-12, 19:59
Ik denk dat het makkelijker op te sommen is wat jij nog niet hebt gedaan (in hout) dan omgekeerd, André :D .

Prachtig eindresultaat!

'k Zou eigenlijk ook beter de gewoonte aannemen om vaker foto's te nemen van werkstukken die ik maak.
Meestal ben ik zo in m'n 'schwung' dat ik daar totaal niet aan denk :) .
Ben ook regelmatig eens aan het prutsen, en die momenten vereeuwig ik sowieso liever niet ;) .

Groeten,
Steven

Dave D
04-01-12, 21:24
Hoi André,

Nogmaals erg bedankt voor al je reactie's, zo als ik het nu kan inschatten heb ik toch echt te weinig draaiervaring om gelijk met zo'n werkstuk te beginnen, ik ga toch een poging wagen met de bovenfrees.
Ik zal mijn werk documenteren en hier plaatsen, kan je me af en toe een beetje corrigeren :D

Dave

paulv
04-01-12, 22:45
Beste Dave, André,

Waarom niet volgens dit principe:



Een mal maken van het raam en er een aantal stroken omheen stomen en na afkoelen lijmen.
Je krijgt zo wel een mooi aanzicht met maar 1 naadje. Als je het meerdere lagen opbouwd kun je naad afwisselend boven of onder (links of rechts) doen. Zodoende krijg je een mooie stevige ring.
Of zie ik de nadelen hiervan niet?

Groet, Paul

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/42039=8562-buigen.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/42039=8562-buigen.jpg)

tuoh
05-01-12, 20:29
Lamineren is soms ook een mogelijkheid. Alleen, als ik het anders kan doe ik het ook anders, omdat dit meestal sneller werkt dan lamineren.
Zoals bij veel zaken is tijd geld, en hoe sneller de klus dan geklaard word hoe beter, maar het moet wel goed gebeuren natuurlijk. Daarom de soms nogal eigenaardige manier van werken ;)

Maar voor sommige opdrachten is er geen andere mogelijkheid dan stomen, branden, of lamineren, en dan gaan we er wel mee aan de slag natuurlijk.

Mvg,

André