Alternatief voor schraapstaal: Schraapschaaf ?

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Hier de link waar ik mee bezig ben: http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=470
Voor het maken van de 4 kleine paneeltjes snij ik met een beitel 0,8mm diep de vorm uit en lijm dan de tussen de 1,0 en 1,2mm dikke ebben/hulst inlay bandings (ken de nederlandse term niet) erin. Deze bandings lijm en zaag ik ook zelf met een lintzaag echter de afmetingen varieren dus ook. Als ze te breed zijn schaaf ik ze een beetje bij en daardoor wordt het nooit perfect maar ach het is tenslotte handwerk he? :D zie foto
Na het inlijmen steken deze strips dus zo'n 0,1-0,4mm vertikaal boven de rest van het eikenhout uit.
Om dit gelijk te krijgen gebruik ik eigenlijk altijd een schraapstaal met de nerf van de inlay mee. Dus bij de verstekhoeken zet ik het schraapstaal ook in verstek zodat ik op dat punt alleen de ene inlay meeneem en niet de andere. Ook heb ik een Veritas schraapstaalhouder gebruikt om mijn vingers wat te ontzien.

Al vind ik het erg leuk werk, ik wil nog zo'n 160 van deze paneeltjes maken en daarom heb ik als vraag, is er een gemakkelijker kwalitatief gelijkwaardig alternatief voor het schraapstaal?
Ik geloof zelf niet in schuren want dit wordt volgens mij dof en dat vind ik zonde van het eerste klas kwartiers gezaagd eikenhout of vergis ik mij hierin?
Ik zag dat er schraap-schaven bestaan, zouden die dit ook kunnen? Ik maak me zorgen of dit niet teveel geweld is en dat ik de tere inlays beschadig?
Mocht het kunnen, welk type schraapschaven zouden jullie dan adviseren?

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Halo Kjelt,

het is inderdaad zo dat je met het schraapstaal het mooiste resultaat krijgt, veel gladder dan met schuurpapier, en ook niet onbelangrijk het gaat veel sneller en juister ( je schuurt geen kantjes rond)

Voor dergelijke kleine werkjes heb ik zelf schraapstalen gemaakt naar het model van een verfkrabber,
dus een handvat met steel en daarop bevestigd een stukje HSS staal ( restjes van HSS schaafmessen voor machines)
Deze opzetstukjes heb ik in verschillende vormen gemaakt, hol, bol driekant, vierkant, druppelvorm.

Het volstaat om het mes te slijpen volgens de bestaande schaafhoek en daarna goed af te wetten, je kan er daarna gemakkelijk 2uur continu met werken op Eik zonder opnieuw af te wetten of te slijpen.

Deze schrapers gebruik ik veelvuldig bij de bouw van houten boten, ze hebben hun dienst al meermaals bewezen.

Ik zal één dezer dagen eens enkele foto's plaatsen van de schrapers.

Mvg,

André
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi-

veritas(lee valley) verkoopt een fijne cabinet scraper voor $ 59,- .heeft het voordeel dat het oppervlak valk blijft een je niet gevaar loopt zoals met een gewoon schaapstaal kuilen maakt.ook prettig als je grotere oppervlaktes hebt ,dan is het een stuk minder vermoeiend.
het oppervlak wordt net zo netjes als je moeite hebt gedaan voor het prepareren van de schaapstaal - dat geldt voor allebei.fijne schaapstaal = fijn oppervlak.

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Je kunt ook een houten tandschaaf(bv van Ulmia of nooit gedagt) nemen en er een gewone schaafbeitel inzetten werkt perfect en een lange standtijd. Beter nog is een tanschaaf 67.5 graad (22.5) de beitel staat iets schuin schaafmes omgedraaid(met de vouw naar voren) erin en schaaf achterste voren gebruiken.
sucses Roeland
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Ik maak altjd gebruik van een verfkrabber voor dat doel. Belangerijk is dat je deze iets rond slijpt en schuin naar je toetrekt. Afwetten doe ik nooit.
Na wat oefening heb je een perfect resultaat.

Groet,
Jules
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb nog nooit geschraapt maar ik geloof gelijk dat het een mooier resultaat geeft dan schuren. Maar als je nu eerst schuurt en daarna pas schraapt, ben je dan niet sneller op gelijke hoogte en hoef je dan alleen nog maar te schrapen voor het resultaat?

En je kunt perfect vlak schuren met een bandschuurmachine met schuurrraam.
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie oplossingen.
Voor nu voel ik het meeste voor Annettes oplossing: de Veritas cabinet scraper, die ga ik eens bestellen en testen op dit werk. Is die ook in Nederland te bestellen of alleen via het internet in amerika?

Roeland, je Ulmia lijkt me ook erg mooi, wel heel apart die oplossing om de schaaf omgekeerd te gebruiken, je moet er maar opkomen.

Zuma, de reden dat ik geen bandschuurmachine gebruik is dat het maar een paar tiendes van millimeters zijn. Dan zou ik een hele kleine en trage bandschuurmachine nodig hebben zoiets als de Proxxon. Het hele doel is om alleen de ebben/hulst inlay te schrapen, het eiken paneeltje is vantevoren al glad geschaafd zodat als ik net te ver ga met de bandschuurmachine het eiken raak en dan was al het werk helemaal voor niets. Voor dit soort nauwkeurige werkzaamheden vertrouw ik puur op het ambachtelijke handwerk en daar geniet ik dan ook van, lekker rust en een soort van meditatieve herhalende schraapbewegingen. Alleen krijg ik van het schraapstaal gauw kramp in mijn vingers, wellicht houd ik het staat te gespannen vast.

In ieder geval ga ik de Veritas testen, nog bedankt allemaal!
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Kjelt,

Ik heb de cabinetscraper van Veritas al een tijd in gebruik. Ik heb hem in Duitsland besteld:
http://www.feinewerkzeuge.de/eschab.htm
Het eerste wat mij opviel toen ik hem kreeg was de grootte en het gewicht. Groter en zwaarder dan de foto's doen vermoeden. Voor grote oppervlakten zeer goed te gebruiken. Bij zoiets delicaats als inlegwerk weet ik het zonet nog niet. Op bovengenoemde pagina van "feinwerkzeuge" staat ook de Veritas Flachwinkel-Schabhobel. Dit is in principe een spookschaaf, maar met de mogelijkheid om hem om te bouwen naar een vlakke zool. Ik gebruik hem regelmatig op platte oppervlakken. Ik zou wel even oefenen op een reststuk. Bij dit soort schaven moet jezelf bepalen hoe je hem het makkelijkst gebruik. Trekken of duwen. Dit geldt trouwens ook voor de cabinet scraper.
Excuses als ik je keuze nu misschien weer moeilijker heb gemaakt...........

Ed
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Menno bedankt, die winkel ken ik en de Kunz lijkt me ook een goede schaaf, ik wil toch voor de Veritas gaan vanwege mijn positieve ervaringen met andere gereedschappen van dit merk. Ik betaal dan liever iets meer ;)

Ed bedankt voor de link en de waarschuwing, hij is inderdaad nogal zwaar, 750g volgens die website. Ik wil het toch zelf ondervinden, ik dacht in het begin dat zo'n schraapstaal ook nogal grof was maar dat ebben kan best tegen flinke halen :) Ik ga op die website eens rustig neuzen wat ze nog meer voor mooie spullen hebben.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Nog even een tip voor een kleine hand bandschuurmachine (off topic): Ik gebruik regelmatig met veel plezier een Bosch blauw Vario om even snel thuis te komen, zeg maar of rondingen te schuren.
 
A

Athanor

Guest
Voel ik hier een typisch "genderconflict" opkomen? :eek:

Fons
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Nee hoor, ik ben nog niet zo'n schaaf adept. Komt vanzelf hoor als ik genoeg met die dingen om mijn oren wordt geslagen. Maar het kan 'm ook zitten dat ik als man gewoon gek ben op apparaten die Kw's verbruiken.... dan is 't wel een gender probleempje :lol:

Mijn puntje was meer dat er ook een kleine bandschuurmachine bestaat nalv een opmerking in dit draadje. Maar laten we het gewoon weer over schrapen hebben, schaven en schuren kan altijd nog een andere keer.
 

Arend

Nieuw lid
2 dec 2008
16
0
www.arendhuyskamp.nl
eigenlijk zou er es iemand een fatsoenlijk schaafbouwboek moeten schrijven...
met een bruikbare handleiding die verhaalt van het harden van beitels met adviezen over verhitten enzo..
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
nee,niks genderissue , ik ken genoeg mannelijke collegas die het met mij eens zijn over bandschuurmachines. maar het helpt inderdaad als je wat vaardigheid hebt in de omgang met schaven en dat vergt veel geduld.

dat boek over schaven bestaat al -

'making e mastering wood planes ' van david finck
alleen in het engels en niet goedkoop maar er staat heel veel informatie ook over beitels,staal etc.

annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb om precies te zijn 1 schaaf, de dikke Festool (sponning)schaaf (lekker veel watts), die bij mij op z'n kop staat en gebruikt wordt als mini-vlakbankje.

En Anette,
Dank voor het melden dat het ook voor jouw geen genderissue is. Ben wel benieuwd naar titel van dat boekje. Kan ik dat op m'n verlanglijstje zetten.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik denk dat het tijd wordt voor een nieuwe rubriek. Iets met een hoog Dr Phil gehalte, voor mensen met schaaf of schraapangst,Kilowattfobieen,Zaagneuroses,Vlakbanknachtmerries etc,
Misschien iets voor "de Baas" om eens over na te denken. Een naam voor de rubriek kan per referendum bepaald worden.

Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.