Essen pot

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Je hebt de schaal in kops hout gedraaid? Dan kan de binnenkant anders kleuren dan de buitenkant. Wanneer je geen afwerkspullen hebt gebruik dan eens olie uit de keuken: walnoot, arachide, zonnebloem of olijfolie.
Licht insmeren, laten intrekken en met keukenpapier de overtollige olie wegvegen.
Wil je geen olie gebruiken? Dan b.v. 1 x lakken met (verdunde) blanke lak - laten drogen - afpoetsen met zeer fijne staalwol - en licht in de was zetten.
Ik kan het op de foto niet zo goed zien, maar volgt de binnenkant de buitenkant wel of heeft de binnenkant een andere curve. Overigens een mooi stukje hout en moeilijk te draaien in kops hout. Klasse!
vr.gr. Jan Pranger.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Of kijk ook even op www.ronsbiz.com Daar vind je veel info over oppervlaktebehandeling en de te gebruiken producten. Ik gebruik vaak shellawax en Rustin's Danish Oil. Osmo hardwax werkt ook perfect wanneer iets waterafstotend moet zijn.
vr.gr. Jan Pranger.
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
69
Rotterdam
www.ericofon.nl
Hij is uit kopshout gedraaid en de binnenkant loopt iets met de buitenkant mee, ik heb wel Danisch Oil maar zat er aan te denken om wat Jan zegt om zonnebloem of parafine olie te gebruiken.
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
Leuk potje, kopsdraaien is leuk maar lastig. Hangt natuurlijk veel af van de houtsoort maar toch.
Ik gebruik zeer veel Lijnolie, zeker voor Es geeft dit een zeer mooi resultaat. Voor Esdoorn bv vind ik dit niet zo goed.

Ben je zeker van de houtsoort. Als ik de foto bekijk vind ik niet echt dat het Essen is. Ik mankeer toch enkele typische kenmerken. Maar dit kan ook aan de foto liggen.

Chris
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Je draait productie Ron !!! ERg mooi om te zien. Kopshout draaien valt niet mee. de laatste tijd gebruik ik veel walnotenolie geslagen voor de molen hier in de straat.
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
69
Rotterdam
www.ericofon.nl
Inderdaad kopshout draait wat lastiger als zo'n half doormidden gezaagd stuk stam. Zal ook eens walnoten gaan proberen hoor je wel vaker dat ze er hout mee afwerken.
Gr
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mm, ik begrijp niet zo goed waarom iedereen roept dat kops hout uithollen zo moeilijk is. Ik maar liever potjes en kommetjes uit kops hout dan uit dwarshout... Voor echt snel veel kops hout verspanen gebruik ik mijn Termite, anders gewoon een grote smalle schalenguts. Onlangs nog bezig geweest met wat nachtkaarsenkandelaars uit (kops) kersenhout met een dergelijke dwarsdoorsnede:

Code:
      ||  ||      //
._____||__||_____//
..________________/
Maar dan met ronde overgangen en niet zo dik - ik kan alleen zo gauw geen betere ASCII art produceren. Ik neem aan dat t idee duidelijk is... [N.B. die puntjes zijn alleen voor t uitlijnen...]

Ik lijm na het draaien en afwerken van de buitenkant een (contrasterend) stukje rondhout in de zijkant als 'handvat' waarna ik het centrale gat op de draaibank boor en vervolgens de 'schaal' uitdraai.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
alle eerder genoemde afwerkingen zijn geschikt, behalve zonnebloemolie en olijfolie omdat deze olien bederfelijk zijn!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
markvanzee zei:
alle eerder genoemde afwerkingen zijn geschikt, behalve zonnebloemolie en olijfolie omdat deze olien bederfelijk zijn!

Nou, bederfelijk, dat valt wel mee, zeker als het in hout zit (hout is van zichzelf antibacterieel - daarom zijn houten snijplanken in de keuken in feite ook beter dan kunststof snijplanken). Het wordt wel rans op den duur - da's een gevolg van reacties met zuurstof uit de lucht; je krijgt dan o.a. vrije vetzuren die minder aangenaam ruiken. Voor hout dat (regelmatig, da's dan wel belangrijk) voor voedselcontact gebruikt wordt is dat niet erg, door de voortdurende wisselwerking - een slakom die regelmatig gebruikt wordt wordt ook niet rans...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.