verschil berken/populieren multiplex

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo.
Even een kort vraagje, maarre, is er een groot verschil en populieren en berken multiplex?
Bij onze houthandel hebben ze, als je naar multiplex vraagt, alleen populieren multiplex. (ook wel multiplex voor buiten, maar als binnenmultiplex alleen populier.)
Had thuis nog wel een stuk berkenmulitplex liggen die ik toendertijd al eens bij de gamme heb gekocht. Kan er zo op het oog weinig verschil in zien.
Is berken sterker, of kan ik als enige verschil merken dat wanneer ik ga zagen dat berken minder splintert...
alvast bedankt voor de info
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja.
Berken is veel sterker en ook een stuk zwaarder. In veel gevallen zal populieren ook prima voldoen, maar er is dus wel degelijk een verschil.
Splinteren maakt naar mijn gevoel weinig uit. Populier is wel moeilijker glad te krijgen, omdat het zachter spul is.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik sluit mij aan bij Seek. Ik heb thuis ook populieren en berken multiplex. Populier is ook veel lichter en idd veel zachter.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
populieren zuigt veel olie, lijm, verf etc op.
word ook wel verkocht als eco-plex, eco omdat het gemaakt word van populieren uit nederland. alleen het kromme aan dit verhaal is dat de nederlandse populieren eerst naar italie gereden worden om verzaagd te worden... hoe krom en dom is dat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.