sneller verkleuren ?

zjunnusun

Nieuw lid
20 dec 2011
2
0
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en kom maar meteen met een vraag binnenvallen.
Heeft iemand ervaring met het juist sneller laten verkleuren van versgezaagd/geschaafd hout? Er wordt veel gesproken over hoe je het kan tegengaan, maar ik zou juist een aardige sprong in de richting van de uiteindelijke verkleuring nemen, voordat het gelakt en dus hiertegen beschermt wordt. En in de zon leggen lukt nu even niet ;)
Op het moment is het voor mij wenselijk voor tulpenhout...

Bedankt alvast!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Veel licht en veel lucht (verkleuren is vaak een combinatie van reactie op licht en reactie met zuurstof, waarbij voor sommige houtsoorten het licht belangrijker is en voor andere zuurstof). Voor licht zou je inderdaad een hoogtezon of andere UV lichtbron kunnen proberen, voor lucht is de eenvoudigste manier de temperatuur verhogen - dat verhoogt nl. de reactiesnelheid.

Of het werkt weet ik niet, maar het is iig te proberen.
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
er stond in de laatste Parketplaatser(vakblad) dat ze tests gedaan hadden op vloerden en om deze tests uit te voeren hadden ze eerst de stukken vloer op een snelle manier verouderd. Hoe ze dit juist gedaan hebben moet ik eens nagaan maar blijkbaar lukt het wel. IK weet wel dat warmte een belangrijk punt is.
Bij sommige houtsoorten is het amoniak gehalt belangrijk, andere eerst eens nat(sprenkelen) maken en dan laten drogen(traag).
Heb zelf ook eens een experiment gedaan door houtstukjes in onze serre te leggen. KLink misschien raar, maar luchtvochtigheid is hoog, veel licht en veel warmte leek mij een goede mix maar het resultaat was niet echt super. Dus blijven proberen :)

Chris
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
er stond in de laatste Parketplaatser(vakblad) dat ze tests gedaan hadden op vloerden en om deze tests uit te voeren hadden ze eerst de stukken vloer op een snelle manier verouderd. Hoe ze dit juist gedaan hebben moet ik eens nagaan maar blijkbaar lukt het wel. IK weet wel dat warmte een belangrijk punt is.
Bij sommige houtsoorten is het amoniak gehalt belangrijk, andere eerst eens nat(sprenkelen) maken en dan laten drogen(traag).
Heb zelf ook eens een experiment gedaan door houtstukjes in onze serre te leggen. KLink misschien raar, maar luchtvochtigheid is hoog, veel licht en veel warmte leek mij een goede mix maar het resultaat was niet echt super. Dus blijven proberen :)

Chris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.