Behandeling vurenhout zigzagstoel Rietveld

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Dag allemaal,

Dit kwam ik een tijdje terug tegen op de tentoonstelling over Rietveld in het Centraal Museum Utrecht.

Ik had al het idee dit stoeltje ooit een keer zelf te gaan maken. Toen kwam ik op de tentoonstelling dit bijschrift tegen als behandelwijze voor het vurenhout van de Zigzag. Echter toen ik dit bijschrift las was ik verrast door de wijze van behandelen; iets nieuws voor mij. Wellicht kunnen jullie mij verder helpen met wat het allemaal betekent en hoe dat te doen!

Hoe loog ik hout?
Wat is pijpaarde en waar koop je dat? Hoe pas je dat toe?
Hoe borstel je precies een nerf uit, met watvoor een borstel?

Alvast allemaal bedankt!

Attached files
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hout logen doe je door het in loog te leggen (een oplossing van NaOH of KOH in water). Er zijn ongetwijfeld exacte instructies te vinden op internet. Pijpaarde is kaolien, een pure witte kleisoort waar hier vroeger goudse pijpen van gemaakt werden en in China porselein. Het is gedroogd (in poedervorm) te koop, bijvoorbeeld bij toeleveranciers aan de kunstnijverheid (zoals de Hazelaar in Soest volgens mij) en aan hobbycosmeticamakers (zoals de Hekserij in Kampen). Ik gok dat het bij de behandeling van hout gebruikt wordt als waterig papje om het hout mee te verdichten, of als pigment in beitsen. Nerf uitborstelen doe je volgens mij met een fijne staalborstel.
 

A.N

Actieve deelnemer
Het verhaal zoals in de bijschrift staat is gewoon flauwekul.

Het is nml niet mogelijk, en dus volkomen overbodig, om de nerf van vurenhout middels logen zo zacht te krijgen dat je er daarna structuur in kunt borstelen.

Om de nerf zacht te krijgen zul je een dusdanig sterke loogconcentratie moeten gebruiken dat je het hout ''kapot'' loogt. Het loog dringt dan zo diep in het hout dat het jarenlang kan blijven uitkristalliseren, zelfs na grondig afspuiten met hoge drukreiniger en neutraliseren met azijn.
Elke oppervlaktebehandeling na het logen met een dergelijke hoge concentratie is dan onmogelijk geworden doordat het uitkristalliserende loog elke soort behandeling aantast.
Bovenstaande gebeurd alleen als je bijv een 25 liter pak caustic soda in een loogbad kiepert waardoor het niet direct in het water oplost. Als er vervolgens hout in het bad komt en op de nog niet opgeloste Caustic soda wordt gedrukt trekt dat in het hout en wordt het hout op sommige plekken zelfs zacht met alle gevolgen van dien.

Wil je structuur in het hout borstelen zoals het bijschrift aangeeft kun je dat gewoon doen met bijv. een Makita borstelmachine voorzien van een koperen borstel, ( de standaard bijgeleverde kunststof rol is te zacht) daar hoef je het hout echt niet voor te logen.

De behandeling met pijpaarde zal gedaan zijn om er een verweerde kleur o.i.d. aan te geven maar is ook compleet zinloos, daar zijn wel andere middelen voor.

Als ik het bijschrift zo lees krijg ik het idee dat het is geschreven door een theoretisch onderlegd iemand die wel de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt en dan vooral m.b.t het loogproces van hout en de verdere behandeling ervan, het is compleet onlogisch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.