wat voor een houtdraaimachine is dit?

blokbeton

Actieve deelnemer
29 nov 2011
28
2
Hallo mede-houtdraaieres,

ik heb een paar weken terug na jaren niet te hebben gedraaid, een houtdraaibank gekocht en een paar beitels erbij. Maar ik kan geen merk erbij vinden, kan iemand mij dat vertellen en wat de voor en nadelen van deze bank zijn? De bank is GROEN met ORANJE en er zit een motorblok aan met typeplaatje afkomstig uit Romana.

Wie kan mij helpen,

Alvast bedankt, Rogier

Attached files
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hallo,

Die bank komt uit Roemenië, en is ongeveer 25-30 jaar oud. Kostte toen ongeveer Æ' 900,--
In vergelijking met de Ferm-achtige banken zijn ze degelijker.
De lagering van de hoofdas is primitief, maar zwaar uitgevoerd met twee "landbouwlagers" (Lagerblokken)
De draad op de hoofdas is 3/4" en heeft geen MorseConus opname
Het tegencenter heeft ook geen MC opname, het meedraaiend center zit vast op de as. Nadeel daarvan is dat je er geen boorkop o.i.d. op kan zetten.

Alles bij elkaar genomen is het (I.M.H.O.) wel een redelijke draaibank voor iemand die begint, te koop voor weinig geld dus weer te verkopen met een minimum aan verlies.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
De motor (of in ieder geval het plaatje) lijkt uit Roemenie te komen. De machine lijkt verdacht veel op de bij ons bekende HUVEMA, maar dan in een uitvoering met een minder zwaar bed. Of met gewijzigd bed (twee stangen) op de LMS enz.
Het zijn lichte machines waarop je ervaring op kunt doen m.b.t. houtdraaien. Bij enige vordering loop je al gauw tegen de beperkingen van deze machine. Hij is namelijk bijzonder trillingsgevoelig en onvoldoende stabiel voor om in onbalans zijnde stukken te lijf te gaan. Neemt niet weg, dat soortgelijke draaibanken veel worden gebruikt om er een schuurschijf (met klittenband) op te zetten met werkplateau.
Ik zie graag foto's van je werkstukken.
vr.gr. Jan Pranger. (ook voor houtdraailessen trouwens)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Da's een 'klassieke' HUVEMA, alleen met een ander naam/type plaatje. Huvema maakte deze banken ook niet zelf, en waar ze precies vandaan kwamen weet ik ook niet, maar ongetwijfeld uit oost-Europa. De Huvema banken die je hier ziet hebben andere typeplaatjes op de motor, al betekent dat niet automatisch dat ze ergens anders gemaakt werden...
 

blokbeton

Actieve deelnemer
29 nov 2011
28
2
Is er ook iets bekend over extra hulpstukken voor deze machine? Andere leunspaan bijv?
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
het is inderdaad een huvema, ik heb er ook zo een gehad. de bank is geschikt voor werk tussen de centers, niet voor schalen i.v.m de lichte motor. of er leunspanen voor zijn weet ik niet, wel staat er af en toe zon
bank op marktplaats met een eenvoudige copierinrichting.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
blokbeton zei:
Is er ook iets bekend over extra hulpstukken voor deze machine? Andere leunspaan bijv?
Weinig. Je hebt geen morseconussen, en het tegencenter is sowieso niet te verwijderen. De schroefdraad op de aandrijfas is niet standaard, en de diameter is aan de krappe kant (hoewel dat voor een massieve as op zich niet een heel groot bezwaar is). Je bent dus aangewezen op de bijbehorende meenemer en (integrale) opspanplaat. Eventueel zou je andere meenemers of adapters voor vierklauwen als huisvlijt kunnen (laten) maken - maar daar houdt het wel zo'n beetje op. De machine is ook tamelijk wankel, dus voor serieus werk moet hij met de voeten (daar zitten sleuven in) op een ondergrond of standaard worden gemonteerd. Als ik met goed herinner is de diameter van de support van de leunspaan wel standaard, en zou je dus andere leunspanen moeten kunnen monteren.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ik ben nog vergeten te vermelden, ga geen zware blokken aan die schroefplaat schroeven, want deze is van een of ander slecht gietijzer en breekt zo los van de flens die over de as gaat.
 

blokbeton

Actieve deelnemer
29 nov 2011
28
2
Ik ga eerst maar mijn beitels laten slijpen, daarna kan ik flink aan de slag hoop ik! De eerste opdracht heb ik al binnen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.