My First Festool

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Eindelijk heb ik dan ook ‘My First Festool’ machine gekocht. Het is de TS55 geworden!
Ik had al een Metabo PK255 cirkelzaagtafel maar liep steeds tegen dezelfde problemen aan. En dat was dat ik met de standaard uitvoering niet breder kan zagen dan 35cm en grote platen zagen is ook erg lastig als je alleen bent. Maar nu ik de TS55 heb met liniaal is die problemen opgelost. Ik heb de TS55 EBQ Plus FS met 2x 140cm liniaal en schroefklemmen. Dus kan zowel kleinere stukken zagen als hele platen van 244cm.
Ben benieuwd wat mijn second Festool gaat worden. Waarschijnlijk de Domino frees.
 

WR1944

Oud hout
Gefeliciteerd met je aanschaf. Je zal er geen spijt van krijgen. Waar je waarschijnlijk wel spijt van zal krijgen is het niet gelijktijdig aanschaffen van een goede stofafzuiging als je die al niet hebt. Mijn eerste aanschaf in Holland was ook een TS55, tegelijkertijd met een CMS-tafel. Het stof ging alle kanten op. Daarna een OF1010 met CMS-insert. Nog meer stof en zaagsel. De derde aanschaf was een Domino en dit keer met een MINI. Toen pas realiseerde ik me dat de stofafzuiging een uitermate belangrijk onderdeel is van het Festool concept. In Amerika kocht ik bij m'n eerste aanschaf (TS55) gelijk een MINI.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Mijn advies is idd ook als tweede machine: een stofzuiger.
Daarna wil je nooit meer anders.

De cirkelzaag met liniaal is idd fantastisch.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Goede stofafzuiging heb ik al. Ik heb 2 jaar geleden al een Protool VCP-171 gekocht. En dat is inderdaad geen luxe, maar noodzaak.
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Nadat ik op de beperkingen van een gewone hobbymachine was gestoten, een TS55 aangeschaft. Voor de stofopvang paste de stofbox van mijn vorige handcirkelzaag (Bosch PKS66A) ook op de mond van de Festool ! Een stofzuiger kan dus nog even wachten. Wel is het zaak de stofbox geregeld te legen.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Probeer maar eens een stofzuiger te lenen of ga met je TS55 naar iemand met een geschikte stofzuiger. Dan kan je het verschil aan den lijve ondervinden. En ben je gelijk overtuigd van de noodzaak van een goede stofafzuiging.
Een van de voordelen van Festool is dat je bij mensen thuis, desnoods in de huiskamer, kan werken zonder alles met plastic af te hoeven plakken. Na afloop hoef je alleen een miniem beetje zaagsel op te vegen en je kan weer naar de volgende klus. ;)
 

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Ik heb pas een alleszuiger gekocht van Karcher, zo een met een stopcontact waarbij de stofzuiger automatisch aanspringt als je de zaag aanzet. Perfect! Ook op m'n frees aan te sluiten en zo. Heeft bijna dezelfde onderdruk en luchtdoorvoer dan de allerduurste Festool, maar wel een veel vriendelijkere prijs dan de Festool stofzuigers.
O ja, en stofzakken: 5 stuks voor €10,-!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
doener zei:
Ik heb pas een alleszuiger gekocht van Karcher, zo een met een stopcontact waarbij de stofzuiger automatisch aanspringt als je de zaag aanzet. Perfect! Ook op m'n frees aan te sluiten en zo. Heeft bijna dezelfde onderdruk en luchtdoorvoer dan de allerduurste Festool, maar wel een veel vriendelijkere prijs dan de Festool stofzuigers.
O ja, en stofzakken: 5 stuks voor €10,-!

mij festool zakken kosten €37 voor 5 zakken :(
maar die zijn wel gecertificeerd om de HEPA normen van luchtzuiverheid met shadelijke stoffen te respecteren, en er zitten nog twee kartonnen nafilters bij die nog eens extra filteren moest de zak gescheurd zijn. Is dat met die karcher ook zo?
 

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
in de Karcher zit ook één vervangbaar kartonnen filter.

Mijn eerste Festool zal waarschijnlijk een handpalm schuurmachine worden.
 

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Jeeeuuh, ik heb mijn eerste Festool machine. Een Delta schuurmachine met toerentalregeling. Nu is de uitdaging om hem passend te krijgen op de Karcher stofzuiger.
Ik heb een rubber mof die op het heft van de stofzuiger slang past, op verschillende diktes is af te zagen en dan een 27mm festool slang naar de schuurmachine te leiden, maar Festool-Karcher mof zou ook kunnen maar dan word de slang dikker. Zoiets als deze Starmix-Festool verloop.

Wat zou beter zijn? Tips?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.