2 eikenhouten schaaltjes

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Schaaltjes voor het huishouden is iets wat nogal eens nodig is, zoals mijn schoondochter er een gebrek aan heeft. Ze vroeg dan ook of ik een paar schaaltjes voor haar wilde maken.
Okay, geen probleem, zo heb er twee gemaakt, zeer simpel uitgevoerd, zonder poespas, maar wel bruikbaar voor pinda's, chips, of iets anders.
De schaaltjes zijn uit eik gemaakt 180mm in diameter en 75mm hoog.
In een zaten een paar scheurtjes in die ik met vloeibaar hout gemengd met wat houtstof gerepareerd heb.
Nu maar wachten op het volgende verzoek :lol:
Ad


Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Ad,

Leuke opdracht heb je gekregen en mooi in eigentijdse stijl uitgevoerd! Ik krijg echter niet de indruk uit de foto's gekregen dat je ze uit eiken hebt gemaakt. Als ik het zo bekijk is het beukenhout. Dat zou natuurlijk voor schaaltjes vorr etenswaren ook de juiste keuze zijn. Eiken bevat het bekende looizuur wat met etenswaren kan reageren. Overigens geldt dat voor chips en nootjes niet zo natuurlijk. Hoe werk je de gebruiksspulletjes voor etenswaren af? Olie of lak?
Ga je nog meer in dezelfde stijl maken?

Groet van Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Athanor zei:
Hallo Ad,

Leuke opdracht heb je gekregen en mooi in eigentijdse stijl uitgevoerd! Ik krijg echter niet de indruk uit de foto's gekregen dat je ze uit eiken hebt gemaakt. Als ik het zo bekijk is het beukenhout. Dat zou natuurlijk voor schaaltjes vorr etenswaren ook de juiste keuze zijn. Eiken bevat het bekende looizuur wat met etenswaren kan reageren. Overigens geldt dat voor chips en nootjes niet zo natuurlijk. Hoe werk je de gebruiksspulletjes voor etenswaren af? Olie of lak?
Ga je nog meer in dezelfde stijl maken?

Groet van Fons
Fons, het is echt eikenhout hoor, ligt al zeker drie jaar in mijn houtopslag. Deze schaaltjes zijn niet voor etenswaren bestemd maar wel voor nootjes, japanse mix, chips enz..
Tot nu toe heb ik nog nooit schalen voor etenswaren gemaakt, kun je maar beter glazen of stenen schalen voor gebruiken.
Deze schaaltjes heb ik zoals ik altijd doe afgewerkt met glitsa op waterbasis, en wel met drie lagen. Vroeger gebruikte ik ook wel olie, maar omdat het gebruiksvoorwerpen zijn zit iedereen er met zijn handen aan, en zag na verloop van tijd doffe plekken verschijnen waarschijnlijk van zuur van handen. Met glitsa heb ik daar geen last van, je kunt de schaaltjes dan ook rustig met een natte doek schoonmaken.
Groetjes. Ad
 

tuoh

Oud hout
Hallo Ad,

zo te zien is het hout vermoedelijk Amerikaans rood Eiken, ik vind het wel een mooie houtsoort, maar het hout is zo lek als een zeef.
De houtvaten zijn niet gesloten met thyllen zoals bij de andere Eikesoorten, deze soort is dan ook niet bruikbaar in de scheepsbouw, of voor gebruik bij vatenbouw en dergelijke.
Gelukkig heb je er een beschermlaag opgezet :lol:

Mvg,

André
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
tuoh zei:
Hallo Ad,

zo te zien is het hout vermoedelijk Amerikaans rood Eiken, ik vind het wel een mooie houtsoort, maar het hout is zo lek als een zeef.
De houtvaten zijn niet gesloten met thyllen zoals bij de andere Eikesoorten, deze soort is dan ook niet bruikbaar in de scheepsbouw, of voor gebruik bij vatenbouw en dergelijke.
Gelukkig heb je er een beschermlaag opgezet :lol:

Mvg,

André
Hoi André,
Daar kun je best gelijk in hebben dat het Amerikaans rood eiken is. Drie jaar geleden waren ze in Hoogerheide in de Wouwbaan, die vol met dat soort eiken staat, en het zijn hele grote eiken, deze aan het snoeien, ik heb er toen flink wat van meegenomen. Eigenlijk draai ik het niet zo graag, maar om het te gebruiken voor een paar schaaltjes is het eigenlijk wel okay.
Groetjes Ad
 
A

Athanor

Guest
Toch wel weer een leerzaam topic geworden Ad!

Jij denkt een paar schaaltjes te laten zien die je tussendoor "even" draait en we duiken gelijk in het determineren van de houtsoort :ugeek: Ik heb waarschijnlijk nog nooit dat rode eiken goed onder ogen gehad. Dat over die structuur meen ik wel eens gelezen te hebben. Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig naar meer foto's van dit eiken, als je nog eens in de gelegenheid daar een foto van te plaatsen, heb je aan mij een geinteresseerde lezer/kijker!

Groet van Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Athanor zei:
Toch wel weer een leerzaam topic geworden Ad!

Jij denkt een paar schaaltjes te laten zien die je tussendoor "even" draait en we duiken gelijk in het determineren van de houtsoort :ugeek: Ik heb waarschijnlijk nog nooit dat rode eiken goed onder ogen gehad. Dat over die structuur meen ik wel eens gelezen te hebben. Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig naar meer foto's van dit eiken, als je nog eens in de gelegenheid daar een foto van te plaatsen, heb je aan mij een geinteresseerde lezer/kijker!

Groet van Fons
Heb er nog een stuk van liggen Fons, zal er morgen een foto van maken.
Ad
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Fons, hier een paar fototjes van het stuk wat over is van die twee schaaltjes, de bast zit er niet meer op die viel er vanzelf af. Heeft dan ook drie jaar in een hoek van mijn houtopslag gelegen.
Groeten. Ad




Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Ad,

Dank voor de toegevoegde foto's. Geeft weer een completer beeld over deze eiksoort. Wat opvalt is dat het eikenblad wel lijkt op de bekende inlandse (witte) eikensoort, maar toch een eigen patroon heeft. Ik ga bij Jaap van Leersum eens een plankje vragen en er verder naar kijken.

Groet van Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.