Een nieuw stel riemen.

tuoh

Oud hout
Nu de 12voetsjol niet alleen drijft, maar ook uitmuntend zeilt, was het tijd om eens aandacht te besteden aan een tweede vorm van voortstuwing. Als de wind wegvalt wil je wel terug naar de wal geraken :D

Roeiriemen dus, de oude riemen die we bij het wrak bijkregen hadden hun beste tijd gekend, maar hadden wel de juiste afmetingen voor het bootje. die afmetingen heb ik dan ook klakkeloos overgenomen.
Beter goed gekopieerd dan ...
Een tijdje geleden ben ik dan begonnen aan de nieuwe riemen, maar door allerlei dringende klussen waren ze stilaan stof aan het verzamelen in een hoekje van de werkplaats.
Machinaal waren ze wel al afgewerkt, schaven, in model zagen, verjongen waar nodig, kalibreren op de verticale freesmachine. Alleen was ik zo heftig van start gegaan dat foto's maken er bij ingeschoten is.
Dit laatste hoop ik bij de afwerking beter te doen, het fototoestel ligt in de aanslag :D
Het worden Essen riemen, het hout komt van een oude scheepswerf die opgedoekt is, en dat hout lag er al minstens dertig jaar op ons te wachten. Droog en uitgewerkt is het dus wel.

Voor de definitieve vormgeving en afwerking van het geheel gebruik ik voor de eerste maal mijn zelfgebouwde "houten Stanley" en die doet het heel goed, getuige het eerste exemplaar dat al klaar is.

Morgen begin ik aan de tweede riem, met foto's van het proces. Maar hier is al een voorproefje :D


Mvg,

André

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Hier dus nog wat foto's van het hele proces, met als eindresultaat een Essen roeiriem.
Voor ik aan de riemen begonnen ben heb ik al eerst enkele hulpstukken vervaardigd om het hele proces wat te vergemakkelijken. Ergonomisch weet je wel.

Zo heb ik dus twee steun- en klemstukken vervaardigd waar ik de riem in elke positie mee kan fixeren. Omdat ik in de toekomst nog riemen moet maken was het geen verloren werk :D Het mocht dus wat netjes afgewerkt worden :D
Langs één kant heb ik een klem in elkaar geflanst met een deel van een oude spanschroef, de kant waar het blad tussen valt heb ik als een roterende schijf gebouwd, het roeiblad moet ik dus maar éénmaal aanspannen met een wig gedurende het hele proces, de ronde schijf met ingeklemd roeiblad draait dan gewoon mee.
Voor de rest zal het proces wel gekend zijn denk ik, eerst het roeiblad vormen, daarna inspannen en van vierkant naar achtkant brengen met het haalmes, daarna met het spookschaafje naar een zestienkant en uiteindelijk rond.
Ook maar een bandschuurmachine ineen geflanst om het schuurwerk mee te doen, dat spaart heel wat handschuurwerk.

Eens gereed worden de nieuwe riemen ook afgewerkt met Biopin olie, idem als bij de jol dus.
En omdat een beeld meer zegt dan duizend woorden volgen hier de foto's.


Mvg,

André

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Je hebt de schuurband verkeerd om ingespannen!

ZIet er allemaal inventief uit.
 

tuoh

Oud hout
In deze toepassing maakt de draairichting van de schuurband niks uit, er komt toch bijna geen spanning op te staan. Je moet de schuurband wel regelmatig eens draaien, de zijkanten van de band plooien om als je lang in één draairichting schuurt, daarom de pijlen in de "verkeerde" richting op de foto.
Maar er ontsnapt hier blijkbaar niks aan de alziende ogen :D :D

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Het eindresultaat, twee functionele riemen met vier lagen Biopin erop gesmeerd. Binnen enkele dagen volgen nog wat laagjes, en dan kunnen we het komend vaarseizoen met vertrouwen tegemoet zien.

Mvg,

André

Attached files
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik vind ze heel mooi. Ik verbaas me telkens weer over de hoeveelheid werkstukken jij telkens weer op redelijk korte tijd afwerkt. En dan nog zo vaak uitgebreid raad geeft als iemand hier met een probleem zit :D .

Telkens ik jouw draaibank zie staan krijg ik zin er ook zo een te bouwen!
Ooit komt het er nog van :lol:

Groeten,
Steven
 

tuoh

Oud hout
Hallo Steven,

ik ben al een tijdje halftijds aan de slag en heb dus meer tijd en zin om thuis te klooien :D
Ben Elio Di Rupo te snel af geweest :p

De plannen van mijn draaibank heb ik in het topic tekeningen gepost, je hebt dus geen excuses om het te blijven uitstellen hé :D :D :D

Ik ben mij trouwens aan het oriënteren om binnenkort een treadle lathe te gaan bouwen, oftewel een trapdraaibank. Lijkt me wel een leuke uitdaging te worden, het metaalwerk heb ik al liggen. Het zou weer iets anders zijn om op te demonstreren, en de stijl zou beter aansluiten bij een erfgoedvereniging.

Mvg,

André
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Je zag dan zo goed als zeker het filmpje van Roy Underhill met z'n trapdraaibank?
http://www.pbs.org/woodwrightsshop/video/3100/3112.html

'k Loop er zelf ook al een tijd op te broeden, maar heb zo veel te doen dat ik veel dingen moet uitstellen.
Ik vind zelf aangedreven machines heel interessant, wil me daar zeker nog verder in verdiepen. Zo'n voetaangedreven figuurzaag vind ik ook wel een tof iets.

Natuurlijk heb ik je plannen van de draaibank allang op m'n pc staan :D . Ben ook nog nieuwsgierig naar die kopdraaibank ;) . Heb zelf nu een heel eenvoudig draaibankje, kan ik wel iets mee, maar zou graag m'n mogelijkheden uitbreiden.

Kijk al uit naar de foto's van de trapdraaibank, welk systeem ga je toepassen?
Misschien iets voor weer een ander topic :D

Groeten,
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.