frezen

botenbouwer

Nieuw lid
14 dec 2011
8
0
wat is een goede site om frezen en dergelijke te bestellen?



zie hier en daar de prijzen zeer uiteen lopen, van 40eu voor 1 frees tot 99eu voor een doos met 87frezen.



verder zoek ik ook nog proppenboren, en een gatenboor voor de prop.
 

tuoh

Oud hout
Een en ander hangt van de gebruiksintensiteit af, voor dagelijks gebruik ben je beter met een kwalitatief goede, en dus meestal duurdere frees. Dikkere plaketten, dus meer mogelijke slijpbeurten, meestal ook een langere standtijd van de frees. Dus minder frequente slijpbeurten, beter freesoppervlak,etc.

De goedkopere frezen doen ook het werk, maar na enkele slijpbeurten is de pret over, dit als gevolg van de dunnere plaketten. Moeten meestal ook sneller geslepen worden. Bij gebruik kan het zijn dat deze frezen ook sneller beginnen verbranden, dit dan weer door slecht gekozen vrijloophoeken, of door een gebrekkige algemene constructie.
Meestal krijg je waar je voor betaald.

Proppenboren bestel ik bij Baptist, de gaten boor ik altijd met een aangepaste vlinderboor.

Mvg,

André
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Gebruik de zoekfunctie op ons forum. Er zijn al diverse topics die hierover gaan.
Zoek je goedkope freesjes www.ecotools.nl Betere frezen bij trend en cmt. leitz frezen is zón beetje de top. Frezen van rvs (merk dimar) ruimschoots te koop bij de ijzer en gereedschappenhandel.
Er zijn nog vele andere merken. Kijk ook eens op www.gereedschapsmerken.nl
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Verliest een freesje ( bovenfrees veronderstel ik) zijn juiste diameter niet als je het laat slijpen ?
Ik heb een aantal CMT groeffreesjes die het hout uitrafelen,je kan zien dat het onderste deel bot is.
Maar ik dacht dat de diameter zou veranderen als je ze laat slijpen.
gr,
Danny
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het kan natuurlijk niet anders dan dat je diameter kleiner wordt.
Eén slijpbeurt is misschien nog te verwaarlozen, bij meerdere slijpbeurten merk je het misschien.

Meestal is dit eigenlijk geen probleem bij bovenfrezen, hoe vaak komt het voor dat je een groef moet slaan dat precies de diameter is van je frees?

Groeten,
Steven
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Ook waar, dan schaaf ik de plank die in de groef moet ook 1/10 mm smaller :D
Bedankt , de slijpdienst zal content zijn als'm mijn lading krijgt.
Maar het onderwerp was freesjes, geloof ik. Meestal koop ik CMT of Garnotec ( wat volgens mij hetzelfde is) omdat ik meestal in eik werk. Goede kwaliteit. Onlangs kocht ik bij Tema in Antwerpen een doos met tal van freesjes voor ongeveer 90 euro, geen merk en het exacte bedrag weet ik niet meer. Ze vertelden dat ik - gezien de prijs - geen CMTkwaliteit moest verwachten maar dat ze toch 'tamelijk' goed waren. En ze zijn inderdaad goed. Eergisteren moest ik nog hout wegfrezen om verbindingen te maken, de 16 mm was bot van de trap te frezen en gaf rafelige uiteinden en dus haalde ik een 16 mm groeffreesje uit de doos. Ik heb er maar enkele minuten mee gewerkt maar de kwaliteit viel beter mee dan verwacht, mooi glad freeswerk !
Dus soms is goedkoop ook wel goed :)
gr,
Danny
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
mijn advies is ook om eerst een goedkopere set van frezen te kopen, en daarna de frezen die bot of beschadigd zijn geleidelijk aan vervangen door duurdere frezen.
Soms val je op frezen die 2€/stuk kosten en die langer meegaan dan frezen van 30€/stuk, Ik had zelf bij m'n eerste frees een doosje piranha frezen gekocht voor €20 (black en decker freesmerk) en ik heb ze nog steeds meerdere jaren later, en sommige gebruik ik weekelijks.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb ook erg goede ervaring met goedkope frezen. Een set van 12 frezen voor iets van 15 euro.
Met een van die frezen heb ik twee huizen van boven tot onder voorzien van geprofileerde mdf plinten. En dat zijn toch aardig wat meters. Dan loont het slijpen de moeite niet echt.
 

WR1944

Oud hout
Als je een frees zoekt moet je kijken naar de bewerking die je er mee wilt uitvoeren. Een rechte frees met geleidewiel is een contourfrees. Met geleidewiel op een rand kan je het contour van die rand precies volgen. Als je een mal hebt van bijv. multiplex of MDF kan je dit op het te frezen voorwerp bevestigen en kan je de vorm van de mal kopieeren.
Met een groeffrees kan je een groef frezen maar dan zal je wel een vorm van geleiding moeten hebben om rechte groeven te maken. Ook moet je bij de eerste gang in de gaten houden dat de ene kant van de frees tegen de bewegingsrichting in freest (de goede richting) en de andere kant mee freest (de slechte richting). Hierdoor moet je de beweging van het hout goed onder controle houden.
Sponningfrezen zijn als contourfrezen behalve dat de freesdiameter groter is dan de diameter van het geleidewiel. Het verschil in de straal is de breedte van de groef vanaf de zijkant gemeten. Alleen door het lagertje te veranderen kan je de breedte veranderen.
Met een verstelbare geleiding kan je met een groeffrees ook sponningen frezen. Met een sponningfrees kan dit ook uit de hand als je tenminste een goed oppervlak hebt om de zool van de frees op te laten rusten.
 

WR1944

Oud hout
timmertje zei:
WR1944 zei:
Ook moet je bij de eerste gang in de gaten houden dat de ene kant van de frees tegen de bewegingsrichting in freest (de goede richting) en de andere kant mee freest (de slechte richting). Hierdoor moet je de beweging van het hout goed onder controle houden.
het ligt er aan welke gang je het eerste doet .

Ik zal me iets uitgebreider uitdrukken om het te verduidelijken (voor degenen die hier geen ervaring mee hebben).
Als je een groef maakt waarbij aan beide zijden van de frees nog hout blijft staan gaan de snijkanten van de frees het hout aan twee kanten wegfrezen. Dan ga je aan een zijde meefrezen en aan de andere kant tegenfrezen.
Als je de groef met een volgende gang breder maakt kan je de verplaatsing van het hout zodanig kiezen dat je tegen freest.
Maar dat zal je in de praktijk vanzelf merken. Je moet altijd rekening houden met de draairichting van de frees.
Als je bijvoorbeeld een sponning freest kan je meestal zelf de richting van de freesbewerking kiezen. Je freest dan aan een zijde van de frees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.