Tungolie en beuken

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Hallo,

ALs pas beginnende houtbewerker heb ik onlangs een oud werkbankje opgeknapt. Na flink te hebben geschaafd en geschuurd kwam er onder de ranzigheid een mooi licht beuken werkbankje vandaan.

Na wat zoeken heb ik besloten de werkbank in de tungolie te zetten. Dat een en ander donker zou verkleuren was bekend. Echter dat mooi licht beuken heel erg oranje wordt was mij onbekend. Klopt dit wel?

Zijn er verschillende soorten tungolie? Die wellicht een ander kleurresultaat opleveren? Of wordt beuken sowieso oranje van de tungolie?

Met groet,
Vincent
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Wat ik begrijp is dat vrijwel alle lichte houtsoorten oranje/geel achtig verkleuren bij het gebruik van oplosmiddel gebaseerde afwerking/olie.
 

tuoh

Oud hout
Het is een misvatting dat tungolie hout donker kleurt. Het hout word over het algemeen wat bruiner, of geler, dit hangt van de houtsoort af, maar zeker niet oranje.

Wat wel kan zijn is dat er voor de constructie van de werkbank gebruik is gemaakt van gestoomd Beuken. Nu is een van de minpuntjes bij het stomen van Beuken de lichtroze kleur die het hout soms krijgt tijdens dit proces.
Je krijgt dan een mengelmoesje van tinten, lichtroze Beuk gecombineerd met bruingele tungolie levert misschien wel oranje op? Ik kan mij voorstellen dat deze kleur alleen door de echte fans gewaardeerd word :D

Experimenteer eens op een ander stukje hout, zo kan je zien hoe dat verkleurt, of juist niet verkleurt.

Mvg,

André
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
houd wel in de gaten, ECHTE tung-olie heeft een droogtijd van ongeveer 3 weken. dit kun je verminderen naar een paar dagen met een drupje siccatief. maar als je geen haast heb en je wilt een super goede afwerking dan zou ik het blad netjes opschuren en dan een paar keer nat maken en terug schuren (k400) om de omhoogstaande houtvezels glad te krijgen. dan een verdunde laag tung olie (50/50 tung olie met terpentijnolie)olien, en daarna nog een paar lagen onverdunde tungolie totdat het hout mooi beschermd is.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik merk met wat beukenpaneeltjes met Danish oil of een zelfgemaakte olie/vernis toch een behoorlijke gele/oranje gloed. Dit "probleem" lijkt ook steeds terug te komen in de boeken die ik lees. Een watergedragen afwerking zou dit niet danwel minder moeten hebben. Wellicht zijn er ook nog andere oplossingen om dit te voorkomen, maar dat zou ik niet zo goed weten.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Bedankt voor al jullie reacties.

De olie die ik heb is van verfmolendekat, en voor zover ik kan nagaan op het etiket zonder oplosmiddelen. Ik heb verder de olie ook onverdund aangebracht.

Er wordt ook wel eens geschreven dat overtollig olie na een half uur na aanbrengen verwijderd moet worden, dit heb ik niet gedaan. Misschien heeft dat invloed op de kleur?

Afgeschuurd was de werkbank in elk geval niet dat rozige beuken.

Ik moet wel zeggen dat na een paar dagen drogen de kleur van oranje iets naar bruin verschiet naar oranje blijft de boventoon.
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ik heb ook tungolie gebruikt voor mijn beuken werkbank. De kleuren worden wat intenser. MOgelijk is dat de reden dat sommige kleuren dan opeens opvallen.

Zelf ben ik ook wel eens vergeten een laagje Tungolie te laten drogen zonder het overtollige te verwijderen. Dit word dan wat plakkerig en dat heb ik verwijderd met een lapje met terpetine.

Opschuren heb ik niet gedaan... vond ik niet nodig voor een werkbank.

Bram
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.