olieën eiken boot

botenbouwer

Nieuw lid
14 dec 2011
8
0
Wat is nu de beste oliesoort om te gebruiken voor je boot, zowel boven als onder de waterlijn

lees hier op het forum dat er veel voorstanders zijn van biopin, terwijl dit bij de anwb-laktest niet echt goed scoort.

lees ook op het net dat biopin een hoog gehalte tung olie bevat, andere merken, zoals owatrol bevatten een hoge concentratie lijnolie, wat trager opdroog en er dus siccatieven worden toegevoegd.

Ook word beweert dat je bij biopin veel minder lagen hoeft aan te brengen dan bij andere merken zoals owatrol en le tonkinois, dit scheelt uiteraard zwaar in kosten.

wat is nu uiteindelijk waar en wat niet?

en het gaat hier om echt de romp van een boot, zowel boven als onder de waterlijn.
 

tuoh

Oud hout
Een labotest zegt ook niet alles, de echte test is de praktijk, en daar scoort Biopin bovengemiddeld :D
Maar hoe goed een olie ook is, onderwater hoort ie niet. Daar zijn andere producten voor, teervervangers, antifouling, etc..
Van de drie producten die je opnoemt staat voor mij Biopin op 1, gevolgd door Tonkinois op 2, en daarna volgt Owatrol op ..12 of zo.

Heb ervaring met alle genoemde merken, ben ook eerst begonnen met Owatrol, (D1 en D2 olie) maar dat product blijf je smeren, het verweert heel snel, op enkele maanden takelt het spul af, en kan je opnieuw beginnen, er is nooit een volledige saturatie, je blijft maar lagen zetten. Het werkt beter op metaal dan op hout.

Tonkinois is een heel goede scheepsvernis, verantwoordelijk hiervoor is een flinke scheut tungolie in het brouwsel. Perfect voor het afwerken van een kajuitopbouw, de stuurkuip, etc. Door de tungolie in het mengsel blijft de vernislaag altijd wat flexibel, je krijgt niet snel barsten in de laag, en dus ook geen inwatering onder de lagen met alle gevolgen van dien.

En dan Biopin, ook een product met flink wat tungolie in de pot, wat mede resulteert in een hoge UV bestendigheid. Dit product word constant in de harde praktijk op de proef gesteld, onderandere aan boord van de bark Europa, die meestal 8 à10 maanden van het jaar rond Antartica te vinden is. De hele houten bovenbouw is met Biopin behandeld, en deze lagen blijven minimum 3jaar intakt, hierna volgt een lichte schuurbeurt en word er één laag Biopinolie, en twee lagen Biopin lak aangebracht op de oudere lagen en het schip kan er terug 3 jaar tegen. Kaal halen is er met dit product niet meer bij.

Het spul is niet goedkoop, maar is zijn geld dubbel en dik waard.
Zelf heb ik er verleden jaar een complete 12 voetsjol mee behandeld (boven de waterlijn) en nu na een kort maar intensief vaarseizoen zijn er geen sporen van aftakeling te bespeuren.

Het gaat ook een beetje afhangen voor welk type schip je het spul wil gebruiken. De voorbije winter hebben we één van onze klassiekers terug in de loods gehaald voor een grote onderhoudsbeurt, inclusief een nieuw afwerksysteem.

Het betreffende schip is een houten Hengst van 14m lengte, die we nu afgewerkt hebben met een product van Wijzonol, een olie- Alkydcompositie. Na één vaarseizoen ziet alles er nog piccobello uit, afwachten wat de toekomst gaat geven.

Maar ook bij Epifanes, Den Ijsel, en andere gerenommeerde merken ga je de juiste producten vinden. Voor gebruik aan boord van een schip moet het product, welke ook de fabrikant, wel (heel) flexibel zijn. Hout leeft, en ook de constructie leeft, een dubbele belasting voor de afwerklagen dus, hier is alleen een product toepasbaar welke deze belasting het langst het hoofd kan bieden.
Zelf heb ik het meest vertrouwen in producten op oliebasis. Maar dit is een buikgevoel, geen wetenschappelijk onderbouwde vaststelling. Maar tot hier toe heb ik nog geen spijt gehad van mijn keuzes :D

Het grootste voordeel van olie, of op olie gebaseerde producten is dat er in tegenstelling met de meeste vernissen geen water onder de lagen kan :D Er is dus geen gevaar voor afschilferen van de afwerklagen.
Tonkinois is bij mijn weten zowat de enige vernis die hier wel goed scoort.



Mvg,

André
 

botenbouwer

Nieuw lid
14 dec 2011
8
0
bedankt voor de uitgebreide reactie

het gaat gebruikt worden voor en nieuw eiken overnaads sloepje van rond de 5 meter

de boot is geheel traditioneel gebouwd, en dat is ook de rede dat ik de boot traditioneel wil afwerken.

zit alleen te twijfelen tussen biopin en epifanes hardhoutolie, maar goed, heb nog even de tijd om me te laten informeren
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Geen van de genoemde producten zijn 'echte' oliën; het zijn allemaal olie/alkydhars combinaties.

Bij mij staat Owatrol op 1, maar da's alleen maar omdat ik nog nooit een van de andere producten heb gebruikt ;-). Gelukkig hoeft het bij mijn toepassing niet zo duurzaam te zijn omdat het a] niet onder water zit en b] eenvoudig elk jaar bijgewerkt kan worden - het gaat uitsluitend om de (essen) dolboorden van mijn (royalex) kano. Ik moet idd wel constateren dat het ook echt elk jaar opnieuw behandeld moet worden...

Mijn (zelfgemaakte) peddels worden overigens gewoon met gekookte lijnolie behandeld - waarbij ik bij mijn meest recente peddel (een ottertail) het blad overigens in de jachtlak heb gezet - de steel en greep wordt alleen geolied.
 

botenbouwer

Nieuw lid
14 dec 2011
8
0
heb dus biopin bootolie besteld

meteen vorige week wat proefstukjes gemaakt in eiken

maar als ik het eiken plankje na een paar dagen doorzaag, dan zie ik niks vaan een impregnering of verzadiging...


de olie blijft enkel oppervlakkig op het hout..

heb het aangebracht, daarna nog 3 lagen nat op nat, en toen afgewreven...

doe ik iets fout?
 

tuoh

Oud hout
Nee, je doet niks verkeerd, maar de diepte van de impregneering hangt af van het hout, bij sommige stukken of houtsoorten zie je olie 1 à 2mm diep gaan, bij andere stukken gebeurt er schijnbaar niks. Zo heb ik laatst twee Essen roeiriemen behandeld waarbij de derde laag er al bleef bovenop liggen, ja, dan stopt het hé.
Maar voor de duurzaamheid maakt het niet hoe diep de laag indringt. Het belangrijkste is dat het stuk hout verzadigd is, en dat kan na 2 lagen, of soms ook maar na 6 lagen. Hout is nu éénmaal geen uniform product.

Als je bij het opbrengen van de Biopinolie ziet dat het hout verzadigd is, dan mag je gerust zijn, dat spul komt er niet meer af.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.