inboren meubelscharnier

Eric-Jan

Nieuw lid
28 feb 2009
12
0
De 'pot' in het deurtje komt ca 6 mm vanaf de rand (volgens bijna alle beschrijvingen van meubelscharnieren die ik tegen ben gekomen) Het deurtje bestaat uit een plaatje multiplex met een rand van notenhout (want is opliggend) omdat de 'pot' (35 of 40mm) dicht aan de rand zit komt ie precies over beide delen hout. Iemand hier ervaring mee en/of advies voor ? Beide delen, worden aan elkaar gelijmd.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Eric-Jan, je eerste bericht zie ik, welkom op ons forum.
Ik zou me geen zorgen maken over het randje. Deze scharnieren zijn ook ontwikkeld om in deurtjes van spaanplaat gemonteerd te worden, en 6 mm spaanplaat heeft aanmerkelijk minder weerstand tegen uitbreken als een massief notenhouten latje. Het randje is ook niet bepalend voor de sterkte maar de gehele pot. Gewoon doen zou ik zeggen.

jaap
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Doe het inboren met een inval bovenfrees, vereist wel uitgebalanceeerde freesbit! Je krijgt daarmee een kaarsrechte inboring, zeer weinig kans op een fout (de enige serieuze foutkans is de plaats van de inboring).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.