Nieuwe schietbeitels

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een paar maand geleden was ik bij Baptist, en daar verkochten ze toen draaibeitels van het merk Luna. Daartussen zaten ook enkele maten hakbeitels, maar dan met een draaihandvat bedoeld als bédan draaibeitel. Toen ik ze zag, dacht ik direct aan schietbeitels, en voor € 5 per stuk kon ik ze niet laten liggen. Vandaag eindelijk de tijd genomen om er nette handvaten voor te maken, voorzien van messing ringen. Ik weet nog niet hoe het staal zich houdt, maar tot nu toe ben ik er zeker tevreden over.

De beitel in het midden is een gerestaureerde beitel die ik van Jan Pranger heb gekregen.

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Rene,

De messing ringen heb ik gemaakt van soldeersokker, te koop bij Praxis, formido karwei enz enz.
844211.gif


Gewoon in de gewenste stukken zagen, en mooi glad schuren. Ik zet ze er op de draaibank op, het hout héél iets ruimer laten dan de binnendiamter, en dan erop tikken of persen met de tegencenter. Dat moet redelijk vlotjes gaan. Te hoge druk is niet goed voor de lagers.
 
dus als ik het goed begrijp klem je eerst de ringen op het hout en daarna zet je de beitel zelf er pas in?
dan nog een vraag:p
hoe krijg je de beitel er fatsoenlijk in?
ik deed het voorheen altijd door een plankje op de beitel te leggen en dan rustig erin slaan met een hamer
maar dat is niet echt een geweldige tactiek
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo René,

Eerst boor ik het gat, ook op de draaibank, daarna de grote ring klemvast erop slaan. Vervolgens draai ik het handvat helemaal af, afwerken en losdraaien. Daarna de achterste ring erop slaan.

Als laatste boor ik het gat iets uit, ruwweg in de vorm van de arend van de beitel. Vervolgens de beitel in de bankschroef, en het handvat erop meppen.

Da's mijn manier ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.