populieren hoed

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
onlangs is het mij na enkele mislukte hoeden, toch gelukt een hoed te draaien. ik had een flink blok gehad van een dikke populier, en dit hout leent zich uitstekend voor hoeden omdat het eigenlijk een beetje zacht is voor een schaal en omdat je het makkelijk in dikke maten kan krijgen. blok woog 30 kilo toen ik begon met draaien, afgewerkte hoed weeg 200 gram. afwerking is tung-olie.

ik pas hem zelf niet goed, hij is iets aan de kleine kant. de volgende maak ik iets groter.

[album]330[/album]

[album]331[/album]

[album]332[/album]
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mark, -200 gram- dat is geweldig knap werk. Je kunt zo de opvolger worden van Adrie Bezemer (google).
Met welke beitel heb je uitgehold en op welke machine??
vr.gr. Jan Pranger.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
rickkoorman zei:
Mooi project!!! Hoe heb je de zijkanten in de vorm gebogen ?

gaat vrijwel vanzelf door het werken van het hout, maar je kan het nog wel zelf iets verder buigen met een 'bending jig' , maar dat heb ik niet gedaan
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
jan pranger zei:
Mark, -200 gram- dat is geweldig knap werk. Je kunt zo de opvolger worden van Adrie Bezemer (google).
Met welke beitel heb je uitgehold en op welke machine??
vr.gr. Jan Pranger.

adrie bezemer maakt inderdaad ook goede hoeden, ik ken hem wel, woont bij mij in de buurt. ik heb de hoed gedraaid met een 13 mm schalenguts en een paar snedes met een 6 mm schalenguts. mijn draaibank is een nova 1624-44.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.