Studfinder

WR1944

Oud hout
Als je een schilderijtje wilt ophangen aan een gipsplaatwand is het natuurlijk prettig als je de spijker in wat stevigs kan slaan. Maar hoe kan je je zien wat er achter het gips zit? Juist, daarvoor gebruik je de studfinder.
In heel veel Amerikaanse huizen is alles of een groot deel in frame-bouw opgezet. De binnenwanden zijn dan meestal met gipsplaten (drywall) op staanders (studs) afgewerkt. En dan is prettig een middel te hebben om die studs te kunnen vinden.
Gisteren was ik bij Lowe's (een bouwmarkt van het formaat van Hornbach) om rond te kijken naar materiaal voor m'n te bouwen freestafel. En het lukt me gewoon niet om met lege handen te vertrekken. Er is altijd wel een handig dingetje dat op je lange termijn wishlist staat. Het werd dus de studfinder, van een fabricant met een lange historie op dit gebied. Er was een demonstratiepaneeltje en het werkte erg overtuigend. En $48 is geen slechte prijs ervoor. Ik moest nog wel een 9V batterij kopen om het operationeel te krijgen.
Eenmaal thuis werd het natuurlijk gelijk geprobeerd en het werkt perfect. Je kan nauwkeurig het midden en de totale breedte van de studs vinden. Nu nog een schilderijtje zoeken om op te hangen vinden. :mrgreen:
Je kan ook dieper gelegen elementen vinden, die diepte wordt weergegeven door een staafjesgrafiek. Ook metaal en onder spanning staande kabels worden gedetecteerd. Een veelzijdig apparaat dus.

http://www.zircon.com/products/center_ms_i520.html

Attached files
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Ik heb er eentje van Bosch, die ook leidingen en dergelijke kan zoeken. Geeft ook aan of er spanning over een leiding staat. Houtjes moet ie ook kunnen vinden, dat heb ik nog niet geprobeerd. Gewoon leidingen zoeken werkt prima. Wat wel wat duurder helaas, maar een gaatje boren in een gasleiding is ook zo iets...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.