De schaaf van PEER

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ergens in het voorjaar heb ik bij PEER een oud schaafje opgehaald. Of eigenlijk omgeruild voor wat bier.
Ik heb hem tot de winter laten liggen en er nu maar eens aan begonnen.
Het was een roestig ding ,waar alles een beetje vast aan zat.
Eerst maar eens een nachtje in het zuur, daarna eens flink met het staalwol er tegen aan.
Nu ik hem weer in elkaar heb gezet, vind ik het een aardig ding geworden.

Attached files
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Het bier was lekker ;)

Zo ziet ie er een stuk beter uit!! Is ie ook scherp??
Nu nog een nieuw knopje maken??
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik heb hem een paar dagen na aankomst in Ridderkerk geslepen. En eigenlijk was dat al genoeg om er mee aan de slag te kunnen. Nu ik een paar goede wetstenen heb ga ik de beitel nog een keer na wetten. Het is geen topstaal maar het blijft een leuk ding. een apart model, merkloos maar wel heel veel uitstraling. Het knopje is ook nog aanwezig maar heeft nog wat werk nodig. Als alles klaar is komt hij nog een keer terug.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Re: De schaaf van PEER klaar

Ik heb hem vanavond in elkaar gezet. Het is het oude knopje, van mooi eikenhout,natuurlijk wel opgeknapt. De beitel/mes staat onder een hoek van 25 graden. Hoewel merkloos een leuk ding. ( wie weet het type nummer) En van een forumlid overgenomen, dat maakt hem ook een beetje speciaal.
De zool is niet helemaal vlak geworden, daar heb ik wel vrede mee.

Attached files
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Leuk schaafje!

Het lijkt alsof de zool van geplooid plaatstaal is en niet van gietijzer. Dit maakt dat het schaafje wel tegen een stootje kan. Een gietijzeren zool is veel brosser.

Het knopje lijkt me eerder beukenhout, zo op het eerste zicht.

Leuk opgeknapt,hoewel ik de zool zou vlakken om het optimaal te kunnen gebruiken..

Groeten,
Steven
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
mijn vader heeft een soortgelijke in zijn kist zitten.
bij die zit er een merkje van stanley op dus ik denk dat dit ook een stanley
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.